
От началото на март Комисията за защита на потребителите започна нарочни проверки в магазините заради растящите цени. Докато КЗП откриваше нарушения при продажбата на хранителни продукти, призоваваше и потребителите да подават сигнали, за да може "всеобхватността на проверките да бъде много по-голяма".
Какво обаче става, когато подадем сигнал?
През март читател на OFFNews изпраща четири сигнала за общо шест, според него, нарушения от страна на две вериги - Т Маркет и Кауфланд. Сигналите са изпратени до Регионалната дирекция на КЗП в София между 14 и 20 март, като на два от тях от КЗП изпращат уведомително писмо за извършените проверки между 5 и 10 дни след получаването на сигналите.
От вас: Кауфланд таксува клиенти с 20 ст. за кутия за храна, дори да не я искат
Две от жалбите обаче остават без отговор, макар в сайта на комисията да се посочва, че "случаят се разглежда и се взима решение в едномесечен срок от датата на постъпването". Предвидени са и удължени срокове за случаи с "фактическа или правна сложност" и срокът може да бъде удължен с още един месец. Не се уточнява кои са тези случаи и уведомява ли се потребителят за удължаването на срока.
Отговор за това извършена ли е проверка на Кауфланд читателят на OFFNews получава, след като изпраща запитване месец след подаването. В сигнала си той описва, че на 12 март опитва да закупи промоционална захар - от 2,89 лв./кг на 2,29 лв./кг в обект на веригата. На щанда са посочени две цени - редовната и намалената.
При заплащането на каса обаче разбира, че има ограничение в количеството, което клиент може да вземе на промоционална цена - 10 бр. Подобна информация не се съдържа и на двата етикета с обявена цена - намалена и ненамалена. Така се налага от касата да се върне и да остави надвзетото количество.
Прилага и снимки на цените, където ограничение в количеството не е посочено. Отговорът от Регионалната дирекция на КЗП обаче буди повече въпроси, отколкото дава отговори.
Макар сигналът да е подаден на 17 март в 16:40 ч., от отговора става ясно, че и проверката и констативният протокол също са от 17 март.
Обясняват още, че "в обекта се предлагат за продажба хранителни стоки, опаковани храни, алкохолни и безалкохолни напитки, плодове и зеленчуци и др." и че търговецът е етикетирал продаваните от него стоки съгласно изискванията на Закона за защита на потребителите, като на всеки един артикул поотделно е поставена цена в български лева.
Все пак служителите на КЗП са изискали документи за продажбата на захарта, като от Кауфланд са представили промоционална брошура, в която ясно е записано, че промоционалната цена важи за покупка до 10 броя на клиент с карта Кауфланд и при покупка над 10 бр. всеки следващ продукт се продава на стандартна цена.
"В следствие на гореописаното търговецът счита жалбата Ви за неоснователна", посочват от КЗП.
Така изникват няколко въпроса:
- Длъжен ли е потребителят на чете промоционалните брошури, за да пазарува в търговските вериги и ако само там е написано условието за количество, а не на място в магазина, то как потребителите ще разберат за ограниченията?
- Обсъжда, предоставя и изисква ли становища по сигнали срещу търговци от самите търговци?
- Нарушение на Закона за защита на потребителите и Закона за защита на личните данни ли е предоставяне на информация за потребители при разглеждане на жалбите от страна на търговците?
- Защо вместо КЗП да изрази становище по казуса, иска такова от веригата?
- Как проверката в Кауфланд е извършена още същия ден (петък следобед) и защо няма отговор по нея повече от месец?
Все пак в отговора си от Регионалната дирекция на комисията обясняват на потребителя, че потребителската защита е процес, в който трябва да участват и самите потребители. Защо го пишат, при все, че има подадена жалба и че потребителят участва в този "процес", не става ясно.
Ето и останалата част от отговора, който предоставяме с редакторска намеса:
"Те (потребителите) не са лишени от правото си на информация, но друг е въпросът как са го упражнили. Апропо, всеки едни потребител би се замислил дали да си закупи една стока или да ползва услуга, в случаите когато търговецът отказва да му даде информация за нея или пък ако информацията е непълна, неясна и т.н. Нито Законът за защита на потребителите, нито други закони, имащи отношение по защитата на потребителите могат да снемат от потребителя отговорността за собствените му действия, както и да му отнемат правото на личен избор и предпочитания".
В края от КЗП прилагат шаблона от всяко писмо, в което благодарят за оказаното доверие.
Останалите отговори за нарушенията, според потребителя, в другата верига - Т Маркет, са далеч по-кратки и ясни. В тях обаче няма номер на констативен протокол за извършени проверки, но в едно изречение съобщават, че са констатирани нередности и е образувана административна преписка срещу дружеството. В друг отговор пък пишат, че в хода на проверките са се потвърдили и изложените в жалбата факти и обстоятелства.
Защо има разминавания в отговорите за различните вериги? Защо при сходни нарушения за едната верига комисията отговаря с едно изречение за извършена проверка, а за другата - преминава на две напоителни страници за неоткрити нарушения, не става ясно.
Не става ясно и как само в Кауфланд проверките се извършват в края на работния ден в петък и още същия ден се взима решение, след като член на КЗП обясни пред OFFNews в края на март, че "административното производство е по-дълго при нелоялната търговска практика. Преди да се стигне до глоба, се разглежда нарушението в Комисията, после се издава акт за забрана на нарушението и при повторна проверка може да бъде наложена максималната санкция".
Междувременно на запитването ни до Кауфланд за принудителната продажба на кутии за храна на витрините им все още няма отговор.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
860
2
22.04 2023 в 10:38
1020
1
22.04 2023 в 10:20
Последни коментари
dolivo
Местят Навални в килия с още по-тежки условия
ПР
5-годишно дете е блъснато на тротоар в София
Ivan Terziysky
Паметникът на съветската армия осъмна с транспарант с националните ни герои (снимки)
Козин Човков
Българската премиера на Немилосърдната красавица ще е на фестивала Златна роза
Козин Човков
Българската премиера на Немилосърдната красавица ще е на фестивала Златна роза
Трицигулуптор
Спечелиха шампионата по Fortnite, не им дадоха 200 000, защото са руснаци