Лобистка поправка, която е в интерес само на най-големите компании превозвачи у нас, е пуснало за обществено обсъждане Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Според новите текстове в наредбата за тол таксите най-големите фирми, които най-много ползват пътищата у нас, и, естествено - най-много ги рушат, ще плащат драстично по-ниски такси за преминаване.
Според проекта товарните автомобили и автобуси, които на месец изминават между 4000 км и 5999 км по платените пътища в страната, ще плащат 30% по-ниска тол такса. В случай че превозните средства на съответната компания са изминали минимум 6000 км по платените пътища в страната за месец, таксата пада с цели 50 процента.
Подобно редуциране на плащанията е напълно неизгодно за държавния бюджет. Тол таксите в България и без друго са едни от най-ниските не само в Европейския съюз, но дори и в редица европейски страни, които са извън общността. Мярката е в пълно противоречие и с политиките на Брюксел, които ясно регламентират, че за използване на пътищата трябва да плащат най-много тези, които най-много ги рушат. Идеята е разходите да се покриват не от леките коли на гражданите, а от тежкотоварния трафик.
Проектопромените в тарифата възмутиха бившия министър на регионалното развитие Гроздан Караджов, който сега е депутат от ИТН.
Според него предложението за намаляване на тол таксите за тежкотоварни камиони със задна дата от 1 юли 2023 г. е толкова скандално, че ще доведе не само до по-лоши пътища и по-малко пари в бюджета, но и до санкции от ЕК.
"Всъщност логика има - рушветът винаги ще излезе на фирмите по-евтино от това да си платят дължимите такси", коментира Караджов.
Според него става дума за откровен лобизъм и корупция.
"Има съвсем ясни европейски регламенти по въпроса. И до ЕК комисия вече е отправено запитване и то от това правителство дали подобни повишения противоречат на европейското законодателство. Отговорът на Брюксел е категоричен - да! В писмото от ЕК от 18.07.2023 г. по този повод изрично пише, че намалението на таксата за инфраструктура не трябва да надвишава 13% от инфраструктурната такса, плащана от еквивалентни превозни средства, които не отговарят на условията за това. Следователно намаление от 30%, още повече 50%, е в категорично нарушение на директивата", категоричен е бившият регионален министър.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
-6200
2
31.08 2023 в 21:58
22258
1
31.08 2023 в 20:11
ми няма бизнес
ама че късогледство
Последни коментари
Терористът на коледния базар в Германия бил противник на исляма
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Орбан: Преминаваме от военно време към ера на мир
Километрично задръстване на магистрала ''Тракия'' в посока Бургас
Орбан: Преминаваме от военно време към ера на мир