По принцип Венера се ражда от морската пяна. Вижте примерно при Ботичели как стоят нещата. Но сега не е точно така. Сега не е.
Пътувам си с автобуса за Благоевград и гледам през прозореца. Към Княжево от двете страни на булеварда се зареждат невъобразими гледки. Руини, събуждащи най-мрачни фантазии. Огромни стари сгради, някои от които – направо величествени – обрасли с пълзящи растения, с фиданки по покривите, със зеещи прозорци без стъкла, с окапали мазилки, с цели срутени стени, с продънени покриви като дупки от шрапнели в тялото на мъртъв човек. Зловеща картина.
Десетки сгради – цял град от огромни руини. Град от привидения. Около тях – бунища. Типична за София гледка – казвам си – или по-точно – типичен за София градивен материал; той е една невъобразима смес от преплетени изсъхнали храсти и бурени, боклук, арматурни железа, ръждясали ламарини, полегнали огради от бодлива тел, още боклук, снопове суха и жилава трева като коса на луда жена, гнили дънери, бетонни отломки, остатъци от външни клозети, бараки, натрошени стъкла, нахвърляни автомобилни гуми, тенекии, смърт, разложение и ужас. С този материал е запълнено всяко място в София, което не е попаднало в ръцете на някой богат и грижовен стопанин. В смисъл – някой алчен милионер с минало на престъпник. Или на някоя чуждестранна верига магазини.
Но тук тази адска смес е прекалено много, прекалено очевидна. И тия сгради-призраци! Тук-там се виждат останали, все още крепящи се, проядени от проказата на влагата и времето барокови орнаменти. Сецесионови декорации. Това са сгради, строени в началото на 20 век и в тях е вложено нещо от гениалността на Климт и другите сецесионисти – там виждам откъртена и висяща решетка с виещи се пречки от ковано желязо; тук – колонка с канелюри. Да – софийският сецесион – може би ми се привижда – но тук и там виждам сецесионовия „удар с камшик” – виещи се грациозно декоративни орнаменти...Но всичко това е толкова дълбоко потънало в провала и разрушението, че и вълшебство не може да го съживи. Може би – само много пари! – казвам си и се усмихвам горчиво.
Вече съм на петдесет години и някак ми омръзна да гледам руини. Казвам си: "Да, когато бях млад, те не ми правеха впечатление или ми правеха някак си добро впечатление - със зловещостта си; дори опъваха романтичните струни в душата ми – та нали романтизма иска зловещи картини? Представях си тия руини – а те бяха почти същите и в младостта ми – като декор на някакви зловещи лондонски филми на ужаса – някакъв декор сред който да се движи Джак Изкормвача, ужасният, търсещ безпомощни проститутки из южен Уайтчапъл...Но вече ми омръзна. Сега си казвам: Цял живот ли ще бъда обречен да гледам тая грозна и безнадеждна мръсотия? Целият ми живот ли ще бъде обречен да протече сред грозни, безнадеждно рушащи се сгради? Когато излизам от София...когато влизам в София...В моя град..."
И си мисля: "А този град мой ли е?"
Тоя смешен идиом: "Моят град София". Че какво му е моето?
Да, така съм възпитан да мисля. Така ме възпитаха още с разните детски стихчета. Ден след ден образователната Система ми внушаваше, че това е Моята страна (за която трябва, ако се наложи, да загина) и че това е Моят град – който трябва да пазя и обичам...И аз отидох и се подготвих да загивам за тази страна, че на няколко пъти дори за малко не загинах – докато бях две години граничар на обточената с хиляди километри бодлива тел българска граница. Защото ми казваха, че това е моята страна, че съм длъжен да я обичам, защото е именно моя.
И още тогава бях наясно, че това е доста долнопробна лъжа, но си траех. Младият човек е много уплашен конформист. Защото му е внушено, че трябва да порасне и да стане „като хората”. Затова приемах всички общоприети твърдения с хитровата и глупава усмивка и клатех угоднически глава – та нали трябваше да изградя кариера, да създам семейство – тоест – да стана като всички – а искаш ли това – трябва да си траеш за очевидните несправедливости, особено ако твоето нетраене може да засегне някой високопоставен и авторитетен човек. Ако си млад лекар – нима ще се хвърлиш да критикуваш директора на болницата, в която постъпваш на работа – пък ако ще и той да е най-корумпираният мръсник на света?
Но вече ми е някак противно. Знам, че тая страна не е моя.
Пътувам и си мисля: Чакай сега...аз познавам кмета на тоя град. В добри отношения сме. Познавам се още по-добре с началника на общината на тоя град...и сме приятели, или поне бяхме приятели в далечното минало...Защо аз...
Не знам как да го кажа за пред себе си...Защо аз Не Мога да ги попитам: Абе, приятели, какво е това безобразие? На какво се дължи? И моля ви...не ми минавайте с номера – това са частни имоти с неясен собственик и т.н. Искам да питам така: Не е ли ясно, че ако има воля, ако има истинско и ясно желание, добронамерен и чист волеви импулс – всичко това за седмица ще изчезне! Не пари, не пари...ако има добра воля - пари се намират винаги!
Жорж-Йожен Осман прави това в Париж! Събаря и унищожава цялата воняща гнилоч на стария Париж и прокарва прави и красиви булеварди, доставя чиста вода по акведукт от Шампан, срива всички порутени сгради и създава градини и паркове, превръща града от средновековен коптор в светла световна столица. Какво е било това? Едно политическо решение.
Защото „османизацията” на Париж започва след издаване на декрет от страна на Наполеон III.
А защо аз пътувам из София и изпитвам това все по-дълбоко недоверие?
Защото знам, че зад тия руини, зад това въпиущо безобразие...наднича грозното и похотливо лице на Интереса.
Ето – тази руина – зад нея е интереса на някой едър предприемач. Той чака. Ще получи много пари. При извършване на далаверата с площта под тази руина. И властта чака заедно с него. И тя ще получи много пари. Поне така си представям нещата аз. Няка как като виждаш такива гнусотии – да не изпитваш и грозни съмнения. В нечия почтенност.
Пътувам и си казвам: Ако живеех в Моята страна...тоест – ако тая страна беше наистина Моя...нямаше ли да имам пълен, ясен и разбираем отговор...който нямаше да се налага да търся заровен под купове бумаги в някакви скришни архиви, затворени, зазидани и заковани с дъска напреко на входа, на която пише „Внимание, тигър” (в памет на Тери Пратчет)...да имам незабавен и човешки отговор на въпроса: Защо стоят още тия грозотии? И кой е причината аз цял живот да гледам грозна и рушаща се София?
Да. Ето така – в пяната на мъглявите полуистини и липсващата информация се ражда недоверието. Отчуждеността. Аз искам да бъда свой в тоя свят, в тая страна. Но не искам да съм свой и да съм част от нещо, което е толкова грозно и рушащо се. Но от друга страна и не мога да направя нищо, абсолютно нищо срещу това грозно разрушение. Как тогава да съм свой? Как тогава да съм загрижен и отговорен?
Ето такива неща си мисля аз за доверието, за принадлежността, за своето, моето, чуждото, отчуждението и отвращението. А от една фасада ми помахва с отчупената си ръка малко, декоративно амурче. И аз му се усмихвам.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
3000
1
19.12 2020 в 12:12
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара