"Viber ще стане "най-българското" приложение за чат"
Атанас Райков описва себе си като непоправим оптимист, че технологията може да промени света към добро. През последните 10 години работи във "Виваком". Той е и един от главните "виновници" за разрастването и комерсиализирането на компанията след сливането на БТК и "Вивател".
Райков има диплома от Софийския университет в София, както и от НБУ. Има интерес към политическите и икономическите науки.
В новата си роля на генерален мениджър във Viber Атнас ще има нелеката задача да подобри още повече едно от най-ползваните чат приложения в света.
Г-н Райков, за колко потребителите в Източна и Централна Европа ще се "грижите"?
Регионът, който поемам обхваща тринадесет страни и 27 милиона потребители.
Какви са данните за ползването на Viber в България? Пиковете на свалянето на приложението, активни потребители?
България е една от водещите страни за Viber в Централна и Източна Европа, както от гледна точка на брой потребители, така и от гледна точка на скорост на нарастване на базата ни от потребители. Освен за безплатните разговори, с които сме най-известни, в България потребителите използват Viber като основен заместител на стандартните ни услуги за изпращане на съобщения и снимки. На голяма популярност се радват и нашите стикери, които в глобален мащаб се изпращат над 52 милиона пъти на ден. В България над 40% от потребителите ни на дневна база обогатяват своята комуникация със стикери. Нашите клиенти в България са млади, динамични, винаги свързани с интернет и с леко преобладаване на дамската аудитория.
В какво ще се изразява вашата работа като директор на Viber за тази част на Европа?
Целта на мен и новосъздадения офис е да изберем най-подходящите партньори в региона и да създадем първокласни съвместни предложения, които използват достъпа до голямо количество клиенти, силния бранд и технологичните възможностите на Viber. Ние считаме, че има много голям потенциал за работа с партньори, които имат силни социални елементи в техните платформи и верни групи от ползватели. Нашите врати са отворени за партньори от различен мащаб, стига идеите и желанието им за иновации да бъдат със същата степен на амбиция като нашите.
С какви пособи и начини Viber и по-специално вие ще се борите с конкуренцията на хегемона в чатовете Фейсбук?
Viber е компания, които винаги се е мотивирала от силната конкуренция и това ни е помагало да бъдем успешни до сега и считаме, че това ще продължи да бъде така. Ние отделяме специално внимание на няколко аспекта, които считаме, че ни отличават от нашите конкуренти – сигурността на комуникацията, експресивността преплетена в нашите функции и позитивния бранд. Сигурността е много важна за нас и ние се грижим за това нашите клиенти да са напълно спокойни като ползват Viber, ние не пазим тяхната информация и съобщения на нашите сървъри, като те преминават в повечето случаи само за няколко секунди и са защитени с високо ниво на криптиране. Експресивността на комуникацията се подсилва от нашите колекции от стикери, които са най-богатите сред предложенията на пазара и всеки може да ги използва, за да предаде своите емоции по атрактивен и по-ефективен начин, което винаги е била нашата цел. Нашият бранд и верността на нашите потребители са актив, който ние ценим най-високо и полагаме всички усилия нашият продукт да бъде с най-високо качество.
Как обикновеният потребител ще усети, че Viber стъпил на местна почва?
Това, което потребители в България и в региона ще усетят е, че Viber ще стане “най-българското” приложение за комуникация. Ние ще предложим все повече удобства, функции, съдържание и възможности, които са специално насочени към местните потребители. Едва начален пример за това са първите Public Chats, които ние стартирахме тази седмица, които покриват местни сайтове и блогове като AzCheta.com, Sportal.bg, Gong.bg, Woman.bg и други. Ще има нови предложения в областта на телеком предложенията, мобилните игри, на социалните мрежи и стикерите, които ще бъдат с местни партньори с много местен фокус. Всичко това ще доведе до все повече възможности за взаимодействие чрез Viber с любимите хора, известни личности или източници на информация.
Как ще използвате опита и уменията си от Виваком и StartUp Academy във Viber?
За почти десетте години, които прекарах във VIVCOM аз бях част от екип, които създаде мобилен бизнес от нулата и го разви до водещи позиции в най-важните сегменти на пазара. Ние преминахме през много етапи и предизвикателство с моите бивши колеги и отдадеността ни, фокусът върху нуждите на клиентите и чувството, че промяната трябва да се случва сега, а не после изигра ключова роля. Смятам да използвам тези научени уроци по най-добрия начин. Освен това моите познания в мобилните комуникации – от начина, по който оперират самите мрежи, смартфон устройствата до мобилните приложения и начина им на използване от страна на клиентите - ще ми помогнат да изградим предложения, които са възможно най-ефективни и отчитат сложността на екосистемата, в която работи нашата услуга. Ангажимента ми със Start-up oбществото в България ще продължава да се засилва, тъй като ние сме постоянно в търсене на интересни партньори, с които да стартираме нови предложения на пазара и много ще се радвам това да става с все повече български компании.
Viber е наличен за всички масово използвани операционни системи, дори се различва коренно от своите конкуренти с PC версията си, като вече започва да заема дял и от Skype потребителите. Каква е следващата голяма стъпка за разрастване?
Както вече споменах, ние добавяме нови функции възможности към нашата платформа постоянно. В същото време обаче в следващите месеци ще разширим значително нашите предложения насочени към бизнес клиенти и дигиталните платформи, които ще могат да използват социалния елемент на нашата платформа и нейния огромен обхват в региона за засилване на леснотата и интерактивността на техните услуги. Viber винаги е бил услуга, чиято цел е предоставя сигурен, надежден и безплатен начин на нашите потребители да взаимодействат с позитивните истории около тях – нашата цел ще бъде да разширим тези възможности още повече и ще имаме много интересни предложения.