Еднаква по статут, но не и по трудност: как ''тайна'' матура даде предимство на шепа зрелостници пред останалите

Александра Маркарян 07 юни 2022 в 12:18 32120 1

Втори ДЗИ, вариант 1

Снимка БГНЕС/Зара Русева

Тегленето на варианта за втората задължителна матура на 20 май 2022 г. в МОН

Еднакви по тежест за пред университетите, но далеч не и по трудност се оказаха два държавни зрелостни изпита по математика, проведени тази година. И двата са по профилирана подготовка, а не по общообразователна и това им дава равен статут при кандидатстване във ВУЗ. Но едната е сложна, другата - елементарна, по думите на математици. Едната е публично достъпна, втората - не и Министерството на образованието отказва да го направи. На по-тежката са се явили около 1500 зрелостници, на по-лесната - шепа дванадесетокласници, или точно 67.

За какво става въпрос?

Тази година завършват първите дванадесетокласници по новата учебна програма. Те се явяват на два задължителни държавни зрелостни изпита (ДЗИ). Първият за целия випуск е по български език и литература, вторият е по предмет, изучаван като профилиращ (т.е. и в последните две гимназиални години: 11. и 12. клас) - за възпитаниците на профилираните гимназии. За завършилите професионална гимназия, вторият е за придобиване на професионална квалификация по изучаваната професия.

Когато шестицата от матура не е равна на... шестица от матура, или как СУ привилегирова едни ученици за сметка на други

И едните, и другите имат право да се явят на допълнителна матура по желание, например ако за кандидатстване в университет им трябва оценката по даден предмет от матура, а не от дипломата. Ако той е бил изучаван като общообразователен (до 10. клас), се явяват на ДЗИ по предмета на ниво общообразователна подготовка; а ако е изучаван като профилиращ - на матура, профилирана подготовка. Последната следва да е с по-високо ниво на трудност и някои университети умножават оценката от нея с по-висок коефициент, което дава предимство при класирането.

Да вземем за пример ученик от профилирана гимназия с първи профилиращ предмет немски език, втори - английски език, трети и четвърти - математика и физика. За втория задължителен ДЗИ той може да избере немски, английски, математика или физика. За трети допълнителен и по желание може да посочи друг профилиращ предмет, различен от този за втория ДЗИ.

Така някой може да е държал математика като втори задължителен ДЗИ - профилирана подготовка, а друг - математика като допълнителен ДЗИ, пак профилирана подготовка.

Двата изпита трябва да са с еднаква трудност, така и ги възприемат университетите. Без значение дали някой се е явявал на втора или трета матура, ако тя е по профилирана подготовка, коефициентът, по който се умножава оценката при балообразуването във висше училище е един и същ. Например в Софийския университет за математиката той е 3,25 - възможно най-високият, дори по-висок от този за собствените му приемни изпити.

Какво обаче се вижда при сравнението между ДЗИ 2 и ДЗИ 3 по математика, профилирана подготовка на задачите от втория модул (първият е тест от 15 задачи от затворен тип, изисква се само отбелязване на отговор а), б),...), които са по-трудни, изискват подробно решение и носят повече точки?

"Когато сравних втория модул от втората матура с втория от третата - нищо общо като трудност! Третата е елементарна. Смешна работа!" - описа ситуацията Ганка Симеонова, учителка по математика в 73. СУ „Владислав Граматик“ в София (Втора немска езикова гимназия).

Г-жа Симеонова направи сравнение между задачите от Модул 2 на двата ДЗИ и предостави анализа си на OFFNews:

Резюме на 16-а, 17-а и 18-а задачи от двата ДЗИ по математика, профилирана подготовка

Втори задължителен държавен зрелостен изпит по математика, профилирана подготовка

Задача 16: стереометрична задача, в която се търси косинус на ъгъл между два вектора, които лежат на кръстосани прави. За целта трябва да се въведе подходяща база в пространството, да се определят скаларните произведения на базисните вектори и техните големини.

Векторите, на които се търси косинусът на ъгъла между тях, трябва да се представят като линейни комбинации на базисните вектори, да се намери скаларното им произведение и големините и да се приложи формула за косинус на ъгъл между два вектора.

Тази задача има 6 стъпки на решение.

Задача 17: Параметрична задача, с два параметъра, свързана с Терема на Безу и Схема на Хорнер.

Достига се до линейна система с две неизвестни и след това трябва да се намери производната на дробно-линейна функция.

Тази задача има 6 стъпки на решение.

Задача 18: Екстремална стереометрична задача.

Ротационна задача, в която при завъртане на равнинна фигура трябва да се получи ротационно тяло, да се изрази обемът му като функция на предварително зададена отсечка и да се намери най-големият възможен обем.

Решението ползва подoбие, правилно изразяване на обема като функция на х, призводна и намиране на НГС в интервал.

Тази задача има поне 4 стъпки на решение.

Трети държавен зрелостен изпит по математика, профилирана подготовка (ДЗИ по избор)

Задача 16: доказване на тъждество с метод на пълната математическа индукция.

Такива задачи не винаги са лесни (особено, когато са свързани с доказване на неравенства или делимост на числа). В случая трябва да се докаже равенство, което следва конкретен алгоритъм и е елементарно за доказване.

Тази задача има 3 стъпки на решение.

Задача 17: задача от аналитична геометрия в равнината.

Рутинна задача, при която с две замествания се получава уравнение на окръжност и след това опира до система с две неизвестни ( на което едното уравнение е от 1-ва степен, а второто - от 2-ра степен). Такива системи се изучават в 9. клас.

Следва намиране на скаларно произведение и ъгъл.

Тази задача бих определила с 4-5 стъпки на решение.

Задача 18: Изследване на дробно-линейна функция.

Задача, която е рутинна, следва определен алгоритъм и в която няма никакъв творчески подход.

Всеки ученик, който би искал оценка Добър (4), трябва да умее да изследва такава функция.

За тази задача дори не бих oпределила и броя стъпки.

Извод: Задачите, предложени на двата ДЗИ са неравностойни и с различна тежест. За жалост, оценките от двата ДЗИ са една и съща тежест, защото и двата са положени по математика, профилирана подготовка.

Автор: Ганка Симеонова, учител по математика в 73.СУ „Владислав Граматик“, гр. София

МОН нарече заключението от анализа на двете матури по математика ''субективно усещане за лесно и трудно''

Достъпът до втория модул на ДЗИ 3, профилирана подготовка не е публичен. Задачите не са публикувани от МОН и няма да бъдат. Имат ги само в министерството и проверителите. "Скрита" е не само ДЗИ 3 по математика, а по всички предмети, по които е проведена допълнителна матура, профилирана подготовка.

Задачите от ДЗИ 2 - втората задължителна матура - са със свободен достъп, публикувани са от МОН. Тези от допълнителната матура за общообразователна подготовка също са качени на сайта на министерството.

OFFNews попита министерството кога ДЗИ - профилирана подготовка ще бъдат публикувани. Отговорът му гласи:

"Тъй като на държавните зрелостни изпити по желание по предмети от профилираната подготовка са се явили единици – между 1 и 10 души, няма да публикуваме отговорите публично. Поканили сме индивидуално да видят отговорите всички зрелостници, които са се явили на такъв изпит и са поискали от нас да видят отговорите. Тази възможност продължава да е открита за всички, които желаят да видят отговорите на изпита, на който са се явили. Могат да ни пишат".

На възражението ни, че досега всички изпитни материали за ДЗИ са били публикувани и на въпроса ни какво е отношението между публичността и броя явили се от МОН отговарят:

"През миналите, както и през тази година, още в деня на изпита бяха публикувани отговорите на задължителните държавни зрелостни изпити, както и на матурите по желание по предмети от общообразователната подготовка. До момента никога не са публикувани отговори от държавни зрелостни изпити по желание по предмети от профилираната подготовка, защото през тази година такива се провеждат за първи път".

Оттам ни предоставиха справка, според която "става дума за 26 изпита с общ брой явили се 255 от общо 47 367 дванадесетокласници. От тези 26 изпита има само 5, на които са се явили повече от 10 човека", пишат от МОН.

Един от тези пет изпита е математиката, на която са се явили 67 зрелостници, е видно от същата. И те се оказват големите печеливши в тазгодишните ДЗИ по предмета.

Ганка Симеонова не е единствената възмутила се учителка по математика.

"От няколко дни място не мога да си намеря, защото видях задачите от "тайната" матура и съм възмутена от комунизма, който все по-устойчиво се превръща в стандарт!!!" - пише учителката по математика Нели Хинова днес. Тя публикува и отворено писмо със следния текст:

"Уважаеми журналисти и ръководещи обществените медии,

Считаме за наш граждански дълг да съобщим за грубо нарушение на правата на над 1500 зрелостници, положили ДЗИ по математика ПП на 20.05.2022 г.

На датата за третата матура по желание (26.05.2022 г.) е проведена матура по математика ПП, за която изпитните материали - задачи плюс отговори - се пазят в дълбока тайна, за разлика от всички останали матури, проведени преди тази дата.

Това породи у нас съмнение и ние направихме наше собствено проучване, което установи, че задачите от втори модул на пазената в тайна матура са в пъти по-лесни в сравнение с матурата, на която се явиха над 1500 зрелостници.

Колегата Ганка Симеонова е направила сравнителен анализ на задачите на двете матури от втори модул, който прикачваме към нашето писмо.

Както при всяка подобна злоупотреба, възникват няколко въпроса: кой се е явил на тази втора матура, в чия полза е извършеното нарушение и с чия благословия са действали всички участници в тази нечестна игра?

Като учители и педагози считаме, че по този начин са накърнени правата на 1500 нищо неподозиращи деца, това е подигравка с техния труд и слага прът в колелото на тяхното бъдеще.

Разчитаме на Вашия професионализъм и се надяваме, че с Ваша помощ справедливостта ще възтържествува".

Под писмото са се подписали Ганка Симеонова - старши учител по математика, и Нели Хинова - учител по математика.

OFFNews разполага със задачите по математика от втория модул на допълнителния ДЗИ - профилирана подготовка. Не ги публикуваме с надеждата това все пак да направи Министерството на образованието и науката. А също - да отговори на повдигнатите въпроси, които пораждат съмнението, че част от завършилите тази година дванадесетокласници не са били поставени при равни условия на държавните си зрелостни изпити.

Няколко часа след публикуването на текста Министерството на образованието и науката публикува изпитните материали за ДЗИ профилирана подготовка по желание, първоначално със задна дата - 6 юни 2022 г. От МОН обясниха, че задната дата се е появила в резултат на техническа грешка, която беше поправена.

"МОН не крие нищо и не желае да подхранва спекулации", пишат още оттам.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

3000

1

Raf

08.06 2022 в 22:50

Малко са се поувлекли в разказа за голямата трудност на задачите от първия изпит и тривиалността на тези от втория.
Примерно задача 16 от първия изпит - по принцип намирането на ълъл между два вектора е доста шаблонна задача от векторната алгебра - колкото и да пудрим сложността на избора на базис, изпитваните ще трябва да помислят, за да измислят някой по-интересен базис, в който трите базисни вектора не са на 60 градуса един спрямо друг. Нататък - по шаблона, без изненади.
По същия начин е пораздута сложността на 17 задача: от двата корена на полинома P(x) получаваме система от две линейни уравнения (в кой клас се учи?). Второ подусловие: целите корени ще са делители на свободния член, избрани са коефициенти, които "крещят" +1 или -1, остава един Хорнер.
Вторият изпит наистина е малко по-лесен, но не е толкова колосална разлика, както я описват в писмото.
 
X

Да помогнем на украинските деца!