Една легенда се приземи завинаги! …Може би (снимки)

Последна промяна на 19 декември 2015 в 11:32 13170 18

1/1
Една легенда се приземи завинаги! …Може би

Снимка Боян Георгиев

52 години и 35 дни след първия си полет в българското небе, самолетът-легенда МиГ-21 се приземи завинаги. Последната задача беше изпълнена в петък в авиобаза Граф Игнатиево с два бойни МиГ-21бис и един учебно-боен МиГ-21УМ, пилотирани от кап. Стайков, кап. Димитров, майор Джуров и командващи ВВС генерал-майор Румен Радев.

След кацането самолетите преминаха през воден салют и бяха посрещнати с общ строй от състава на авиобазата, в присъствието на бивши командващи на ВВС, пилоти и техници ветерани. Състоя се и кратка церемония, в която зам.-командирът на авиобазата полк. Петров и генерал Радев изразиха благодарност към самолета и хората обслужвали и летели на МиГ-21. Пилоти и техници имаха възможност да се разпишат върху фюзелажа на специално подготвен МиГ-21бис.

Общо 226 самолета от 9 модификации са били в нашето небе след първия полет на 12 ноември 1963 г. изпълнен от майор Бедрозов на летище Граф Игнатиево. Самолетът е основен за родните ВВС в продължение на 25 години, като има периоди, в които се експлоатират над 160 самолета едновременно. Пилотите и техниците преминали през школата на МиГ-21 са хиляди. От началото на новия век МиГ-21 от модификацията ,,бис” бяха верен помощник на по-големия брат МиГ-29, който често оставаше на земята. Самолетът участва в почти всички проведени в България международни учения, като може да се похвали с успехи срещу модерните F-16C и F-15C. Въпреки старата технология, с подходящи тактики малкият самолет е трудно забележим на радарите и често изненадва ,,врага”.

След като през 2011 г. на последните останали МиГ-21бис изтече назначеният от производителя 30 годишен ресурс, той беше удължаван няколко пъти, като за последно това стана през 2014 г. на отговорност на Командването на ВВС. Рискът при ново удължаване обаче е вече прекалено голям и ветеранът трябва да отиде в заслужена пенсия.

Все още обаче, няколко самолета ще продължат да се водят на въоръжение като военно-временен резерв.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

20.12 2015 в 02:43


Какво те е поробило тебе в началото на 90-те не ми е интересно. А до тогава заедно с руснаците ние летяхме и във въздуха, и в космоса. Сега с твоите ценности, плуваме в канализацията.
Знаеш ли разликата между "плувам" и "плавам"? Ти плуваш, да ти е сладко.

20.12 2015 в 01:06


Като гледам как върви живота - сигурно пак ще има Мигове. Щото Су-тата са скъпи:)
Додето днешните ни съюзници - разбойници се надлъгват, ние пак ще се освестим.

19.12 2015 в 23:41

Тези, които ни поробиха не са ни никакви братя. Ние сме им дали език, писменост, религия и култура, а те винаги са се опитвали да ни затрият. Нашите взаимоотношения са базирани на лъжи и насилие.

"Там където е текло мъка и тъга е време да бъде запряно и да текне нещо хубаво от друга посока."

19.12 2015 в 22:00

Що не оставихте един екземпляр за соцмузея на Вежди?

19.12 2015 в 20:09

Абе браточките - не съжалявайте толкова.

Повече ИСТОРИЧЕСКИ ОПТИМИЗЪМ. След някое и друго време БРАТУШКИТЕ ще ни изпратят безплатно други, още по-модерни.

Както вика народа: "Дето е текло, пак ще тече!".

19.12 2015 в 19:27


А па как са направени механичните агрегати и хидравликата - не е истина. Луфтове по един микрон в механизми с точен двустранен ход по една педя, които противодействат на аеродинамичен напор 15 тона, и хиляди часове не помръдват, не че не губят настройките. При дивашки термични и вибрационни претоварвания.
То, каквото имах накрая го натоварих в една камионетка, и го подарих в музея в Крумово. И други да гледат и да се чудят какви неща са можели инженерите и работниците някога. Такова сега не могат и часовникарските заводи. Гледам, останала е една горивна помпа от резервоар, понякога я зяпам, и ме затиска комплекса за малоценност.

19.12 2015 в 18:42

В краз на 70-те като курсанти изучавахме системите за навигация на МИГ 21.Това бе първия ми реален досег с роботиката.По късно като офицер от РТВ на ПВО и ВВС Миг 21 беше моето ежедневие.Полети дневни ,нощни и дневно нощни.Минимум три пъти седмично.Опитните летци имаха налиот от 2-3000 часа.А ние на екраните на РЛС десет пъти повече.Изключително мъжки самолет.Летял при всякакви СМУ.Създаден реално за война.Атомна война.АСУ на която премина по-голямата част от службата ми осъществяваше насочване така че самолета да бъде изведен в задната полусфера на вражеския самолет.Всичко беше така направено че при радиоактивен импулс,изкривяване на радиовълните той-да остане автономен и летеца да изпълни поставената му задача.Основните възли бяха електромеханични не влияещисе от радиация.Десетократно по-издръжливи от всякакви полупроводникови прибори.АЦП,ЦАП,микропроцесори бяха гърбични механизми.С една две лампи се решаваха сложните уравнения на въздушния бой.Сега когато се занимавам със софтуер се учудвам колко просто е създаден.Поклон ветеране поне аз никога няма да те забравя.

19.12 2015 в 18:41

мн добър щурмовак
o7 слава !

19.12 2015 в 18:12

Всяка начало си и край. Само лама има два края.
Трябват нови самолети на БА, но такива няма да има в близко бъдеще. И то не защото сме бедни, а защото ни натискат да изберем едни стари железа 4-та ръка.
4-рима бойни пилоти в рацвета на силите си ще посрещнат Нова година извън отбора като млади пенсионери и още по-млади помощник-капитани в гражданската авиация на нетолкова близка, неевропийска държава с месечен пакет 5К.
Желая им успех в новото поприще.

19.12 2015 в 17:50

Е, то ремонтното ръководство на УАЗа изобщо се казва Камасутра, щото ту ти отдолу, ту той над тебе, ама това е положението. Обаче още не съм виждал уазаджия да не си обича УАЗа. Щом може така, що да не може някой да обича Мига-21?