Йосиф и Мария също са били бежанци, ангелът им се е явил и им е казал: “Бягайте от убиеца Ирод, за да спасите Исус”. С това започва срещата ни с отец Стефан Стефанов от Русе. Свещеникът, който често може да бъде видян сутрин да тича по Дунавския кей на града или в оживен разговор по важни социални и градски теми. Решихме да се срещнем с него в търсене на малко повече смисъл, отвъд новинарската мъдрост, която ни залива всеки ден. Отделихме няколко часа, за да си поговорим за религията, обществото, отношението към бежанците и онеправданите сред нас.
Разговорът ни някак си случайно започна с притчата от Стария Завет за Авраам и тримата пътници. Отец Стефан ни разказва за тримата непознати, които Авраам посрещнал в шатрата си, за да споделят трапезата му. Тези трима пътници се оказват трите лица на Господа: Отец, Син и Свети Дух. През тях Господ се явява, за да извести Авраам, че ще го дари с дълго очаквания син. “На много места в Библията се показва, че хората трябва да са гостолюбиви, а Авраам успява да срещне Господ, точно защото е такъв”, казва отец Стефан.
Имаме ли шанс днес да видим Господ, ако трябва да се разчита само на това, дали ще приемем и нахраним няколко странника? Очевидно е, че съчувствието ни не е толкова голямо, че да ни направи гостоприемни. А лошото отношение към бежанци и други хора в нужда, е почти установена норма в България. Според отец Стефан, обяснението за това е, че българското общество е така структурирано, че лесно се влияе от пропагандата. И реакцията на хората е по-скоро причинена от дезинформация и манипулация, смята той.
Докато коментираме темата, свещеникът разказва и друга библейска притча – за добрия Самарянин. Пътят към вечния живот, казва Господ, е любовта към ближния. Но кой е ближния? Един въпрос който си задаваме почти всеки ден: дали това е само най-близкия, дали това е само този, който говори нашия език или изповядва нашата религия, живее в нашата държава? В притчата един човек лежал пребит на пътя, но никой не му помогнал. Помогнал само му един Самарянин, а в областта Самара живеели хора отхвърлени от израилтяните, еретици. Самарянинът сам превързал раните на напълно непознатия, завел го в гостоприемница и платил там да се погрижат за него. “Така че, когато говорим за това, какви разходи правим за бежанците, трябва да се сетим, че добрият Самарянин е отделил, както от времето си, така от парите си. Това е любовта към ближния. Жалко, че толкова често четем тази притча в църквата, а явно не се разбира”, казва свещеникът.
И се замисляме, не сме ли стеснили твърде много разбирането за ближния в нашето общество и не е ли по-важно колко голямо е страданието, а не от къде идва. Как стана така, че издигнахме стена пред усещането си за това, кога един човек е в нужда и в хуманитарна ситуация? “Страхувам се, че често се съсредоточаваме върху бежанците и гледаме на тях като на престъпници”, казва отец Стефан. “А те са жертвите, трафикантите са истинските престъпници. Ако някой живее в относителна сигурност в Ирак или Сирия, няма да тръгне по този опасен път и да подложи собственото си дете на такъв риск”, казва свещеникът.
Ние не трябва да сме и глупави, коментира отец Стефан, докато си говорим, че хората, които идват тук са различни, точно както сме и ние в България: едни са възпитани, други не. “Затова ние трябва да отворим очите си. За очите – отговаря държавата и нейните служби, които трябва да следят кой идва тук. Но ние трябва да отворим и сърцата си”, казва отец Стефан. “За да е отворено сърцето отговаря църквата, която трябва да ни насърчава да помогнем на тези, които имат нужда”, казва русенският свещеник, докато гледаме как пред нас тече голямата река Дунав.
Стигаме и до темата с призива на Светия Синод от края на миналата година, в който владиците призоваха държавата да не допуска повече бежанци и обяви че те са заплаха за съществуването на християнското общество и българската държава. Според отец Стефан, едно послание в полза на бежанците вероятно е щяло да бъде прието не само с положителни чувства, но по-важното е, че щеше да бъде евангелско, казва свещеникът. И пак повтаря че църквата трябва да учи именно на гостолюбие, от което има толкова нужда в нашето общество. “Страхувам се, че сега много хора си мислят, че да си ксенофоб е християнско. Не само че не е така, анти-християнско е да си ксенофоб”, казва отец Стефан.
Да прибереш някого, да го подслониш и да го нахраниш, не е винаги е лесно, казва той. “Правил съм го и съм имал проблеми. Но и на отец Иван, който приютява деца, учи ги на религия и възпитание, не му е лесно да храни повече от 100 гърла всеки ден”. И с това неизбежно стигаме до темата колко сме религиозни. “Църквата понякога се превръща в място за уреждане на лични сметки с Бога: малък проблем - палим малка свещ, голям проблем - палим голяма свещ”, казва отецът. Според него не бива да забравяме вярата и да я превръщаме просто в един ритуал. “За да си милостив и да помогнеш на този в нужда, не е нужно да си владика или свещеник, защото свещеникът и левитът отминаха безсърдечно покрай страдащия, а милост прояви другородецът и друговерецът. И когато помагаш не питаш какъв е страдащият, може дори да е еретик или дори невярващ”, казва отец Стефан.
Разбира се, ние не знаем дали бягащите от война са лицето на Господ, но те са тест за нашата вяра: дали тя е само една свещ по празниците в църквата, или живеем поне малко според уроците на Авраам и добрия Самарянин.
Този материал е част от кампанията на БКБООН в София за Международния ден на бежанеца, който се отбелязва на 20 юни всяка година.










































Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
83927
15
20.06 2016 в 18:20
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
83927
14
20.06 2016 в 18:17
Pornhub разкри руската братушка: Гледат основно трансджендър порно
Насилник крещял на жена си, докато я пребива: Аз казах ли ти, че ако ме излъжеш, ще те убия
''Зелено движение'' предлага намаляване на възрастта за гласуване от 18 на 16 години
''Зелено движение'' предлага намаляване на възрастта за гласуване от 18 на 16 години
Американски посланик: Европа има нужда от електрошок, много харчи