OffNews.bg

Адвокатът на конната база в Божурище с ултиматум - да свалим статията или съд

Писмо с ултиматум да свалим статия получихме на редакционната поща на OFFNews. Писмото е подписано от Димитър Янев, който се представя за адвокат на концесионера на конната база в Божурище, и макар да не е приложено пълномощно, нямаме основания да се съмняваме, че той наистина е такъв.

Редакцията няма да сваля материала и смятаме, че изложените в писмото твърдения само подкрепят подозренията, че концесионната такса не е заплащана редовно и че има съмнения относно изпълнението на инвестиционната програма, за която продължаваме да настояваме да получим отговор от община Божурище.

Относно това кой е действителният концесионер в момента, отново смятаме, че отговор дължи община Божурище. Очевидно ползвателят на конната база е организирал нещата така, както смята за правилно. Нашият въпрос е как приема това общината.

Публикуваме пълния текст на писмото на адвокат Янев:

Уважаеми представители на OFFNews,
На вниманието на г-н Владимир Йончев,

Името ми е Димитър Янев - адвокат от Софийска адвокатска колегия.

Пиша ви от името на доверителя ми - дружеството Полимекс Транспорт ООД.

С настоящия email, ви отправям единственото заявление за сваляне на статия с невярно съдържание и съответно за изготвяне на нова с опровержение на изписаните от вас неистини, като в противен случай ще потърсим правата си в съда.

По същество:

На 02.05.2023г., в сайта ви - https://offnews.bg/, е качена следната статия:

"Хайде да си наемем 150 декара конна база за 1200 лева"

Видно от описаната фактическа обстановка в нея, се установиха следните неистини:

1. "Но изглежда и тази една стотинка на квадрат се е видяла много на концесионера. Според сайта Епицентър, който пръв разрови скандала, концесионерът не е плащал дори и тази скромна сума и така стотинка по стотинка вече е натрупал 140 000 лева задължения към общината." - Към датата на публикуване на тази статия - 02.05.2023г., всички задължения по образуваните от общината две изпълнителни дела, срещу дружеството Полимекс Транспорт ООД, са изцяло изплатени и изчистени. Дължимите суми са платени, още в средата на месец март 2023г. и към днешна дата няма непогасени ликвидни и изискуеми вземания от страна на общината, към Полимекс Транспорт ООД.

2. "През 2007 г. концесията е сключена с фирма „Полимекс-транспорт" ООД, но тя е със запорирани от ЧСИ сметки. Понеже в договора има изрична забрана за прехвърляне на концесията, е намерена друга вратичка – фирмата е купена за 1 лев от друга фирма. После пък е заложена в трета, а според „Епицентър" в момента из конната база шета четвърта. Това звучи толкова невероятно, че специално написахме писмо до кмета и председателя на общинския съвет да ни разяснят тази ситуация, която изглежда доста незаконна. Знаеш ли пък, може и да има логично обяснение и кметът би имал интерес да го даде, си помислихме ние. Но отговор още няма." - На първо място следва да уточним, че дори и да е имало запор на банкова сметка на дружеството през 2007 г., това не означава, че същото не е изпълнявало договора за концесия (никъде в посочената статия, няма доказателства или данни, че в действителност е имало подобен запор, съответно ако е нямало това е умишлено изнесена лъжлива информация от вас!). Запор на банкови сметки са известен приом в правото, чрез който се принуждава един длъжник да заплати дълг към друг свой кредитор, съответно дори и да е имало такъв запор, това няма нищо общо с управлението на самата конна база! Считам че наличието на залог на търговско предприятие, не е и не може да бъде причина за неизпълнение на договор за концесия, напротив това е правновалидна възможност за обезпечение на задължения на дружеството. В допълнение следва да поясня: В годините на управление на конната база, дружеството Полимекс транспорт ООД, е извършило инвестиции за няколко милиона лева. Част от тези инвестиции, са направени чрез заемни средства, които средства са били обезпечени чрез залог на търговско предприятие. Ако тези инвестиции не бяха направени, в момента може би дори нямаше да има конна база, а мястото щеше да се е превърнало в пустеещ терен, както многото подобни общински и държавни имоти в страната.

Видно от справка в Търговския регистър, считан от 06.02.2023г., по партидата на дружеството Полимекс Транспорт има вписан нов управител. Същият е представител на нова фирма инвеститор, която е сключила предварителен договор за придобиване на контролния пакет дялове от дружеството Полимекс Транспорт ООД. Придобиването на дяловете се движи по план и се очаква да приключи до края на месец май 2023 г. Всички направени инвестиции, считано от месец февруари, в това число и заплатените суми по изпълнителните дела, са направени именно от новия инвеститор, възоснова на сключения предварителен договор. Предвид това следва да разясня, че в настоящия случай нямаме "четвърта фирма", която "шета" в базата, а напротив дружеството Полимекс транспорт ООД, изпълнява всички свои права и задължения съгласно договора за концесия и правилата за вътрешен ред в базата. Ако си направите труда да отидете на място в базата, ще установите, закупените нови машини, направените подобрения и инвестиции, които за 2 месеца надвишават половин милион лева.

В допълнение искам да направя следното уточнение:

Концесията е право на експлоатация върху обект от обществен интерес, предоставен от концедент на търговец – концесионер, срещу задължението на концесионера да изгради и/или управлява и поддържа обекта на концесията на свой риск. Концесията се предоставя въз основа на дългосрочен писмен договор с определен материален интерес, сключен между концедента и концесионера и според предмета си може да бъде: концесия за строителство, за услуги и за добив. Срещу предоставеното право на експлоатация може да се предвиди задължение на концесионера за извършване на концесионно плащане, но е възможно да се предвиди и заплащането на компенсация от страна на концедента в полза на концесионера в добавка към правото на концесионера да експлоатира обекта на концесията (само при концесията за строителство и концесията за услуги).

С оглед на така описаната дефиниция на концесията, следва да е ясно, че договорът за концесия не представлява договор за наем. Целта на този договор, не е да се заплаща някаква концесионна такса, както вие сте описали някакви стотинки на квадратен метър, а да се извършват инвестиции, които да останат в полза на общината. В настоящия случай, съобразно закона за концесиите, е сключен договор за концесия, по силата на който са предприети задължения от Полимекс Транспорт ООД, в срока на договора за концесия, който е 25 години - тоест до 2031г., да изгради определени сгради и съоръжения.

Изграждането е започната и съответно са направени множество инвестиции, по централна сграда, по конюшни, по манежи и т.н., които инвестиции надхвърлят няколко милиона лева. Дружеството концесионер, не е извършило тези инвестиции с цел да изгради нещо за себе си, а напротив, за да изгради нещо, което впоследствие остава общинска собственост. Към настоящия момент приходите от подобна конната база - наем на конюшни и др., са в пъти по ниски, от направените инвестиции, което само по себе си говори за това, че тук не става въпрос за наем на терен и сгради, а за поемане на ангажимент за изграждане на такива, реалното осъществяване на част от инвестиционното намерение и съответно довършването на същото, в срока на концесията. Самата такса, е само като допълнителен приход за общината, освен това което получава в собственост.

С оглед на описаното по-горе, следва ясния извод, че в посочената статия, са описани главно неистини или се правят твърдения и внушения, които да породят явно съмнение в читателя, за правилното стопанисване и управление на конната база, съответно за наличие на неплатени към общината суми, които са отдавна погасени!

Моля имайте предвид, че ако статията не бъде свалена още днес и до края на утрешния ден, ако не бъде пуснат опровержение, ще сезираме всички институции, в това число съд, прокуратура и т.н.

С уважение,
адв. Димитър Янев