МФК: Който даде най-много пари и има добри идеи, ще вземе концесията на Летище София

OFFNews Последна промяна на 21 август 2018 в 11:39 1646 0

Международната финансова корпорация - МФК, член на Групата на Световната банка, в партньорство с ЕБВР, сътрудничи на правителството на България за структурирането и провеждането на търга за концесията на летище София, съобщават от финансовата институция.

Оферти за аерогарата се очаква да бъдат получени до 22 октомври 2018 г.

Като привличат инвестиции и експертен опит от частния сектор, концесиите на летища могат да доведат до значителни икономически ползи за държавите чрез стимулиране на растежа на туризма, подобряване на обработката на товари, повишаване на качеството на обслужване на пътниците и намаляване на фискалната тежест върху правителствата, посочват от Международната финансова корпорация.

МФК се включи в проекта на 25 октомври 2017 г. по покана на правителството. Паралелно с летище София корпорацията в момента работи като водещ консултант по четири други концесии в Азия, Източна Европа, Близкия изток и Карибския басейн.  През последните години МФК успешно е сътрудничила по реализацията на концесиите на пет летища, които се използват от 20,8 милиона пътници годишно и носят на тези държави 5,7 милиарда долара в частни инвестиции.

Според условията на концесията, спечелилият частен оператор ще бъде задължен да:

• инвестира минимум 600 млн. евро в инфраструктурата на летището за период от 35 години, включително да изгради нов терминал в рамките на 10 години, за да се отговори на изискванията на нарастващия трафик и да се замени Терминал 1 (който работи от 1940 г.);

• гарантира плащания към държавата от 550 млн. лв. при поемане на управлението на летището и минимум 15 млн. лв. годишно концесионно възнаграждение за всяка година в продължение на 35 години;

• увеличи трафика на пътници и товари, което ще окаже положителен ефект върху цялата икономика;

• гарантира най-високо ниво на обслужване на пътниците в съответствие с ниво Оптимално на ИАТА, което означава кратки срокове за проверка на пътници, по-бързо преминаване през проверката за сигурност и паспортен контрол; достатъчно места за сядане, по-бързо получаване на багажа и по-малко чакане;

• цялата разработена инфраструктура ще трябва да отговаря на най-високите международни стандарти, определени от ИАТА и ЕААБ.

Инвеститорът, който предложи на България комбинация от най-високото годишно концесионно възнаграждение и най-добрата цялостна визия за устойчиво развитие на летището, и който отговаря на критериите за допустимост, установени за проекта, ще спечели правото да управлява летището. Всички оферти ще бъдат отворени публично. Цялата документация по проекта се публикува на неговия уебсайт и е достъпна за обществеността, за да се гарантира прозрачността и законосъобразността на процеса, заявянат от Международната финансова корпорация.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови