Ексклузивно Исторически момент: Зелена светлина от парламента за сваляне на ветото на Северна Македония

Информационно обслужване подозира опит на шефа на НЗОК да я дискредитира

OFFNews Последна промяна на 26 май 2022 в 20:18 1370 0

Държавната фирма "Информационно обслужване" отхвърли обвиненията на управителя на НЗОК Петко Салчев пред парламентарната комисия по електронно управление и информационни технологии, че компанията е виновна за сривовете в информационната система на здравната каса.

"Категорично се противопоставяме на поредните опити за публично дискредитиране на компанията и за спиране на реформите в здравеопазването, свързани с дигитализация на процесите в сектора на всички нива. „Информационно обслужване“ АД поддържа 8 информационни системи на НЗОК в изпълнение на договор от 23 декември 2019 г., който е сключен с НЗОК след проведена открита процедура за възлагане на обществена поръчка по ЗОП", се казва в съобщението на фирмата.

Според него „Информационно обслужване“ не е допуснало неоторизиран достъп, компрометиране или загуба на данни, съдържащи се в поддържаните информационни системи на НЗОК от момента на старта на предоставяне на услугите по този договор.

"Съществен детайл е, че във връзка с въведеното на 13 март 2020 г. извънредно положение и въведените противоепидемични мерки по искане на НЗОК са направени над 100 промени в поддържаните информационни системи, без да се засяга работоспособността и достъпа до тях в нито един момент", посочват от компанията.

Не отговаря на истината твърдението на Салчев, че от страна на „Информационно обслужване“ е бил ограничен достъпът на оторизираните служители на НЗОК. "Правата за достъп на служителите на „Информационно обслужване“ АД, ангажирани с проекта, са предоставени от НЗОК, за да могат да поддържат системата и да изпълняват задълженията си по договора за обществена поръчка. Преди и по време на изпълнението на договора оторизираните служители на НЗОК във всеки един момент са разполагали, както с пълен достъп инфраструктурата и базите данни, така и с всички права за управление и контрол на достъпа на трети лица, включително на служителите на „Информационно обслужване“ АД, ангажирани с проекта", твърдят от фирмата.

И уточняват, че към настоящия момент единствени с пълен достъп (т.нар. „супер администратор“) до инфраструктурата и базите данни са двама служители на касата. 

"Важно е да се отбележи, че за всеки реализиран достъп до инфраструктурата и базата данни автоматично в системата се създава запис (одитен лог), в който се съдържа информация за потребител, дата, час, устройство и извършено действие. Тази информация се съхранява от НЗОК извън инфраструктурата на поддържаните системи, за целите на последващи проверки при инциденти, свързани с информационната сигурност", изтъкват от държавната компания.

Независимо от достъпите, с които разполагат и преминатите специализирани обучения за сметка на държавния бюджет, служителите на НЗОК не желаят да ползват функционалностите на поддържаните системи, а изискват да им бъдат предоставяни справки от „Информационно обслужване“ АД, се допълва в съобщението.

От юли 2021 г. в поддържаните от компанията информационни системи на НЗОК се обработват средно 8 000 000 заявки на месец. За сравнение - в началото на изпълнението на договора в същите системи са обработвани средно 4 200 000 заявки месечно, т.е. натовареността на системите с публични услуги е увеличена с 95%, обясняват още от фирмата.

„Информационно обслужване“ многократно е информирало писмено управителя на НЗОК, че системите са остарели и недостатъчно гъвкави. Нееднократно сме изразявали готовност за предприемане на съвместни действия, свързани с оптимизирането на системите и пренаписването им в съответствие с приложимите международни стандарти за информационна сигурност, но до момента няма отговор от НЗОК. Компанията е доказан надежден партньор на държавната администрация.

„Информационно обслужване“ е добър партньор и за тези, чийто фокус е развитието на електронните услуги в интерес на всички потребител, с което най-накрая след над 20 годишни опити ще се изсветлят и оптимизират процесите в сектора на здравеопазването, свързани с разходването на значителен публичен ресурс", се казва още в позицията на държавната компания.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови