Наблюдава се значителен спад на пропагадните материали по темата „Залезът на Европа“ заради високата и дори нарастваща популярност на ЕС сред българите, както и сред гражданите на другите страни членки на съюза. За сметка на това пропагандата за "домашна употреба" се засилва.
Това отчита доклад, изготвен от Фондация за хуманитарни и социални изследвания. Проучването на пропагандните съобщения в българските медии през 2017 г. измерва честотата на употребата на пропаганден език и съдържанието на публикации от избрани пикови дни.
4 опорни точки на популистката пропаганда
Изследването се спира на четири от основните акценти на популистката пропаганда: „Залезът на Европа“; „Продажните елити на България“; „САЩ/НАТО като световен хегемон-кукловод“; „Въздигането на Русия“.
В доклада се констатира, че Българското европредседателство, за чието популяризиране част от пропагандните медии получават финансиране, също е обяснение за ниския брой пропагандни публикации за "Залезът на Европа". Атаките срещу ЕС са не само сравнително малко на брой, но са и умерени по своя тон. Основните им акценти обаче остават непроменени спрямо предните години.
Пропагандата обвинява Евросъюза, че е пряко отговорен за бежанската вълна и за процеса на ислямизация на Европа, както и че е отстъпил от изконните християнски ценности и е поставил в опасност националния суверенитет на страните членки. Заклеймяват се либералните елити, доминиращи ЕС, като напълно деструктивни, доколкото свеждат светогледа си само до пазар. Като отговор на тези заплахи в пропагандните публикации се препоръчва спешно и спасително сближаване на ЕС с Русия.
Откритата геополитическа пропаганда отстъпва позиции за сметка на пропагандата за „домашна употреба“, се констатира още в изследването. Атаките предимно са насочени срещу вътрешните политически и икономически противници, като предпочитаните цели са реформаторските политически партии и реформаторските политики, например съдебната реформа. През 2017 г. публикациите, охулващи „продажните соросоиди и безродници“ у нас, са били 16 703.
Статиите по темата „Продажите елити на България“ свидетелстват за осезаемо усилване на тенденциите от предходните години. Антидемократичната пропаганда в България, макар да заема наготово опорните точки и дори директно калкира част от речника на руската пропаганда, най-често се употребява за локални тактически цели. Олигарсите използват притежаваните или финансирани от тях медии, за да набедят за "чужди агенти" и "марионетки" и да дискредитират с всички възможни средства своите противници. Привилегирована мишена на пропагандните публикации е съдебната реформа, нейните инициатори и поддръжници, пишат авторите на изследването.
САЩ, НАТО и Западът продължават да са главен глобален злодей, като активността също нараства, макар да се наблюдават известни промени в образа на САЩ след избора на Доналд Тръмп за президент. Тенденцията е НАТО и Пентагонът да бъдат превърнати в привилегирования враг, а за Тръмп да се запази опцията „приятел“.
След избора на новия президент пропагандата в публикациите се раздвоява. Представя се лошият САЩ на предишните администрации, на американския политически и бизнес истаблишмънт, от една страна, и “добрият” САЩ на Тръмп и американския народ, от друга страна.
Основният акцент в пропагандата е, че избирането на Доналд Тръмп за президент поражда очакванията за скорошен и тотален разгром на неолибералните, соросоидни, глобилистки елити и рязък обрат в американската външна политика в посока на сближаване с Русия. Тиражира се мнението, че Северноатлантическият съюз е фрагмент от миналото и организация без бъдеще.
Темите „Нарасналата политическа и духовна мощ на Русия“ и „Мощта на руското оръжие“ са във видим подем в сравнение с предходната година, сочи още проучването.
Наблюдава се рязка промяна на пропагандните приоритети в полза на пряката позитивна пропаганда, възхваляваща политическата и духовна мощ на Русия и руското оръжие, за сметка на дефанзивния пропаганден език, обругаващ враговете на Русия или оправдаващ анексията на Крим. Една от причините е промяна в тона на официалните говорители и медии на Кремъл. Те търсят път за нормализация на анексията на Крим и отмяна на санкциите, чрез по-миролюбив език.
Основният акцент в този вид пропаганда е представянето на руската военна намеса, а не западната, като решаваща за успешното приключване на войната в Сирия.
Темата “Враговете на Русия” е в отстъпление по броя на пропагандните публикации в сравнение с предишната година. Русофобията е определяна като някакво заболяване, което е изцяло деструктивно в национален и международен план. Русофилията се отъждествява с разумната политика, която всяка една европейска страна трябва да следва, за да осъществи националните си интереси. Тази разумна и национално отговорна политика по презумпция е съзвучна с приоритетите и целите на руската външна политика.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
10372
1
22.11 2018 в 15:50
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара
Koel
Банан, залепен с тиксо за стена, се продаде за 6,2 млн. долара