Инициативата за обиколка на България с колело приключи успешно

OFFNews 01 август 2016 в 10:47 3487 0

Над 2200 км, 17 дни, 41 града и 134 села - това е равносметката от инициативата "Обиколка на България с велосипед", която е в подкрепа на гражданската петиция за за подобряване на безопасността на движещите се по пътищата велосипедисти.

Герой в дългото приключение е Цветан Иванов, подкрепил каузата.

"Това, което очите ни видяха, не може да бъде предадено със снимки, описания и видеа, просто трябва да се усети. Валя ни дъжд, градушка, пукахме гуми, оправяхме вериги и какво ли не...и винаги бяхме с усмивки на лицата", сподели за каузата Цветан Иванов.

Видео от награждаването:

Една от идеите зад обиколката е да се подкрепи подписката на Сдружени информирани потребители - СИПО, която посочва като искане изменение на Закона за движение по пътищата, което да наложи минимална дистанция 1,5 метра при изпреварване на велосипедист по път извън населено място път и 1 метър във всички останали случаи.

Черната статистика на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата за 2015 г. е следната: 29 загинали велосипедисти и 410 ранени. В близо 6% от катастрофите е блъснат велосипедист, казват инициаторите.

Инцидентите могат да бъдат причинени не само от удар, но и от опасно близко преминаване до велосипедист, което може да го стресне и накара да падне. Дори самата въздушна струя от преминаваща кола понякога е достатъчна, за да наруши баланса на каращия.

Основна цел на Закона за движение по пътищата (ЗдвП), чл.1 ал.2 „е да се опазват животът и здравето на участниците в движението по пътищата, да се улеснява тяхното придвижване, да се опазват имуществото на юридическите и физическите лица, както и околната среда, от замърсяването от моторните превозни средства.“ Следователно, законодателят би следвало да насърчава придвижването с велосипед, защото то по никакъв начин не замърсява природата, обясняват от сдружението.

Инициаторите на петицията предлагат и примерен вариант как би могъл да се промени чл. 42 от ЗдвП:

Чл. 42. (1) Водач, който ще предприеме изпреварване, е длъжен:
1. преди да подаде сигнал, да се убеди, че не го изпреварва друго пътно превозно средство и че движещото се след него пътно превозно средство или това, което ще изпреварва, не е подало сигнал за изменение на посоката си на движение наляво;
2. след като е подал сигнал, да се убеди, че има видимост, свободен път на разстояние, достатъчно за изпреварване, и че може да заеме място в пътната лента пред изпреварваното пътно превозно средство, без да го принуждава да намалява скоростта или да изменя посоката на движение.

(2) Водач, който изпреварва, е длъжен:
1. по време на изпреварването да осигури достатъчно странично разстояние между своето и изпреварваното пътно превозно средство, а при изпреварване на велосипедист да осигури минимум метър и половина по път извън населено място и минимум един метър във всички останали случаи.
2. когато при изпреварването навлиза в пътна лента, предназначена за насрещното движение, да не създава опасност или пречки за превозните средства, движещи се по нея;
3. да се убеди, че като се движи с безопасна скорост, може да извърши изпреварването за кратко време.

(3) Водачът на изпреварваното пътно превозно средство е длъжен да не увеличава скоростта и да не пречи на изпреварването по какъвто и да е друг начин. Уважаеми съграждани, скъпи велосипедисти, Отделената от Вас минутка за подписване на петицията вероятно ще спаси нечий живот! Включително вашия собствен! Дори и да не успее настоящата петиция, дебатът по нея ще е полезен и ще промени поведението на много водачи на МПС, които не ползват велосипед и не си дават сметка колко опасно е изпреварването на сантиметри.

Петицията можете да подпишете ТУК.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови