OffNews.bg

Какво е значението на дигитализацията за бизнеса?

Любомир Атанасов е управител на IMG – Internet Media Group и управляващ съдружник в дигитална агенция SEOMAX. През последните години активно развива няколко успешни бранда, сред които и IMG IT Академия.

Има богат опит в сферата на дигиталния маркетинг, стратегически маркетинг и реклама, SEO и уеб дизайн. Организатор е на конференциите Bulgarian Digital Week, Digital4Varna, както и на годишната конференция за онлайн маркетинг и търговия в България – Digital4Plovdiv.

Какво е значението на дигитализацията за бизнеса?

Дигиталната трансформация на бизнеса е процес, през който на всяка компания ще се наложи да премине рано или късно. Както знаем, хората вече прекарват голяма част от времето си в интернет, търсят информация, общуват, пазаруват.

Ние вече живеем в две паралелни вселени – реалната и виртуалната.Няма как да подминем виртуалната, за това е добре да я използваме за развитие на нашия бизнес. Компаниите трябва да бъдат там, където са техните клиенти. Инструментите на дигиталния маркетинг позволя на компаниите да рекламират, получават и анализират ценни данни в реално време. А дигитализацията е свързана също и с автоматизацията на вътрешните процеси на компанията, с цел те да станат по-ефективни, да се намалят разходите и да увеличат печалбите.

За съжаление обаче, процесът по използване на предимствата на дигитализацията все още идва бавно. Примерно от топ 100 компаниите в Пловдивския регион, от тях около 80, все още не се възползват от възможностите, които дигиталния маркетинг предлага.

Еднакво важно за всички бизнеси ли е да изградят присъствието си онлайн?

Всеки бизнес, независимо от това в каква сфера се намира, или колко е голям, може да извлече реални ползи от изграждането на онлайн присъствие. Преди да решат от къде да купят, много голяма част от потенциалните клиенти ще потърсят информация в интернет. Ако даден бизнес не присъства активно в онлайн пространството, потребителите ще изберат да купят от другаде. Дори и компании, които техните крайни клиенти са други компании, силното онлайн присъствие, може да изиграе ключова роля при сключване на сериозни сделки и да подпомогне процеса при набавяне на нови проспекти.

Освен това, ако собствениците на бизнеси ефективно се възползват от възможностите на дигиталните технологии, могат да достигнат лесно до по-голям кръг от клиенти, да увеличат продажбите и печалбите си.

Съществува ли универсална стратегия за успех в дигиталния свят?

Може би на много хора им се иска да съществуваше подобна стратегия и нещата да се получаваха лесно. За съжаление, универсални решения няма. В зависимост от бизнеса, неговите нужди и поставените цели, се търси индивидуален подход, който да постигне желаните резултати.

В една голяма част обаче основата е сходна. Това е все едно да прочетете 20 книги за маркетинг или предприемачество. Крайна сметка ще разберете, че есенцията е една и съща, в комбинация с много практика. Има основа, креативност, тестване, оптимизиране и ако не работи, се пробва друга стратегия.

Какви са Вашите наблюдения, възползвате ли се българските компании от възможностите на дигиталния маркетинг?

Това, което наблюдавам е, че българските компании все по-активно се възползват от възможностите на дигиталния маркетинг. Едни, защото наистина осъзнават какви да ползите и предимствата. Други по-скоро още са в началото на това осъзнаване, но виждат, че техните конкуренти напредват значително, което ги подтиква и те да предприемат действия. Освен това забелязвам също, че на пазара през ден се появяват нови агенции, които предлагат този тип услуги, което е показателно, че има търсене.

Също така, една немалка част от тях не успяват да се задържат за дълго, тъй като не могат да предложат достатъчно качествени услуги. Затова съветвам всички, които са решили да си партнират с дигитална агенция, внимателно да проучат и да търсят доказани специалисти и утвърдено име. В противен случай, рискуват да изгубят ценно време и ресурси.

Бихте ли разказали накратко за бъдещите Ви професионални проекти, които предстоят?

Щастлив съм да споделя, че работим с пълна сила по много и интересни проекти от различни сектори и ниши. Разрастваме се и привличаме интереса на все по-сериозни клиенти. Съвсем наскоро открихме офис на SEOMAX в София, като част от целенасочените ни усилия за постоянно увеличаване на капацитета ни за работа с клиенти.

Започваме и няколко бизнес инициативи за подкрепа на целия дигитален бранш в България. Скоро ще публикуваме официална информация в блога ни. Подготвили сме и още изненади, но нека да има какво да разкажа на следващото ни интервю. 


Също така, организираме няколко събития. Едно от тях предстои съвсем скоро - Годишната конференция за онлайн маркетинг и търговия Digital4Plovdiv. Тя ще се проведе на 30 ноември - 1 декември. Това е четвърто поредно издание, което само по себе си е показателно за големия интерес към него.

От рано започнахме и подготовката на European Digital Week 2020 - едно наистина мащабно събитие, посветено на иновациите в дигиталния свят. През септември следващата година то ще събере водещи компании от няколко континента в Пловдив и ще създаде множество възможности за бизнеса. Няма да издавам повече подробности, но сме подготвили атрактивна програма, която включва интересни мероприятия.