Ексклузивно Със сълзи: Свалиха Росен Желязков от председателското място в предпоследния ден на 49-ото НС

Следствен експеримент по делото за влака София-Кардам

Юлиан Христов 16 февруари 2012 в 08:53 1500 0

Влакът София-Кардам. Снимка: БГНЕС
Влакът София-Кардам. Снимка: БГНЕС

В Апелативния съд във Велико Търново ще бъдат представени резултатите от следствен експеримент за пожара във влака София -Кардам. Тогава при инцидента през февруари 2008 загинаха девет души.

Присъдите на обвинените бяха отменени от Върховния касационен съд, който върна делото за ново разглеждане от друг състав с указания за назначаването на следствен експеримент, при който да се пресъздадат действията на служителите на БДЖ в горящия кушет-вагон.

На гарата във Велико Търново за следствения експеримент бяха композирани вагони, идентични на тези, в които се е разиграла трагедията. Според експертизата пожарът е избухнал в шесто купе и е обхванал вагона на четири минути с отделяне на токсични газове. При експеримента бе измервано дали за това време шафнерът е могъл да спре влака, да събуди пътниците и всички да се евакуират от кушет-вагона.

Шафнерът Георги Георгиев смята, че е направил всичко възможно. Дора Вичева, майка на изгорелия във вагона Даниел, обаче смята, че действията не са били адекватни и не очаква от експеримента да излезе истината. „Разбирам, че всичко работи в посока да оневини шафнера и началничеството на влака. Това, че шафнерът е мислил само за пътниците от шесто купе и за никой друг. Той въобще не е чукнал на всички останали пътници, за да ги събуди и да им даде шанс“, казва тя.

Огненият ад, при който загинаха 9 души, а други 9 бяха ранени, стана малко преди полунощ на 28 февруари 2008 година. Инцидентът се случи недалеч от гара Червен бряг в композиция от девет вагона. Сред жертвите на инцидента бе и директорът на Националния археологически институт с музей при БАН – проф. Рашо Рашев. Това е най-тежкият железопътен инцидент у нас от 1992 година насам.

Великотърновският апелативен съд осъди шафнера на изгорелия кушет вагон Георги Георгиев и началника на влака Иванка Костадинова на по 8,5 години и 5 години. Апелативните магистрати намалиха присъдите, наложени им от Плевенския окръжен съд. Първата инстанция беше постановила по-сурови наказания – 12 години затвор за Георги Георгиев и 8 години за Иванка Костадинова. Третият подсъдим – бившият заместник-директор на „Спални и специални вагони“ в „Пътнически превози“ на БДЖ Георги Иванов е оправдан. Мотивите, с които ВКС върна делото на предходната инстанция са допуснати процесуални нарушения.

Виж още за:
Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
X

Да помогнем на украинските деца!