Програма 3 в 1 предлага фестивалът за младо европейско кино

OFFNews 10 юни 2019 в 07:13 2358 0

Безплатни прожекции, дискусии и първи по рода си форум „Кино в училище“ – това е кратката визитка на фестивала „Среща на младото европейско кино“, чието шесто издание предстои. 

Започнал като студентски, проектът си проби трайно път в една неблагоприятната среда на масова култура и привлече публика с европейски филми на млади автори и съпътстващи инициативи за всички, за които киното е и хоби, и бизнес. Директорът на фестивала Ралица Асенова споделя, че акцент тази година ще бъде темата за въвеждането на киното като предмет в училище – цел, за която тя и съмишлениците и от сдружение „Арте Урбана Колектив“ работят упорито, защото са убедени, че седмото изкуство е важно точно толкова, колкото обучението по математика и физика в съвременния свят. 

Партньор в това начинание е програмата CinEd – европейска мрежа с колекция от филми и педагогически материали, до която учители, преподаватели, собственици на школи и занимални имат свободен достъп и могат да използват, за да направят заниманията си с учениците от 6 до 19 годишна възраст по-интересни, да приложат методите на киното като педагогически подход. За 4 години над 5000 са учениците в България, които са гледали поне един европейски филм, а над 200 преподавателите, проявили интерес и обучени да прилагат киното в своите часове и извънкласни дейности.Именно някои от тях ще събере форумът, за да обменят полезен опит и практика как киното дава възможност на всеки ученик, дори изоставащ от класическата учебна система, да интерпретира видяното на екрана, както и да изгражда инструментариум, чрез който да разбира и филтрира образите, с които се сблъсква от сутрин до вечер от телефона, таблета и телевизора. Един от най-запалените участници в програмата е Даниел Симеонов, преподавател по английски език в ОУ „Неофит Рилски“,село Дерманци.

„Прожектирал съм филми на ученици, които имат затруднение с класическата учебна система. На повечето от тях единствената среща с културата са турските и индийските сериали и риалити форматите по телевизията. И на тези деца аз им пускам „Първият учебен ден“ на Жак Розие от 1956 г. Това за тях е напълно нова естетика. Задавам им въпроси, които целят анализ и няма ученик, който да не може да интерпретира видяното и да не може да вземе участие. Дори и този, който не владее таблицата за умножение дава собствен отговор на въпроса: „Защо главният герой пусна змията обратно в реката в края на филма?“. В същото време на аналитичен въпрос по друга дисциплина този ученик би казал „Не знам“. Продължава да ме изненадва това, че ученици, които се представят слабо в училище, могат да дадат толкова различни и адекватни отговори при анализа на филми, които сме гледали. Смелостта, тяхната активност, която се задейства с киното – това е най-изненадващото.

Пишем с децата писма до режисьора, до главния герой, правим алтернативен плакат, прогнозираме какво става след финала...Страшно им е интересно. Тук няма правилно-неправилно, в кинообучението го няма и вертикалния, йерархичен модел на учителя- авторитет и всички останали. Тук всички сме на едно ниво, гледаме, разсъждаваме и анализираме творбата. Възможностите са много и най -ефективна е импровизация от страна на един учител, който предварително се е запознал с филма и познавайки своите ученици предизвиква интереса им“. 

Именно „Първият учебен ден“ е един от филмите, които ще бъдат показани тази година, както и още една кинокласика- „Нула за поведение“ на Жан Виго, илюстриращи отлично темата на фестивала „Кино в училище“. Заслужава да се отбележат и двата късометрайжни филма на Клеман Кожитор - „Галантни Индии” и „Брагино”, номинирани за награда „Сезар“ в категорията си. Селекцията се допълва от „Сто деца в очакване на влак” на режисьора Игнасио Агуеро. Новата документална лента „Формулата на Тео“ на режисьора Николай Василев също много точно се вписва във философията на фестивала, който очаква своята публика от от 21 до 23 юни в зала „Славейков“ на Френския институт.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови