OffNews.bg

Младежи създадоха смарт приложение за продажба на дрехи, заканват се да превземат Балканите

Любимият ви суитчър ви е омръзнал? Не се побирате в кожата, че с колежката по офис сте си купили едновременно едно и също сако? Или просто искате да промените гардероба си? С мисълта за такива като вас трима младежи от Кубрат са създали приложението за продажба на дрехи Push Marketplace, което за два месеца от официалния му старт има над 8 хиляди потребители и над 8 хиляди обяви.

„Пуснахме приложението на 16 април и на третия месец вече в нашата категория сме на пето място по брой на изтеглянията“ – разказва Илиан Коджахристов, който в младежкия проект отговаря за финансовата част, пиара и всичко, което не е маркетинг и техническа част. В сферата на програмирането „съучастници“ са му Симо Александров и Любо Любчев, написали кодовете и приложението от нулата. Четвъртият мускетар, когото са привлекли към идеята е Никол, която се занимава с целия маркетинг на проекта. Въпреки, че апликацията не е монетизирана и се предлага безплатно, екипът има и трима стажанти.

„Идеята за подобна платформа, която да събере всички хора, предлагащи и продаващи дрехи, я имам от 2018 година. Всеки да може да предложи дреха за продажба или да си купи нещо, което му хареса“ – разказва Илиан. Планът узрял след участие в студентска бригада в САЩ, където се запознал с платформата за препродажба на дрехи Poshmark.

Въпреки, че на пръв поглед е елементарно, приложението засега няма аналог на българския пазар. 80-90 на сто от дрехите са втора употреба. За да продадете дънките си, маратонките, или екстравагантно палто, е достатъчно да му направите няколко снимки. Екипът на приложението ще обработи първата снимка като зачисти фона. „Снимките продават, колкото по-добре изглежда първата снимка, толкова по-лесно се продава продуктът“ – обяснява Коджахристов. Добавя се описание и остава предложението да се срещне с търсенето. Обяви пускат както физически лица, така и малки магазинчета.

На интерес се радват предложенията за дрехи втора ръка. „Има хора, които обикалят по „маниите“, събират готини неща, винтидж, други си чистят гардеробите. Да, можете да го наречете онлайн дрип шоп“ – коментира Илиан. Засега приложението е ограничено до българския пазар, но през януари младежите предвиждат да излязат в Румъния. Засега имат над 600 реални продажби.

Следващите стъпки ще включват интегрирани онлайн плащания, платформата ще приема плащанията и ще ги дава на продавача. Ще има рейтинг система, която ще класира както продавачите, така и купувачите.

„В България няма платформа като нашата, има много онлайн магазини, но мобилен вариант, при който се осъществява контакт между продавача и купувача няма, няма и в Румъния, не виждаме и на Балканите, затова планираме след 4-5 години да сме в повечето държави на Балканския полуостров.“ – разказва Илиан Коджахристов.

Покупко-продажбата на употребявани дрехи в момента е възходящ тренд както в България, така и по света. До голяма степен е свързан със замърсяването – текстилният бранш и конфекцията са един от факторите за замърсяване, затова хората с екологическо мислене прегръщат идеята вместо да си купят нова дреха в бутик, да се облекат в нещо, което им харесва, макар и да е носено. „Това е модел на поведение, още повече, че част от нещата не могат да бъдат намерени другаде.“

Ножицата на цените е силно разтворена. Както има неща, които са за левчета, така може да се видят и обяви за обувки за 1000 лева, лимитирани серии. „Някои селъри се занимават с продажбата на лимитирани кецове, произведени в малки серии, купуват ги и ги препродават у нас“, обяснява Илиан.