На 15 февруари в „Държавен вестник” беше обнародвано решението, с което Конституционният съд (КС) единодушно потвърди правото на министъра на правосъдието да прави предложения до Висшия съдебен съвет (ВСС) за предсрочно освобождаване от длъжност на „тримата големи” в съдебната власт. С това решение КС каза почти в прав текст на членовете на ВСС, че са зависими от статуквото и/или че са правно неграмотни.
Развитието на казуса, довел до това решение, показа и колко много възможности, вкл. и процедурни, има статуквото, за да саботира всякакви опити за реформа в съдебната система. Това решение ясно демонстрира и необходимостта от бързото предприемане на адекватни действия от 47-ото НС. Вместо такива действия обаче вече няколко месеца управляващите декларират желание за промяна, раздават широки усмивки, демонстрират позитивизъм и добро настроение, обсъждат идеи и концепции за грандиозни конституционни промени, велики реформи и светло бъдеще. Всяко необосновано забавяне обаче е крайно вредно. Ако управляващите не успеят да се преборят със статуквото, то ще ги пребори и то скоро. А това ще означава, не дай Боже, завръщане във властта на Борисов или на нещо, подобно нему.
Преди изборите управляващите се кълняха, че ще реформират съдебната система и ще отстранят Гешев от нея завинаги. Все още съм склонен да приемам на доверие тези клетви. Големият въпрос е какво биха могли да направят управляващите, за да ги изпълнят със съдържание. Но не утопично и след 5 или 10 години, а прагматично и сега. Realpolitik, а не мечти и/или зрелища.
І. Промени в съдебната система. Какво е възможно? Сега.
1. Промени в Конституцията, за които е необходимо Велико Народно събрание (ВНС).
Мисия невъзможна. Свикването и провеждането на ВНС е изключително труден и бавен процес, а и моментното съотношение на политическите сили го прави практически невъзможно. Затова управляващите трябва да забравят засега за изваждане на прокуратурата и следствието от съдебната власт (където наистина не им е мястото), премахване на длъжността главен прокурор, частична „приватизация на обвинението” и др. под.
Евентуален опит за промяна на практиката на КС относно реда и начина за промени в конституционните разпоредби, уреждащи статута на съдебната власт, също би отнел прекалено много време, а и би бил без каквато и да е гаранция за успех. (Под успех разбирам тълкуване на КС в смисъл, че повечето такива промени биха могли да бъдат правени от Обикновено НС, което, дори и да беше възможно, ни изпраща в хипотезата по следващата точка.)
2. Промени в Конституцията, които биха могли да бъдат направени от Обикновено НС.
Отново мисия невъзможна. За целта е необходимо квалифицирано мнозинство, т.е. в 47-ото НС, освен гласовете на управляващите, ще са необходими и тези на ГЕРБ и/или ДПС („Възраждане”, като пренебрежимо малка и несистемна величина, въобще не ги слагам в сметките). По тази причина управляващите трябва да забравят засега и за промяна в Конституцията на правната уредба на ВСС и/или на неговите колегии, промяна на квотите при избор на членовете му и др. под.
3. Промени в законодателството (извън Конституцията), които могат да бъдат направени от 47-ото НС и за които би било необходимо и достатъчно обикновено мнозинство.
Ето тук – в сферата на възможното – би трябвало да се концентрират усилията на управляващите. Закриване на специализираните съд и прокуратура, обжалваемост на отказите на прокуратурата и въобще – цялостно засилване на съдебния контрол върху дейността на прокуратурата, закриване на сегашната КПКОНПИ и замяната ѝ с нови структури (последното, въпреки че не е промяна в съдебната власт, би било от голяма полза) и много други. Идеи не е като да няма, стига да има кой да ги осмисли и приложи. Всичко това би могло да бъде извършено бързо и чрез неособено сложни и големи промени в ЗСВ, НПК и няколко други закона, а промените в подзаконовите нормативни актове могат да бъдат правени паралелно. (Единствено промените в ЗПКОНПИ изискват по-голяма по обем работа и тяхното забавяне би могло да се приеме за извинително.)
И едно предупреждение: Промените не трябва да се правят заради Гешев, а заради прокуратурата. Евентуален кръстоносен поход с оглед на личността му би могъл да доведе до прекомерно или непропорционално ограничаване на правомощията на прокуратурата, което би могло сериозно да затрудни дейността ѝ в бъдеще (а нали искаме след Гешев тя да започне са се бори с престъпността?).
ІІ. Отстраняване на Гешев като главен прокурор. Какво е възможно? Сега.
Тук нещата са още по-ясни и по тази причина – малко по-песимистични. Гешев може да си отиде само ако ВСС вземе решение за освобождаването му, ако подаде оставка или ако умре (последната хипотеза няма да я обсъждам поради крайната й непредвидимост).
1. Решение на сегашния ВСС за освобождаване на Гешев.
Мисия почти невъзможна. При сегашния състав на ВСС и обвързаностите и личните зависимости на мнозинството от неговите членове освобождаването на Гешев би било възможно само ако мнозинството от членовете на ВСС бъдат спазарени, уплашени и/или или изнудени.
Управляващите би трябвало да се въздържат от предсрочната смяна на ВСС чрез противоконституционни промени на законодателството. Такива промени не само че няма да постигнат търсения ефект, но и ще отблъснат немалка част от техните избиратели.
Добре би било да се има предвид, че към настоящия момент във ВАС е висящо дело, по което е оспорен отказът на ВСС да се произнесе по искането на проф. Янаки Стоилов за освобождаване на Гешев. Сега делото ще бъде възобновено и най-вероятното решение по него ще е отмяна на отказа на ВСС, а ВСС ще трябва, ще – не ще, да се произнесе по искането за освобождаването му. По тази причина, от стратегическа гледна точка, би било напълно излишно и неправилно подаването сега на второ искане за освобождаването му от сегашния министър на правосъдието Надежда Йорданова. По-разумно би било то да бъде оставено за новия ВСС.
2. Решение на следващия ВСС за освобождаване на Гешев.
Следващият ВСС първо ще трябва да бъде избран, а за избиране на квотата на НС в него е необходимо квалифицирано мнозинство. От което следва, че ще са необходими гласове от ГЕРБ и/или ДПС. И какво мислите, че ще се случи? (въпросът е реторичен)
3. Оставка на Гешев.
Възможно развитие, но не непременно в позитивен аспект. Ако Гешев подаде оставка до месец-два, изборът на негов заместник най-вероятно ще бъде извършен от сегашния ВСС, което ни връща в хипотезата по т. 1. В такъв случай рискът за избор на приемлива и/или компромисна на пръв поглед, но вредна спяща клетка, е твърде сериозен. Ако пък Гешев подаде оставка по-късно, изборът най-вероятно ще бъде извършен от новия ВСС, което ни изпраща в хипотезата на т.2.
За да се стигне обаче до оставка на Гешев, той трябва да бъде спазарен, сериозно уплашен и/или изнуден. Со кротце, со благо и со малце кютек.
---
Крайно време е политиците да разберат, че от промяната в съдебната система зависи всичко. Повтарям – всичко. Законосъобразно, качествено и бързо работеща съдебна система ще дисциплинира всичко останало – администрацията, бизнеса, бай Гошо, кака Пена, че и кучетата и котките. (Надявам се да не ме карате да обяснявам причинно-следствената връзка.)
За тези, които се надяват на „международното положение”: Реформата на съдебната ни система зависи само и единствено от нас и не трябва да бъде отлагана. Колкото и да ни се иска, никой друг няма да ни почисти къщичката и да ни сложи табела „образцов дом”. Ако не го направим сами, ще продължим да стоим на незавидни места в класациите за мърляви стопани. И нито чуждите политици, нито чуждия бизнеса, нито чуждите туристи ще искат да ни идва на гости.
---
Всичко написано по-горе най-вероятно не Ви зарежда с много оптимизъм. За да намаля още повече оптимистичните нотки, моля да имате предвид, че промяната към добро в съдебната система зависи и от възможностите и желанието за съпротива на статуквото и от качеството и силата на такава съпротива. А тя неизбежно ще включва освен вражески и приятелски огън, предателство и саботажи, маскирани като принципни позиции. В тази връзка – на БСП много-много не вярвам (поне докато действията ѝ са посветени на оцеляването на Корнелия Нинова). А пък на ИТН въобще не вярвам (даже, ако трябва да съм честен, дори и на омразния ми ГЕРБ бих повярвал повече). Нали няма да ме питате доколко вярвам на ДПС?!
И нещо оптимистично: Съдебната система ще се промени към по-добро. Но няма да е скоро. Най-вероятно ще е бавно и еволюционно, а не революционно. И най-вероятно това ще се стане по времето на децата или на внуците ни. Но трябва да забравим егоизма си и да поставим основите на промяната сега. За да живеят те по-добре. И за да ни спомнят с добро.
---
Истинска демокрация се гради от децата на родители, чийто родители са израснали в демокрация. Звучи Ви безнадеждно ли? На мен пък ми звучи оптимистично.
Б. ред. - Авторът Димчо Нешев е известен столичен адвокат.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
GB
Доц. Кунчев: Не е нужно бременните да се ваксинират срещу коклюш
GB
Стотици кандидати за българско гражданство от Русия са подали фалшиви документи
Constanza
СРС освободи Димитър Стоянов от ареста
БотоксПутю
Йончева прие номинацията за евродепутат от ДПС