Световните агенции разпространиха новината за посещението на китайския президент Си Дзинпин в Иран и срещата с иранския президент Хасан Рохани. Визитата е стратегическа и Китай само е чакал да паднат формално санкциите срещу Иран, за да подпишат огромен пакет от 17 споразумения и спогодби между двете държави, които очевидно дипломацията на двете страни е подготвяла много преди това.
Ключово за България е търговското споразумение за изграждане на южния Път на коприната, който след Иран трябва да премине през Турция и през България по големия диагонал Истанбул – Видин с евентуална крайна точка Берлин, където да се слее със северния Път на коприната и търговските потоци да продължат към цяла Западна Европа.
Това може да се окаже най-значимия инфраструктурен проект, който да се случи в България за разлика от енергийните проекти от големия шлем, които са вече със затихващи функции. Китай вече предостави 2 млрд. долара на Турция за изграждането на тунела под Босфора, Мармаис, който да свързва Мала Азия с Европа и по който ще преминава бързия влак тръгващ от Сундзъ.
Скоростната жп магистрала Китай - Западна Европа през България трябва да съкрати със 7 дни превоза на товари и да увеличи многократно техния обем. Предвидено е средната скорост на влака да бъде 280 км./ч., а Китай е отделил за проекта 38 млрд. долара. Според експертите един линеен километър от жп магистралата ще струва 24 – 28 млн. долара в зависимост от терена.
България се превръща в ключова страна за преминаване на жп магистралата по Пътя на коприната, а сърцето на проекта на наша територия става Южен централен район и Подбалкана в района на общините Карлово и Сопот. Най-естественото преминаване на жп магистралата е успоредно на магистрала Марица до Оризово, оттам успоредно на Тракия и отвеждането й до района на Кърнаре, където да се осъществи замисления отдавна Подбалкански тунел до Троян, отбелязват експертите.
Именно при Троян-Кърнаре е най-близката точка за свързване на южния и северния железопътен пръсен на страната. Отстоянието между двете железопътни линии е само 22 км. Проектът датира от края на 19 в. и началото на 20-ти век, когато немски военни инженери са развили идеята по искане на Евлоги Георгиев.
Малко по-късно в началото на 20-ти век проектът за тунел и железопътна връзка изготвен от инженер Лукан Хашнов, първият български инженер по жп строителство, действителен член на БАН. През 1929 г. Висшия технически съвет на БДЖ одобрява проекта, а през 1937 г. вече е създаден Акционен комитет за изграждане на тунела.
По време на визитата на българска делегация в Китай в края на ноември миналата година, начело с министър-председателя Бойко Борисов, китайската страна е заявила конкретен интерес към индустриална зона Карлово при с. Ведраре, която лежи на трасето на жп магистралата Пътя на коприната. Координацията е възложена на министъра на икономикта Божидар Лукарски, който е и принципал на Индустриални зони ЕАД, част от които е и индустриална зона Карлово. От китайска страна водеща е инвестиционна група от Шанхай, като за Китай приоритетния район за инвестиции и разполагане на китайски предприятия е икономическата зона Пловдив и района, и именно фирми от Шанхай и сателитния му град Нингбо са определени да водещи по основните проекти в България.
Индустриална зона Карлово, Ведраре има обща площ 580 000 кв.м. с цялата необходима за индустриална зона логистика и инфраструктура. Освен шосейна и жп връзка, отстои само на 60 км. от международно летище Пловдив и на 145 км. от международно летище София. Предимство е, че в индустриална зона Карлово досега не са допускани други инвеститори и тя може да бъде предоставена изцяло за нуждите на китайските инвестиции в България.
Традиционно Китай има интерес към района на Розовата долина, в т.ч. в сферата на туризма. За Празника на розата, десетки хиляди китайци посещават района на Карлово и Казанлък. Така също и за инвестиции в предприятия и проекти в сферата на козметиката, фармацията и др. на основата на натурални продукти (розово малсло, лавандула, здравец, мащерка, билки), както и в хранително-вкусовата промишленост, винопроизводство и животновъдство.
Още от края на миналата година се забелязва повишено търсене на големи имоти в общините на север от Пловдив - Калояново, Хисар, Карлово и Сопот, както и в Троян, където се очаква да се осъществи жп връзката.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
28.01 2016 в 11:07
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
26.01 2016 в 21:07
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
26.01 2016 в 20:11
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
26.01 2016 в 20:00
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
26.01 2016 в 19:57
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
Vitorio
Тръмп номинира Робърт Кенеди-младши за здравен министър
КАБРОН
Условни присъди за двама души след изборния скандал ''Чичо Цено, кой номер''
lans link
Домашен арест за Димо Алексиев. Актьорът се извини, че е действал глупаво и самонадеяно
dolivo
Русия върти консулски услуги в централата на БСП във Варна
Д-р Мазникуров
Тръмп номинира Робърт Кенеди-младши за здравен министър