Дигитализирането на 100-те национални обекта комбинира офлайн преживяването с удобството на технологията

Вече можем да създаваме своя дигитален туристически паспорт през приложението на Yettel, което е със свободен достъп за всички

OFFNews 13 октомври 2023 в 12:09 824 0

Мария Маринова

Снимка Yettel

Мария Маринова, директор „Бранд и маркетинг комуникации“ в Yettel България.

Преди броени дни Yettel и Български туристически съюз (БТС) обединиха усилия и стартираха мащабен проект, с който добре познатите печати на движението “Опознай България – 100 национални туристически обекта“ вече могат да се събират и през смартфон.

Дигиталната версия се намира в мобилното приложение на Yettel, което е напълно безплатно, двуезично и вече е със свободен достъп за всички, които искат да имат своя цифрова книжка за 100-те обекта, без значение дали са клиенти на Yettel или не. Всеки от обектите има свои профил, в който потребителите ще намерят полезна информация като работно време и точна локация.

Самото движение е създадено през 1966 г. по инициатива на Българския туристически съюз. Основната му идея е да срещне туристите и пътешествениците с богатото ни културно-историческо наследство и да ги запали за красивите ни природни феномени, исторически паметници, музеи, галерии, резервати. От всеки от обектите може да бъдат взети печати, които се събират в специална книжка (туристически паспорт). Те валидират посещението в обекта и остават като ценен спомен от срещата със забележителностите.

С дигитализирането на 100-те обекта приложението на Yettel прави този своеобразен туристически паспорт на пътешественика достъпен за още повече хора и помага на инициативата да набира нови последователи. Мария Маринова, директор „Бранд и маркетинг комуникации“ в Yettel България разказва за същността на проекта и за пътя от вдъхновението до реализацията му.

Г-жо Маринова, как се роди идеята за дигитализирането на 100-те национални обекта?

Целта ни е да помогнем на хората да прекарват повече време в движение, сред природата, и това време да е по-качествено за тях и техните близки. Предложението на Български туристически съюз да си партнираме дойде в правилния за нас момент. Много ни харесва, че то съчетава в себе си както активен начин на живот, така и запознаване с културата и историята на страната ни. Ролята на Yettel в проекта е да даде технологиите за неговото реализиране, но и добавена стойност – възможността да включим допълнително съдържание, с което да надградим стандартното онлайн преживяване.

Гордеем се също, че комбинираме класическо офлайн преживяване, като да отидеш до Белоградчишките скали например, с удобството на технологията, да видиш точно как да стигнеш до там, да прочетеш нещо повече за тях и да видиш интересно вдъхновяващо видео за този обект. Това за нас е красотата на проекта – смисленото комбиниране на офлайн и онлайн преживявания в ново по-добро комплексно преживяване.

Дигиталната версия на 100-те обекта се намира в приложението на Yettel. Защо решихте освен за вашите абонати, да отворите апликацията за всички хора?

Тъй като говорим за запознаване с националното ни богатство, функцията на тази дигитализация надхвърля интереса на една организация или компания и придобива обществено и социално значение. Осъзнаваме тази важна роля на проекта и затова от самото начало си казахме, че не може да бъде достъпен за едни хора, а да е затворен за други – той е замислен така, че да бъде за всички. Затова решихме да направим и английска версия, която да помага на чуждестранните гости на страната ни да я опознават. Невинаги е лесно да достигнеш до информация за нашите забележителности бързо, лесно и структурирано, особено ако не си от България. Преценихме, че това, в комбинация с аудиоисториите и видеоисториите, които включихме в дигиталните профили на обектите, ще бъде ценна добавена стойност, която да получават и чуждестранните туристи.

Каква добавената стойност давате на хората и на самото движение с този проект?

Хората са свикнали, особено младите, да правят всичко през смартфона си – учене, общуване, пазаруване, абсолютно всичко. С този проект се обръщаме към тях. По-възрастните може би знаят за 100-те национални обекта, по-младите са чували, но най-младите хора вярваме, че биха проявили интерес именно заради удобството на дигиталното приложение. За да го направим още по-привлекателно за тях, тоест не просто да им е удобно, а да им разкажем история, която да ги потопи в контекста на определено място, решихме, че трябва да използваме техните изразни средства. Ако към днешна дата повечето млади хора консумират и общуват предимно с аудио и видеофайлове, значи и ние трябва в интересен и не много дълъг аудио и видеоформат да им разкажем история, която да е достатъчно забележителна, за да си кажат – „Искам да разбера още!“.

Затова заедно с най-добрите илюстратори от България – артисти, които се занимават с графичен дизайн, с графити, дори с комикси, започнахме създаването на колекция от аудио и видеоистории, които представят най-важното за всеки туристически обект. Като формат приличат на Instagram stories – едно цялостно произведение, разделено на части, върху които да кликнеш. Като тези истории не са просто фактология – данни, цифри, години и дати, които може да прочетете в интернет. Постарали сме се да съберем любопитна информация, легенди и загадки, забавни факти от съвремието, свързани с тези обекти, така че да не звучат като страница от учебник, а като жива история, приказка, ако щете, която те увлича и те кара да искаш да научиш повече.

Създадохме забавни кратки приказки, предадени с визуален и словесен език, който е близък до младите хора. В момента имаме 10 видеоистории и 30 аудиоразказа, като и двете колекции ще се увеличават във времето. Всяка от видеоисториите създаваме съвместно с БТС и с всеки от обектите. Стараем се тя да е едновременно интересна, атрактивна, забавна, привличаща вниманието, но и издържана фактологично. Подхождаме с абсолютно уважение към детайлите на историята и културата.

Преведете ни през процеса. Коя беше най-вълнуващата и най-трудната част от реализирането на проекта за тази една година работа по него?

Мога да започна от самото приложение, защото то е гръбнакът на проекта. Инициативата на движението за събиране на печати и печелене на значки е като идея за геймификация, изпреварила времето си. Преди 60 години сякаш е била мислена, за да съществува точно в мобилно приложение.

Знаете, че събирането и трупането на точки са основни механизми на повечето геймификации, които съществуват в момента по света. Това, което направи екипът ни, е да събере възможно най-много информация по темата от най-добрите световни практики. Приложението е много интуитивно и ползва всички познати механизми – например, това да търсиш място и по име, по номер (който отговаря на номера на обекта в хартиената книжка – б.р.), както и чрез карта.

По отношение на илюстрациите, всяка е отделен комплексен проект, в който се включват, от една страна самите артисти, от друга страна - БТС, които са координатор на целия процес, от трета страна, имаме и самите обекти, които трябва също да се чувстват комфортно с предложените идеи – това за нас е задължително условие. И в целия този микс най-интересно и трудно е да пресъздадем същината на всеки един обект в 2 минути.


За мелницата в Несебър например казваме, че тя е и любимо място за селфита. Това отваряне към младите хора, намирането на точната доза хумор, точната доза закачка – това е най-големият успех на проекта до момента. Мисля, че успяваме да намерим тази златна среда. Не искаме шегата да е прекалена и в същото време не искаме да имаме страница със суха фактология.

По отношение на творческото предизвикателство това е най-интересната част. И съответно реализирането на едно видео, за да бъде толкова изпипано, колкото трябва да бъде, отнема поне няколко месеца. Желанието ни е да насърчим обектите, които искат да направим и за тях подобно видео, да се свържат с БТС и да ни изпратят информация, останалото ще направим ние. Целта ни е максимален брой обекти да имат тази „черешка на тортата“ в приложението със 100-те обекта.

Ще надградите ли съдържанието и функционалностите, с които стартирате? Какви активности да очакваме в идните месеци?

Това е дългосрочен проект, който сега започва. Предвидили сме и допълнителни функции, които хората да ползват, а аудио и видеоисториите ще се увеличават през тази и през следващата година. При излизането на всяка нова видеоистория ще имаме повод да говорим за конкретния обект, да запознаваме и да напомняме на хората за неговата стойност и къде стои той в нашата култура и история. Така че обогатяването на фонда всъщност ще бъде една разходка през националното богатство на България.

Голямата цел на проекта е не хората да преминат от хартиен печат към дигитален, а участниците в инициативата да станат много повече. Защото и в хартиения печат има много красота, той е колекционерски. Дигиталният пък е удобен и не можеш да забравиш виртуалния си паспорт, освен в много редки случаи. Искаме не просто да направим дигиталните печати по-познати и по-атрактивни, а да помогнем в популяризирането на всеки от обектите.

Хубаво е да познаваме историята си, да познаваме културата си. Страхотно е да прекарваме и повече време сред природата. Абсолютно всички изследвания показват, че това се отразява много добре и на психиката, и на тялото, още повече, че подобни пътувания се правят със семейството и с приятели. Това е голямата добавена стойност – да се посветим на най-близките си хора и да създаваме спомени заедно.

Виж още за:
Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !

 
X

Топлофикация подари 200 милиона на Ковачки