OffNews.bg

Чехите изнасят масовата си бира и купуват от местни крафт пивоварни

Чехия достигна историческия си максимум по експорт на бира - през изминалата година е изнесла 4,3 милиона хектолитра. 

Годишно чешките пивоварни произвеждат около 20 милиона хектолитра и каквото остане недоизпито на вътрешния пазар, се изнася за чужбина.

Същевременно в страната се наблюдава бум на малките местни занаятчийски пивоварни, които предлагат бира собствено производство.

В края на 2016 г. броят им е 350, но по данни на Чешко-моравската камара на минипивоварните всяка седмица в страната се отваря по една нова малка фабрика за крафт бира.

Очаква се до десет години крафт бирите да заемат 7% от вътрешния пазар и да има бум на провинциалния "бирен туризъм".

Къде отива масовата чешка бира?

Чехия изнася бира най-вече за Европа, като Германия, Словакия, Унгария и Полша са най-благодатните пазари.

През 2016 г. Staropramen, втората по големина пивоварна в Чехия, е увеличила с 20% продажбите си в Хърватия, Румъния, България, Унгария и Полша спрямо 2015 г.

Холдингът Plzeňský Prazdroj, най-големият чешки производител на бира, обяви, че има значителни продажби и на азиатските пазари.

Бирата съдържа над 90% вода, а да пренасяш вода на другия край на Земята не е най-изгодното от икономическа гледна точка. Така че, предвид разходите за транспорт и дистрибуция, мисля, че е по-целесъобразно да се задържим на европейския пазар, обяснява Томаш Майер от Чешкия селскостопански университет - ВУЗ-а, който най-активно изследва производството и пазарите на бирата.

Бира с над 6% алкохол

Статистиката показва, че на вътрешния пазар има ръст и на продажбите на бира с по-високо съдържание на алкохол.

През последната година в Чехия са продадени 46 хиляди хектолитра бира с над 6% съдържание на алкохол.

Същевременно бирата с 3% алкохол се харчи все по-малко.

Чехите пият по 4 литра бира седмично, чехкините - по 1

90% от мъжете и 56% от жените в Чешката република са почитатели на бирата, показва проучването "Бирата в чешкото общество" на Института по социология в Прага.

Сред мъжете най-големите консуматори на пиво в страната са тези във възрастовата граница от 45 до 59 години, а сред жените - между 30 и 44 години.

За жените ключовите фактори при избора на бира са мястото и цената, докато при мъжете главна роля играят навикът, вкусът и произходът на напитката.

Мъжете в Чешката република изпиват средно по 4 литра бира седмично, а жените - по 1 литър.

Социолозите от Чешката академия на науките регистрират и още един любопитен феномен: мъжете са на мнение, че световно лидерство на страната по потребление на пиво е повод за национална гордост, докато при жените преобладава мнението "Няма защо толкова да се хвалим с този факт".

Докато 9 от 10 чехи без колебание поръчват в заведенията бира, то при жените изборът е по-богат - те често предпочитат вино или безалкохолна напитка.