Рухналият мост в Генуа има близнак в Либия
Историята на "Моранди" - виадуктът, който се срути на 14 август в Генуа, отнесе десетки автомобили и причини смъртта на повече от 30 души, е съпътстван с проблеми и дори с предупреждение, че конструкцията му е несигурна, отправено преди повече от две години, пишат италиански медии.
Кръстеният на проектанта инж. Рикардо Моранди мост от автомагистрала А10, минаващ над река Полчевера и свързващ Генуа със Савона и Вентимиля, е построен между 1963 и 1967 г. от италианско дружество. Открит е в присъствието на петия президент на Италия Джузепе Сарагат (1898 - 1988).
Смятан за един от големите авангардни проекти на италианското инженерство, изграждането му "поглъща" почти 3 милиарда и 800 милиона евро. Конструкцията има мост "близнак", изграден през 1972 г. в Либия. Нарича се Wadi el Kuf Bridge и се намира на 20 км от град Ал Байда. Той е вторият най-висок мост в Африка.
Наричан доскоро с гордост Бруклинският мост заради приликата с американското съоръжение, "Моранди" е дълъг 1 182 метра. Извисява се на 45 метра и се поддържа от три стоманенобетонни колони, достигащи 90 метра височина.
Мостът е изграден от смесена конструкция: предварително подсилен и обикновен стоманобетон.
Че конструкцията е несигурна, предупреждава доцентът по стоманенобетонни конструкции от Университета в Генуа инж. Антонио Бренчич, а съмнения хвърля и фактът, че вече се наложи тя да бъде сериозно подсилена. През 90-те години мостът е оборудван и със стоманени въжета.
Преди повече от две години - през юли 2016 г., доцентът определя моста като "провал на инженерството". Той твърди, че мостът е "сгрешен" и че Моранди е "объркал сметките". Според него италианският инженер е сгрешил в изчисленията си за деформациите във времето на структурата.
Рикардо Моранди проектира за първи път конструкция от този тип през 1957 г. Печели конкурс във Венецуела и изгражда мост там през 1962 г. 2 г. след откриването си става инцидент.
"Моранди обърка сметките. Петролен кораб се заклещи под най-ниската му част и резултатът бяха 5 жертви", припомня Бренчич. Въпреки това Моранди прави други два моста близнаци – в Генуа (1964 г.) и моста в Либия (1971 г.).