Прокуратурата разпитала директори в Трейс за катастрофата край Своге
Трима ръководни служители в Трейс са дали показания по случая с катастрофата край Своге, при която загинаха 18 души.
От държавното обвинение припомнят, че разследването е възложено от главния прокурор на Националната следствена служба, под ръководството на екип от прокурори от Софийска окръжна прокуратура.
За времето от 5 септември 2018 г. до сега, по делото са назначени пет експертизи и са разпитани 15 души.
Направени са нови огледи, при които са иззети веществени доказателства, имащи значение за разследването и в частност за назначаването и изготвянето на съответни експертизи. Направени са два допълнителни огледа на местопроизшествието, като са иззети сравнителни образци от поставената еластична ограда /мантинела/, повторен оглед на автобуса - във връзка с изготвяне заключението на назначената експертиза за установяване на техническото му състояние и три огледа на веществени доказателства - допълнителни огледи на двата леки автомобила, участвали в произшествието, както и детайлен оглед на иззетите части от еластичната ограда, уточняват от прокуратурата.
В качеството на свидетели са разпитани още 15 лица, сред които служители на дружествата, участвали в строителството на пътния участък, включително и изпълнителния директор и председателя на Надзорния съвет на „Трейс Груп Холд“ АД и ръководителя на лаборатория „Пътно строителство – Трейс“. Разпитани са също служители на АПИ, имащи отношение към изпълнението на проекта и директора на ОПУ. Показания са дали петима пострадали от произшествието и трима свидетели, оказали помощ на пострадали лица.
Сред назначените 5 експертизи е техническа експертиза, възложена на специализирана лаборатория - на иззетите сравнителните образци от асфалтова настилка за установяване дали асфалтовата смес от иззетите проби /изрезки/ отговаря на утвърдената рецепта за изготвянето ѝ и на българския държавен стандарт за тежко и много тежко движение. Експертизата ще даде отговор и на въпроса, дали едрозърнестия минерален материал, вложен в асфалтовата смес, по устойчивост на ускорено полиране отговаря на действащия стандарт.
Втора техническа експертиза е направена на иззетите части от поставената в района предпазна мантинела и за това дали тя съответства на установените стандарти като материал, дебелина, закрепване и други показатели. Изследването е възложено на Института по металознание към БАН.
Физико – химическа експертиза трябва да определи химичния и морфологичния състав на иззети сравнителни образци от боя от мантинелата на мястото на произшествието.
Строително - техническа експертиза пък следва да даде заключение относно спазването на технически правила и норми при изготвянето на проекта и при изпълнението на обекта в участъка на катастрофата. Заключението ще бъде изготвено от експерт, притежаващ специалност в областта на пътното строителство.
Изискани и приобщени са редица нови документи, относими към предмета на разследването от: АПИ, „Трейс груп Холд“ АД, Български институт по стандартизация, лечебни заведения /по повод проведено лечение на пострадалите от произшествието/, "Мотт Мак Доналд България" ООД /във връзка с делегирани от възложителя по договора права и задължения и уточняване обхвата на консултантските услуги/.
Месец след трагедията край Своге "Трейс Груп Холд" АД излезе с нова позиция за качеството на ремонта на пътя.
От дружеството твърдят, че са изпълнили "качествено и в срок своите ангажименти" и че "години наред движението през този участък се е осъществявало безпроблемно, при спазване на правилата за движение".