ЕК иска България да намали университетите си от 52 до 10

Александра Маркарян 06 октомври 2017 в 10:51 23079 8

Красимир Вълчев

България да намали броя на университетите си от сегашния - 52, на 10. Това препоръчва Европейската комисия на страната ни в изследване за подобряване оценката и финансирането на научните организации и висшите училища у нас. Заключенията от предварителния доклад представи вчера проф. Люк Соте от университета в Маастрихт, ръководител на експертната група по проучването и съветник на еврокомисаря за изследвания, наука и иновации Карлос Моедас.

Според документа 8 от тях могат да бъдат създадени на базата на сегашни висши училища. БАН и Селскостопанска академия трябва да бъдат насърчени да създадат свои академични университети за даване на магистърски и докторски степени. 4 от 10-те може да имат не само образователна, а и научноизследователска дейност. Останалите може да са с по-предприемаческа насоченост.

Докато не бъде направена тази реформа, всяко увеличаване на финансирането за наука няма да постигне желания резултат, подчерта професорът. А ако тя се извърши, българските университети ще могат да станат конкурентоспособни на останалите в Европа.

Изследването се прави по европейската програма "Хоризонт 2020" и окончателния доклад от него ще излезе в края на годината. Отсега е ясно, че основните препоръки са шест и основната е намаляване на университетите по модел, съобразен с европейската практика на 1 млн. души население да има по един университет. Ако тя се приложи, у нас ще останат само 7-8 университета, затова екипът предлага не толкова драстичен вариант - 10 висши училища. Той предлага също наред с това да бъде удвоено държавното финансиране за научни изследвания и иновации. Тези две стъпки са единственият начин България да интегрира научноизследователската си дейност и висшето си образование в едни и същи институции и да има наистина високи резултати, осезаеми в обществото.

България има два основни проблема в сферата на финансирането на науката – силното фрагментиране на научните институции, както и много ниският процент от брутния вътрешен продукт, който се отделя от държавния бюджет за наука, се казва още в предварителния доклад. Така много научни институции разпределят по малко пари.

По повод предложението министърът на образованието и науката Красимир Вълчев се съгласи, че концентрация на ресурсите в консолидирана научна система е ключът за ефективно финансиране на научните изследвания.

В момента имаме дезинтегрирана научна система от висшите училища, посочи министърът. Необходимо е партньорство между висшите училища и БАН, между Селскостопанската академия и висшите училища и между самите висши училища, подчерта той и отбеляза, че това трябва да се случи спешно.

В малка страна като България не можем да си позволим да разпиляваме ресурсите, каза още Вълчев. Министърът смята, че трябва да се търсят такива механизми за финансиране на научните изследвания, че обществото да бъде убедено в това, че се инвестира ефективно. Има криза на общественото доверие към науката, добави той.

Представители на БАН, участващи във форума, реагираха остро против предложенията. Те поискаха просто да им дадат повече пари - за стипендии за докторанти. Според тях не неефективното разпределение на ресурса е проблемът, а малкото млади учени.

Министър Вълчев отбеляза още, че докладът е полезен и е отправна точка за стартиращия диалог, който ще помогне да се преодолее кризата в доверието на обществото, за да увеличим финансирането на науката.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    12450

    8

    Alicante

    08.10 2017 в 01:45

    Най-добре е направо да засади банановите плантации ;)

    25665

    7

    Victimized

    06.10 2017 в 19:07

    Всички университети взимат пари от държавата, а това какво произвеждат е под силно съмнение. Познавам една камара висшисти които нямат идея какво са учили и завършили. За това и качеството на специалистите е толкова ниско.
    В България юристи и психолози с лопатата да ги ринеш, кой от кой по некадърни....

    21061

    5

    рамбо

    06.10 2017 в 16:11

    Препоръката е добра, но Освен ако не ни заплашат със санкции , нашите управляващи няма да я отразят. В печатането на дипломи са намесени големи пари и неслучайно вече приемат във ВУЗ сульо и пульо, даже и без приемни изпити. До няколко години може да минават с полицейската патрулка по улиците и да събират кандидат-висшисти. Да там сме я докарали

    5699

    4

    Бабатунде

    06.10 2017 в 15:56

    neroni ти колко си тъп ....

    12047

    3

    Димитър Димитров

    06.10 2017 в 15:10

    Ако се прекрати системата парите вървят със студента и държавните поръчки и се създадат условията , нормативната база , законите по които университетите работят така , че да се гарантира и качеството , всичко ще си отиде на мястото . Не е лошо да го направят за цяла Европа . Тогава , ако нашите университети са добри могат и да са 60 Можем да станем университетска държава с чужди студенти и чужди преподаватели ,с обучение на английски и други езици .
    Но ще стане друго . Ще почнат да закриват и уедряват административно , а кочината ще си остане същата .

    12047

    2

    Димитър Димитров

    06.10 2017 в 15:08

    Аз мисля, че е голяма простотия някой да определя колко университета да има , пък били то и чиновниците от Европа . Мисля ,че трябва да има конкуренция и който издържи на нея , значи има място под слънцето . Каква стока произвеждат университетите по принцип ? Ами четири основни стоки -специалисти, наука, технологии, експертиза за бизнеса и политиката . Значи трябва да не са на държавната ясла , нито да паразитират върху мераците и дълговете на студентите , а да си пласират стоката и да получават срещу нея парички . Например завършилите специалисти да заплащат с процент от заплатата си разходите по своето образование , а може и работодателите , включително и държавата да застане на изхода и да пазарува , като срещу сключен договор заплаща част или цялата дължима от студента сума . Разбира се фундаменталната наука трябва да се субсидира, но по обективни критерии , а приложната и технологиите да са защитени и да не се крадат. Експертизата се поръчва .
     
    X

    Подкрепете канала на OFFNews!