В 1347-ма, заедно с генуезките търговци, избягали от обсадения от монголските орди на Бату хан град Кафа в Крим (днешната Феодосия), в Европа пристига и нещо друго. Черната смърт. Първо в Сицилия, преди бързо да тръгне на север.
Заболяването всъщност е известната на европейците бубонна чума. Но този път епидемията приема невиждани от векове размери.
Бубонната чума се пренася от бълхите, живеещи в козината на плъхове (но и на много други животни), както и от човек на човек. Съвременните учени смятат, че именно по това време – около 1346-7-ма година - е имало твърде благоприятни климатични и икономически условия за невижданото по мащабите си разпространение на болестта. Една от причините бил студът, от който гризачите умирали. Това принуждавало бълхите да търсят нови гостоприемници и по този начин да сеят заразата. Но още по-важна причина били изключително засилените миграционни процеси – свързани от една страна с търговията, от друга – с монголските завоевания на Изток.
От Сицилия чумата се пренася в северна Италия. Първо прониква в големите морски републики – Генуа и Венеция. След това избухва епидемия в Пиза. За няколко месеца бубонната чума нахлува в почти всички страни на Европа. Към 1349-та тя вече върлува и в Норвегия и в Исландия. Успяват да се опазят само малки и изолирани от световната търговия области в Белгия, Швейцария, Страната на Баските.
Характерното за една такава унищожителна пандемия е, че протича на много вълни. Те следват една след друга през няколко години, обикновено са по-леки от първата вълна, избухват в различни райони, като отстоянието във времето на всяка следваща вълна от предишната е все по-голямо. Понякога пандемиите от чума продължават цели два века. Такъв е и случаят с Черната смърт.
Събития, които са се случили в тези два века, в които са припламвали или са се разгаряли повече или по-малко свирепо нови вълни на Черната смърт са да речем: завладяването на целия Балкански полуостров от османските нашественици, откриването на Америка, обикалянето на нос Добра надежда, изгарянето на Ян Хус и нарисуването на Тайната вечеря от Леонардо да Винчи.
По време на една от поредните вълни на чумата в Централна и Северна Европа, в края на първата четвърт на 16 век, някъде там – в германския юг – живее един изключителен майстор живописец. Той се казва Ханс Холбайн.
Наричат го Младия, тъй като е син на прочут за времето си художник, който се казва също Ханс Холбайн, естествено – Стария.
Младият Ханс, още от годините в които живее в родния си Аугсбург, е свикнал със сянката на Черната смърт. В Европа по това време е така – водят се непрестанни войни, но това не пречи и на постоянния търговски обмен. И докато из Европа бушуват религиозните войни, започнали в следствие 95-те Витенбергски тезиса на Мартин Лутер (от 1517-та), изневиделица в някой град, в крайните квартали, където живее градската беднота – се появява грозната гостенка.
Първо у заразения се появява гадене, силно главоболие, зачервяване на лицето. После лимфните възли по цялото тяло се издуват. Стават големи колкото кокоше яйце. След това се сливат в пакети, които всъщност и дават и името на болестта – бубони. Бубоните почерняват, омекват, лимфната тъкан в тях некротизира. Малко по-късно се пробиват и от тях тече воняща, черна кръвенисто-гнойна материя. От бубонната чума на 10 разболели се умират 9.
Всички европейци, всъщност, още от началото на тази зловеща пандемия, от 1347-ма, когато в Сицилия е пристигнал първият кораб с носител на чумата от Кафа, живеят под постояннен страх от чумата. Понякога тя затихва - затихва и страхът. После започва да вилнее отново.
Ханс Холбайн Младия първоначално живее в Аугсбург и там учи занаята (защото по това време живописта все още е занимание на трудолюбиви и съвестни занаятчии). Скоро след като взима майсторската си диплома, той се преселва в Базел.
По това време уседнали в Европа са единствено крепостните селяни. Но едва ли и те са били толкова уседнали и закрепостени. Имайки предвид непрекъснатите войни и епидемии – вероятно никой европеец от 16 век не се е чувствал особено обвързан с мястото, на което съдбата е решила той да се роди. Всички скитали и обикаляли – донякъде в търсене на по-добър живот – но много повече – бягайки от чумата.
И така – в Базел Ханс се запознал с друг велик и много симпатичен човек от своето време. И също като него – беглец от чумата. Еразъм Ротердамски. Еразъм вече бил обиколил доста градове. Но никога не почувствал принадлежност към нито един от тях.
Въпреки, че носи името на града, от който вероятно е родом, той никога не научава нито холандски, нито пък научава прилично който и да било друг„жив” европейски език. Говори и пише цял живот на латински, като знае чудесно и старогръцки, а вероятно – и староеврейски. Еразъм е апатрид – човек без родина, нежелаещ да се обвързва с никаква националност – съзнателно избрал да е поданик само на една страна – страната на Разума. Да, действително симпатичен човек – истинско късноренесансово хипи – скитник и мъдрец – необвързващ се с никоя власт и с никоя партия.
И така – двамата бягат от чумата, срещат се в Базел, откриват един в друг тези черти, които търси всеки възвишен човек у другия; и от дружбата, родила се между тях се раждат и още няколко чудесни неща: 87 графични илюстрации къма „Възхвала на глупостта”, тази велика малка книжка на Еразъм, както и поредица от портрети, които Холбайн му рисува.
Чумата е срещнала двама великани.
Малко по-късно Еразъм отново се впуска в своето вечно си пътуване. От град в град, винаги пишещ, винаги усъмнен, винаги мислещ, никога не изпадащ във фанатизъм (както казва за него Стефан Цвайг: най-нефанатичният гений на Реформацията!). Еразъм бяга от чумата, действително, но това не му пречи да се среща непрекъснато с най-великите умове на своето време и да води изключително интензивен писмен (и не само писмен) обмен на идеи с тях.
Той е търсен и желан като съюзник (защото какъв по-могъщ съюзник от един гениален ум с огромно влияние върху умовете на хората?!) от всички силни на времето – от папата и римските кардинали, от протестантските принцове в Германия, от кралете и епископите. Но той остава верен на себе си – и не остава при никого, не се обвързва с никого. Той просто бяга от чумата.
И пише, и превежда, и тълкува Евангелията и писанията на християнските църковни учители. Той е постоянен в непостоянството си и винаги на път. И по този скиталчески и необвързан начин създава едно истински красиво лице на Европейския хуманизъм – образ на човечният и благ ум, който обаче е и скептичен, и насмешлив към всяка човешка слабост!
А Ханс също бяга от чумата и попада не другаде, а в дома на сър Томас Мор, бащата на Утопия, в Лондон, в разцвета на управлението на Хенри VIII. Холбайн попада при него неслучайно: самият Еразъм му е дал своята препоръка; именно затова сър Томас го приема така добронамерено. Скоро и между тях се завързва хубаво приятелство. И резултат от него са отново шедьоври – портрет на сър Томас Мор, както и подготвителните скици за портрет на семейството му.
Минават годините. Европа е раздирана от войни, анабаптисти се бият срещу католици, католици избиват калвинисти, лютерани избиват католици. А чумата тихомълком отнася нови и нови души.
Ханс Холбайн успява да и се измъкне още няколко пъти. Отново е в Базел, след това – отново – в Лондон. Сър Томас Мор и се изплъзва окончателно, дефинитивно – просто се разделя с главата си на ефафода, по заповед на същия тоя Хенри VIII. Еразъм е някъде на изток, може би в Прага, може би в Женева...Бяга от чумата, без да спре за миг да твори светлината си.
А пък, бягайки от чумата, Ханс успява да нарисува фреските в залата на кметството на Базел, портрети на същия тоя Хенри, кървавият крал, на цяла поредица от благородници, цял куп портрети на бюргери...както и прочутият Исус Христос в ковчега – тази тясна и дълга, зловеща картина, за която княз Мишкин, героят на Достоевски от „Идиот”, казва, че ако я види човек, вярата му ще се провали.
Именно бягайки от чумата Ханс Холбайн създава едно огромно творчество, представляващо един от многото, чудесни и здрави стълбове, на които се крепи европейската цивилизация.
И заедно със своите приятели Еразъм и Мор – като един същински слон – и до ден днешен крепи земята, на която ние сме стъпили.
Защото, те много добре са знаели това – земята е плоска и се държи на гърбовете на слонове. Защото земята е не друго, а култура. Става въпрос за човешката земя, земята в човешкия, тоест – духовния смисъл. Не за материалната земя, в която върлуват бацили и се извършват пошлости. И тази човешка земя, земята на духовността – се крепи винаги върху плещите на гиганти, които не се интересуват от никакви чуми.
Въпреки, че все пак, формално погледнато, от немай къде – бягат от тях. Бягат телата. Духът винаги лети.
Така или иначе Ханс не успява съвсем да избяга. Чумата го настига в Лондон и той предава Богу дух в близост до мястото, където е паднала главата на приятеля му Томас. Но това е само едно добро начало. Защото големият дух никога не умира. Въпреки всякакви дребни и незначителни, незапомнени от никого чуми.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)