АКФ: Корупцията по високите етажи на властта остава скрита картинка и през 2023 г.
Реалната картина на корупцията по високите етажи на властта остава скрита и през изминалата 2023 г., тъй като водените наказателни производства не отразяват същинското състояние на корумпираност на публичния сектор на високо ниво.
Това се посочва в Годишния мониторингов доклад върху дейността на държавните институции срещу корупцията по високите етажи на властта на Антикорупционният фонд (АКФ). Докладът анализира какво се случва с 57 ключови разследвания за корупция от прокуратурата и практиката на Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобито имущество (КПКОНПИ) и новата Комисия за противодействие на корупцията.
През миналата година няма нови влезли в сила присъди по въпросните разследвания. Запазва се устойчивото съотношение на значителна доминация на крайните оправдателни съдебни актове, които остават 15 срещу едва 4 осъдителни.
"Това ясно демонстрира намаляващата успеваемост на обвиненията на прокуратурата. Тенденция от 2023 г. е увеличаването на прекратените от самата прокуратура казуси, които изобщо не достигат до съда", посочват авторите на доклада Андрей Янкулов и Даниела Пенева.
Андрей Янкулов обобщава, че годината може най-кратко и точно да се характеризира като "година на пълна въздържаност на прокуратурата да разследва корупция по високите етажи на властта", коментира Андрей Янкулов, автор на първата част на доклада, която анализира дейността на прокуратурата.
По думите му от това правило се наблюдава само едно мимолетно изключение за период от няколко седмици през май-юни 2023 г., в края на предсрочно прекратения мандат на главния прокурор Иван Гешев. Тогава прокуратурата се активира скоростно и избирателно срещу искащите смяната му, но безуспешно, изтъква Янкулов.
"За разлика от предшественика си новоназначеният временен главен прокурор Борислав Сарафов не търпи никакви реални политически атаки от никои части на оформилото се през годината управляващо мнозинство. Съответно и прокуратурата под негово ръководство буквално забравя за политическата корупция като тема до края на 2023 г. Редица наказателни производства, в това число и избирателно активираните в края на мандата на Гешев, касаещи пряко или косвено политически фигури от (или свързвани с) мнозинството, са или прекратени, или потъват в обичайната забрава. Едва на следващата година, с разтурянето на управляващото мнозинство ПП-ДБ – ГЕРБ (ДПС), и прокуратурата ще заеме традиционното си място по добре познатия начин с използвани за политически и медийни атаки наказателни разследвания за корупция", посочват от АКФ.
И допълват: "Само за няколко седмици българската прокуратура премина от обичайния си дефанзивен режим към политически-оцветена свръхактивност, граничеща с институционална агресия, и след кратка турбуленция - обратно към обичайното си спокойно състояние до точка на замръзване".
Авторите на доклада констатират, че през изминалата година сглобилото се нехомогенно управляващо мнозинство осъществява и някои законодателни изменения с отношение към системата на наказателно правосъдие и оттам противодействието на властовата корупция с наказателноправни средства. Най-съществените от тях са измененията на Конституцията, промените в Наказателно-процесуалния кодекс и новият Закон за противодействие на корупцията.
Във втората част на доклада са анализирани проблемите при установяване/неустановяване на конфликт на интереси от КПКОНПИ и новата Комисия за противодействие на корупцията.
"Въпреки че през 2023 г. беше приет нов Закон за противодействие на корупцията, с който се проведе институционалната реформа на КПКОНПИ, не се наблюдава преодоляване на установените слабости в практиката на комисията спрямо предходните години", констатира авторът на тази част от доклада Даниела Пенева.
Според нея, от една страна, все още не е инициирана предвидената в новоприетия закон процедура по избор на независимо ръководство на новата комисия. Вследствие на това "реформираната институция" се ръководи от предходните ѝ членове. От друга страна, реформата не е проведена в цялост и до такава степен на завършеност, че да гарантира очакваните резултати, включително в новия закон уредбата на конфликта на интереси е възпроизведена идентично със съществуващите до този момент законови разпоредби, които съдържат немалко слабости.
В двата годишни доклада за дейността на КПКОНПИ и КПК през 2023 г. по направление "конфликт на интереси" информацията е представена изключително оскъдно, но от тях става ясно, че са разгледани по същество 102 решения, от които само в 11 решения е установен конфликт на интереси, пише още в доклада на АКФ.