Въпреки бурното развитие на технологиите, както пилотите на самолети, така и ръководителите на полети няма как да станат излишни, обяснява Димитър Чунчуков, ръководител на учебния център на BULATSA.
Той е сред хората, които се занимават активно с подбора и обучението на таланти, на които да може да бъде поверена отговорността за сигурността на небето над България.
"Колкото повече стават машините, толкова повече хора ще са необходими, които да ги управляват", казва специалистът.
Чунчуков обяснява как при обичайна трафик ситуация във въздуха модерна компютърната програма би могла да ръководи по конец движението на преминаващи, излитащи и кацащи самолети. Но нещата се объркват по невероятен начин, когато се стигне до нестандартна или аварийна ситуация във въздуха, или просто тежка метеорологична обстановка. Тогава машината е безсилна и нещата опират до здрава психика, съобразителност, опит и процедури отработени до съвършенство, които са в ръцете на ръководителите на полетите на РВД.
До голяма степен в представите на много българи лъскавата сграда между двата терминала на Летище София се възприема и в момента като топло местенце с високи заплати за "наши хора". Може да чуете и приказки как там никога не се обявяват свободни места, защото опашката от кандидати щяла се разтегли чак до Орлов мост. Това обаче просто не е вярно, особено що се отнася до най-важното звено в държавното предприятие - хората, които отговарят за сигурността на авиотрафика.
Всъщност от доста време вратите на РВД са широко отворени за кадърни млади хора, които искат да станат ръководители на полети. През последните години подборът на нови кадри на практика е непрекъснат. Целогодишно се приемат документите на хора, които искат да станат професионалисти в тази толкова отговорна професия, а изпитните пресявки на желаещите са два пъти годишно - напролет и наесен.
Основните изисквания към кандидатите за тази работа са три - да не са навършили 30 години към датата на подаване на документите, да имат диплома за висше образование със степен бакалавър и да покриват ниво B2 по английски език. При това няма никакво значение дипломата от ВУЗ за каква специалност ще е.
"Имаме ръководители на полети, които са завършили НАТФИЗ, други с Национална спортна академия и с турска филология", обяснява Чунчуков и подчертава, че в случая важното за подбора са комплекс от лични качества, на които могат да отговарят както хора с хуманитарен, така и с технически профил.
Въпреки че основните изисквания за кандидатстване в програмата за обучение в Академия BULATSA не звучат страховито, подборът на курсистите си е преминаване през доста ситно сито. Финалното одобрение идва след 6 етапа на подбор.
Първият е по документи, а вторият - владеенето на езика на Шекспир. В случай че кандидатите нямат езиков сертификат, това не е проблем. РВД дава възможност на кандидатите да се явят на безплатен тест и чрез него да удостоверят познанията си по английски.
Третият етап е специализиран онлайн тест FEAST (First European Air Traffic Controller Selection Test). Изпитът е в две части, а основното умение, което трябва да се покаже е наличието на бърза мисъл, бързо ориентиране и адекватна реакция на поставени разнообразни задачи. Резултатите от тестовете FEAST се обработват директно в Брюксел, което си е допълнителна защита срещу евентуален опит на връзкари да "пробият системата".
Четвъртият етап на проверката е за медицинската годност на кандидатите. Те се подлагат на редица изследвания в Транспортна болница и само при положително становище преминават по-нататък.
Предпоследното сито е проверката на практически упражнения на симулатор. Според Чунчуков при нея става дума за елементарно ориентиране за посоки, спокойствие и концентрация.
Финалният етап на подбора е интервю с комисия, в която основната част от членовете са ръководители на полети-оценители.
Всеки кандидат, който премине успешно и шестте етапа, получава покана за започване на обучение в Академията BULATSA. То освен че е безплатно за обучаващите се, включва и финансов стимул за тях да отделят цялото си внимание на бъдещата си професия. Всички курсисти получават стипендия от около 1400 лева на месец за целия период, в който ще трупат знания за ръководители на полети. Продължителността на курса е различна, защото на практика одобрените кандидати се обучават за две различни длъжности - ръководители на полети-кула (хората, които управляват кацанията и излитанията на летищата), и ръководители на полети-контрол (това са специалистите, които водят прелитащите над България самолети).
Обучението като цяло изобщо не е шега работа. Първите четири месеца курсистите зубрят здраво теория - имат по 6-8 часа на ден обучение по навигация, въздухоплавателни средства, управление на въздушното движение, авиационна метеорология, радиотелефонна фразеология и др.
После идва периодът, в който трябва да усвоят практическото приложение на наученото - заниманията в тренажора, по време на които управляват симулирани самолети и комуникират с псевдопилоти.
На финала идва чисто практическото обучение на реално работно място. Там под наблюдението на инструктор те управляват съвсем истински самолети в истинска кула или контролната зала.
Важно е да се знае и че повечето кандидати, приети за обучение, успяват да го завършат успешно. Отпадналите са само единични случаи. В крайна сметка на всички завършили, РВД предлага безсрочен трудов договор с 6-месечен изпитателен срок, който включва ангажимент да работят във фирмата поне 5 години. Размерът на заплатите на ръководителите на полети е тайна, но не е тайна, че именно те и програмистите са най-добре платените професии у нас.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Nedejte taka
''Медицински надзор'' проверя кюстендилската болница, отказала прием на дете
CAHDOKAH
ГЕРБ към ПП-ДБ: Не е правилно срещите да са през социалните мрежи и медиите
dolivo
Пулмолог: Слушайте любима музика, като ви нападне вирус, не духайте силно носа при хрема
dolivo
Руснаците се готвят за настъпление в района на Донецк