''Бритиш петролиум'' спира всички доставки по Червено море
Гигантът "Бритиш петролиум" спира всички доставки на петрол през Червено море след последните нападения на йеменските бунтовници хути срещу кораби. Компанията е взела това решение поради "влошаващата се ситуация със сигурността", но казва, че става въпрос за временна мярка, съобщава Би Би Си.
Редица компании за превоз на товари също преустановиха дейността на корабите си, след като станаха обект на покушение.
Днес една от най-големите транспортни фирми в света заяви, че вече няма да превозва израелски товари през Червено море. Evergreen Line посочва, че ще инструктира своите контейнеровози да преустановят пътуванията "до второ нареждане".
Червено море е един от най-важните маршрути в света за превоз на петрол, горива и стоки.
Подкрепяните от Иран бунтовници хути атакуват корабите, преминаващи през пролива Баб ал-Мандаб, известен още като Вратата на сълзите, който е широк 20 мили (32 км) и е добил популярност като опасен за навигация.
Бунтовниците обявиха, че подкрепят "Хамас" и че в знак на съпричастност с палестинците в Ивицата Газа ще нападат кораби, пътуващи към Израел, като използват безпилотни самолети и ракети срещу плавателни съдове, собственост на чужди държави. Не е ясно обаче дали всички нападнати кораби действително са пътували към Израел.
За BP заяви, че "безопасността и сигурността на нашите служители и на работещите от наше име е приоритет на ВР. С оглед на влошаващата се ситуация със сигурността на корабоплаването в Червено море, BP реши временно да спре всички транзитни преминавания през Червено море. Ще преразгледаме тази предпазна пауза в зависимост от развитието на обстоятелствата в региона."
В петък Maersk, втората по големина корабна компания в света, определи ситуацията като "тревожна" след инцидент с Maersk Gibraltar и друго нападение срещу контейнеровоз. Тя беше последвана от Mediterranean Shipping Company (MSC), най-голямата корабна група в света, която заяви, че също ще отклони корабите си от района.
Нейният контейнеровоз MSC PALATIUM III беше нападнат в петък, докато преминаваше през Червено море. Екипажът не е пострадал, но корабът е бил повреден.
Hapag-Lloyd и CMA-CGM също спряха превозите през региона. Hapag-Lloyd организира кризисна среща в понеделник, за да реши дали да възобнови пътуването.
От Evergreen Line съобщиха, че всички техни контейнеровози, които пътуват на по-дълги курсове между Азия и Средиземноморието, Европа или източното крайбрежие на САЩ, ще бъдат пренасочвани към нос Добра надежда. Това означава, че корабите ще използват по-дълъг маршрут, заобикаляйки Южна Африка.
Фирмата заяви, че е взела това решение, за да защити безопасността на своите кораби и екипажи, и че ще следи развитието на ситуацията в региона непрекъснато.