
Исус Христос върши чудеса с помощта на вълшебна пръчица. Това са сюжетите на два от удивителните стенописи в ранно-християнската гробница, открита в центъра на Пловдив и изложена в Археологическия музей, пише в Plovdiv Time журналистът Руслан Йорданов.
Гробницата се е намирала в Южния некропол на Филипопол и е датирана от началото на IV век.
На северната стена върху камъка е изрисувано евангелското чудо – Христос възкресява Лазар, а срещу нея на южната - как Спасителя изцерява парализирания мъж („разслабения“ съгласно синодалното издание на Библията). Другите две сцени съдържат мистични символи - двойка пауни, които държат кантарос (съд с жива вода), и хризма с венец и две палми.
През май 2012 г. строителни работници от ЕВН започват прокарването на топлопровод на ул. "Г. М. Димитров" в Пловдив и случайно се натъкват на старината. Археологът Мая Мартинова провежда спасителни разкопки и открива гробницата с широчина един метър, дължина - два метра и височина - 1,40 м.
Вътре я очаква изумителна „картинна галерия“ отпреди 17 века.
„Това е най-древното изображение на Христос у нас и едно от най-старите в света. Изрисуваните върху стените библейски сцени нямат паралел по нашите земи, а най-близките им подобия са в катакомбите на Рим. Стенописите са изрисувани с много добре запазени бои в пет цвята - червено, бяло, черно, охра и зелено“, посочи Мартинова.
Исус е с къса къдрава коса и без брада. Облечен е с туника и палиум, като знатен представител на гръко-римското общество. Не се забелязва и ореол около него – ореолът се появява в християнската иконопис към края на четвъртото столетие.
Рисунките в гробницата са сред най-древните познати изображения на Христос по света. Първите християни, сред които е било влиятелно юдейското крило, са избягвали да рисуват Месията. Враждебно настроени към всякакво идолопоклонство, те чинно спазвали втората Божия заповед:
„Не си прави кумир и никакво изображение на онова, що е горе на небето, що е долу на земята, и що е във водата под земята; не им се кланяй и не им служи".
Първоначално вярващите са изписвали плахо неговите инициали (хризмата), ползвали са и завоалирани символи – риби, пауни и други.
Най-ранният портрет на Исус е намерен в руини от храм в древния град Дура-Европос (град Салихия на брега на река Ефрат в днешна Сирия). Стенописът от 235 година представя сцената с излекуването на парализирания мъж – същата, която срещаме и в Пловдивската гробница.
Стенопис с излекуването на парализирания мъж от Дура-Европос, 325 г.
Стенопис с излекуването на парализирания мъж от ранно-християнската гробница в Пловдив, началото на IV век
Един беден старец от Капернаум помолил приятелите си да го закарат на рогозка при Исус. Когато пристигнал в къщата, където той проповядвал, тълпата била толкова голяма, че било невъзможно да се доберат до Спасителя. Затова приятелите му го качили на покрива, разместили керемидите и го спуснали в нозете на Исус.
Тебе казвам: Стани, вдигни си постелката и иди у дома си. И той стана, веднага, вдигна си постелката и излезе пред всичките. Така щото всички се зачудиха и славеха Бога, и думаха: "Никога не сме виждали такова нещо".
Евангелие от Марка, 2:11-12
През следващото столетие се появяват и рисунки в подземните гробници на знатни християни в катакомбите на Рим. Сред тях се среща и възкресяването на Лазар. В някои сцените Исус също извършва чудеса с помощта на вълшебна пръчица – превръщане на водата във вино, умножаването на хлябовете и рибите, и други. Изследователите изтъкват, че магическата палка на Спасителя се появява в светите ликове след II век и изчезва при оформянето на иконописния канон през VI век.
Пловдив е сред първите християнски центрове на света и е напълно логично тук да се срещат уникални находки. Христовата община тук е създадена четири години след разпятието и възкресението на Христа. Първият епископ на Филипопол е свети апостол Ерм. Ученикът на апостол Павел основава катедрата си в града на река Марица през 36-37 г.
Началото на четвърти век, когато е построена гробницата на знатния пловдивчанин, е превратно време за християнството. През 313 г. императорите Лициний и Константин издават Медиоланския едикт, с който се прекратяват гоненията и християнството е признато за равноправно на другите вероизповедания в Римската империя.
Христос върши чудеса, често пъти с помощта на вълшебна пръчица – фрески от катакомбите в Рим, III-IV век
Христос възкресява Лазар. Фреска от катакомбата Виа Латина в Рим от IV век.
Лазар живял в град Витания, близо до Йерусалим. Разболял се и умрял. Христос пристигнал четири дни след неговото погребение и заварил сестрите му Марта и Мария неутешимо да скърбят. Исус го възкресил четири дни след смъртта му.
"Като каза това, извика със силен глас: "Лазаре, излез вън!" Умрелият излезе, с ръце и нозе повити в саван, и лицето му забрадено с кърпа. Исус им каза: „Разповийте го и оставете да си иде".
Евангелие от Йоан, 11: 43-44
В този период се налага новият символ на Христовата вяра - кръстът. Негов първообраз е хризмата. Хризмата е монограмът на името на Христос, в който са вплетени буквите Х и Р. отстрани до тях често са изписани буквите α (алфа) и ω (омега). Като християнски символ е позната още в апостолските времена и се почитала като „печат на живия Бог“.
Според преданието Константин Велики получава в съня си видение свише в нощта преди решителната битка на Милвийския мост на 28 октомври 312 г. Явява му се Исус и му показва изображението на кръста с думите: „Направи такова изображение и заповядай да го носят пред твоята войска, и тогава ще победиш не само Максентий, но и всичките си врагове". Под божията опека Константин разбива противниковите войски. Впоследствие налага кръста като символ на християнството и на Византийската империя.
Хризмата във венец сред палмови дървета е нарисувана и върху една от стените на гробницата в Пловдив.
Между две палми е представена хризма във венец.
В Хризмата - монограма на Исус Христос, са вписани двете гръцки букви α (алфа) и ω (омега), които препредават словото Божие:
„Аз съм алфата и омегата, началото и края, Който е, Който е бил и Който иде, Вседържителят".
Откровение от Йоан, 1:8
Пълен с езотерични символи е и четвъртият сюжет - двата пауна с кантароса. Пауните също са познати от стенописите в катакомбите на Рим от четвъртото столетие. Наскоро две изкусно направени мозайки с пауни бяха открити при разкопките на Голямата епископска базилика на Филипопол от IV век. Върху едната сцена са пристъпвали вярващите на влизане в църквата.
От древни времена паунът се среща в различни езически традиции. Ранните християни го възприемат като символ на Христос по няколко причини. Съществува легенда, че паунът е нетленен – неговите останки не гният. В причудливите рисунки на неговата опашка пък се срещат десетки очи, което се е считало за образ на Всевиждащото божие око.
Паунът се храни с отровни змии и други гадини, поглъща отровата им без последствия за здравето. Не на последното място - перата му всяка година окапват, за да пораснат на следващата други – още по-ослепително красиви. Тази особеност на пауна олицетворява възкресението на Христа.
В рисунката на гробницата в Пловдив двата пауна са кацнали на кантарос – съд за смесване на вино и вода. В случая християнската алегория е очевидна – чудото с превръщането на водата във вино, а също и „живата вода“ – вечният живот в Христа.
Двойка пауни с кантарос. В християнството пауните символизират победата над смъртта, безсмъртието и възкресението. Те носят кантарос - съд с жива вода.
Археологът Мая Мартинова проучи уникалната ранно-християнска гробница от IV век
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
12005
1
31.12 2016 в 15:13
Пауните, също както на всички останали раннохристиянски изображения - а те не са малко - НЕ носят кантароса, а пият от Живата вода.
Д-р А. Чилингиров, Берлин
Последни коментари
Johnny B Goode
Експериментални стрелби в Шабла с преносим зенитно-ракетен комплекс Стрела-3
dolivo
Много шум за нищо! ''Лукойл'' все пак ще ползва руски петрол още година
dolivo
Много шум за нищо! ''Лукойл'' все пак ще ползва руски петрол още година
dolivo
САЩ поставиха ултиматум на Украйна. Какво значи това?
WOW
Експериментални стрелби в Шабла с преносим зенитно-ракетен комплекс Стрела-3