О, да. Преди не беше ли по-различно?
Картината на Дьолакроа не се ли казваше всъщност "Свободата води народа на барикадите"?
Тук ще очертая веднага един проблем: Четящите днес съвсем спокойно може да не знаят какво е Дьолакроа и какво е „Свободата води народа на барикадите”, но също е възможно да не знаят и какво е „картина” – в смисъл платно, масло, поставена в музей. Буквосъчетанието „картина” у тях спокойно може да събужда само асоциации с телевизори с плосък екран.
Проблемът е: сега никак не е неприлично да не знаеш КАКВОТО И ДА БИЛО.
Ако не знаеш кой е Христофор Колумб, няма страшно. Човек не е длъжен да знае. За тая работа си има гугъл. Да си напълно невеж в наше време не е неприлично. По-нататък ще го повторя още няколко пъти.
И се страхувам, че някои ще възприемат това изречение не като укор, а като добронамерена констатация. В смисъл – да, наистина, какво хубаво време! – никой никого не обвинява за нищо, ние сме толерантни – и най-толерантни сме към глупостта, тъпотията и невежеството, т.е. всичко си е едно голямо ОК. Да си невеж в наше време си е напълно ОК.
А ето още едно проблемче. Както е напълно възможно някой да не разбере нищо от това – Дьолакроа и т.н., така и не малко хора ще се възмутят страшно: Ти нас за прости ли ни имаш?
Сега клиентът, ако ще да е чудовищно прост, има правото да бъде приеман само за много умен! И никой няма абсолютно никакво право дори да си помисля да намеква, че клиентът може да е прост. А читателите, както и всички ние, до един, от хора се превърнахме именно в клиенти.
Имаме право да сме си прости. Това е ОК!
Ура. Консуматорската епоха върлува наоколо и Нахалното и Самонадеяно Невежество е нейният пророк!
Но – забравете тези укоризнени мои брътвежи. Аз искам да разкажа следното:
Барикадирали се бунтовници чупят стъклата на кола. В колата има деца.
Надига се обществен спор.
И аз се връщам към Дьолакроа.
Свободата, Санчо, е на върха на салама.
Консуматорската епоха, братя и сестрици, върлува; и да си див, прост и самонадеян (като учителя на народа Слави Трифонов или като водача на народа Бойко Борисов) е някак... как да го кажа по-изискано и по-сложно (в чест на бате Нойзи)... ще го кажа така, дано е достатъчно изискано: да си див, прост и нагъл е просто ОК!
Дьолакроа, Дьолакроа. Ние учим също така и за Гаврош. Нима, мисля си, всички в Париж от 1830-та са се (сега ще използвам една велика консуматорска дума) кефели на барикадите?!
Инджойвали ли са ги?! Дали всички в Париж на Юго и Клетниците са припадали от възторг, виждайки натрупани павета и обърнати екипажи? (Тук пак ще подсетя, че за не малко читатели „екипаж” не означава нищо друго освен екипажа на самолета на Райънер; не означава, примерно, каляска с коне). Дали всички са се кефели и инджойвали от съществуването на барикадите, на една от които е умрял Гаврош? (Дали е политически коректно да казвам „умрял”?)
И сега – въпрос.
Как живеем с тая бъркотия от ценности? И от ценностополагащи източници, заложени в образованието. Как живеем?
Добър ли е Гаврош? Който така грубо нарушава правата на другите? Като им пречи да минават по улицата? И хаха, като не носи маска? Нима не знаете, че холерата по времето на Юго е върлувала страшно? (Тук се ужасявам от читателите, които бърчат носове и не разбират какви такива оплетени ги плещя; защото клиентът има право да е и ленив – той смисъл не иска да търси – той го иска смлян на пюре в туба, на която има надпис и за съдържащите се алергени!)
Добри ли са Гаврошите, правещи барикади във всички наши възторжени литературни спомени? Йохан на Смирненски? Той... аха – той отпадна. Вероятно ще отпадне и Гаврош...
Ами Свободата? Свободата, която води народа на барикадите? На Дьолакроа? Тя... тя не е ли политически некоректна...?
И дали не е редно да отпадне от образователните програми?
Дали всяка свобода, която по някакъв начин нарушава удобството и (сега дума-поздрав за скотовете-консуматори) комфорта на консуматора... не е ли редно да бъде забранена?
А то е ясно – всяка свобода по някакъв начин нарушава комфорта на консуматора. Неговият комфорт се простира на огромни площи и е невероятно лесно да бъде нарушен. От дори микроскопична свобода.
Не ми нарушавайте комфорта, ей! – вика консуматорът. И насреща стои Петлешков. Стои и Ботев (който е нарушил комфорта на куп мирни консуматори от Козлодуй до Околчица). И Левски стои. Левски си казва: Дали не нарушавах комфорта на моите мили, богати съотечественици, като им исках пари за делото? Че им ги исках и доста... строго, без да приемам отказ... Хм...
А да се трошат стъклата на коли с деца в тях си е простащина, каквото и да си говорим.
Но пак да помислим: ако пренастроим ценностната си система, като изключим напълно от нея Гаврошите и Левски-те – дали няма да станем едно много хубаво гойно стадо от страстно блеещи и потънали в съвършен комфорт свине?
Тук за всеки недоволен от моите блеещи свине ще отговоря като Мирча Кришан (велик хуморист от 20-и век): Че нямат ли право да говорят чужди езици?
И така нататък.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
3906
1
21.08 2020 в 08:44
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара