Релаксиращи техники за деца
Редуцирането на натрупваното нервно напрежение у децата и юношите е от изключителна важност за нормалното функциониране на цялостната психична организация в състоянието на извънредно положение. Превенцията на психоемоционалния стрес може да се случва и в домашни условия, и то без обезателното присъствие на детско-юношески специалист.
От друга страна детските психологични консултации понастоящем са изрично забранени, с оглед на случващото се. Именно това е моментът, в който родителите могат да предприемат навременни действия в посока изучаването и прилагането на автотренингови и релаксиращи техники, като тази информация бъде предавана впоследствие и на децата, но категорично съобразено с календарната и умствената възраст на същите.
Релаксацията е своеобразната взаимовръзка между ума и тялото на човека. От физиологична гледна точка релаксацията е рязкото намаляване на напрежението в нашите мускули. Автотренингът е самообучителна система от упражнения, чиято цел е да се развие максимална ефективност на ниво психична дейност. В съчетание релаксацията и автотренингът задават способността ни не само да се отпуснем в даден момент, но и да се съберем впоследствие. Това на практика повишава нивата на нашите умствена и физическа активности.
Ето и няколко техники за тонус, подходящи за деца в предучилищен клас и начален етап, които родителите, заедно с децата могат предприемат с удоволствие в паузите между уроците. Детето се настанява удобно, затваря очите си. Гласът ви е спокоен, но уверен и „усмихнат“. И най-важното – целият процес е ненасилствен и доброволен!
Създай слънце в себе си
В природата има слънце. То свети и обича да топли всички. Нека да създадем слънцето в себе си! Сега затвори очи, представи си в сърцето си малка звезда. Представи си, че насочваш към нея лъч, който носи любов. Усещаш как звездичката е станала по-голяма. Отново насочваш лъча с добро и звездата става още по-голяма. Насочваш много лъчи към нея, които носят здраве, радост, топлина, светлина, нежност, обич. Сега звездичката става толкова голяма, колкото Слънцето. Тя ти носи топлина, топлина, топлина...
Вълшебното цвете на добротата
Постави цветето на добротата и доброто настроение на двете длани. Усещаш как то те затопля: ръцете, тялото, душата. От него идва една невероятна прекрасна миризма и приятна музика. Искаш да я слушаш. Представи си, че слагаш цялото добро и добро настроение в това цвете вътре и после мислено го сложи в сърцето си.
Почувствай колко добро влиза в теб и то ти носи радост. Имаш нови сили: здраве, щастие и радост. Усещаш как тялото ти е изпълнено с удоволствие и радост. Колко хубаво е твоето лице, колко хубава и радостна става твоята душа.
Ти си заобиколен/а от топъл, нежен ветрец. Имаш добро настроение, стоплящо душата. Запомни какво чувстваш сега и вземи топлите чувства и добро настроение със себе си.
Отвори очите си. Огледай се. Ти имаш само добри мисли. Всичко най-добро е твое!
Пътуване в облак
Каня те на пътешествие с облак. Представи си, че си върху бял пухкав облак, който прилича на мека планина от подпухнали възглавници. Почувствай как си се разположил много удобно върху тази голяма облачна възглавница.
Пътуването започва! Облакът бавно се издига в синьото небе. Усещаш ли как духа вятър над лицето ти? Да, освежаващо е.
Тук, високо в небето, всичко е спокойно и тихо. Нека облакът те отведе сега на място, където си щастлив/а.
Опитай се да си представиш това място възможно най-ясно. Тук може да се случи нещо прекрасно и вълшебно (Пауза 30 секунди)
Сега отново си на твоя вълшебен облак и той те връща обратно. Слез от облака и му благодари, за вълшебното пътешествие и удобствата.
Виждаш, че той бавно се стопява във въздуха ... Изпъни се, изправи се и отново бъди енергичен, свеж и концентриран!
Станислав Пандин е завършил психология в Софийския университет. Специализира в детската психология. Работил е като журналист във вестниците „Софийски университет“ и „Аз Буки“. Има 13-годишен опит като детски и училищен психолог. Бил е научен редактор на методическите списания „Философия“, „Педагогика“ и „Стратегии на образователната и научната политика“. Работил е като PR на държавна институция. Преподавател е във Философския факултет на Софийския университет – „Детско-юношеска и училищна психология“. Психолог е в МКБППМН на два столични района, експерт е в СГС, лектор в НЦПКПС.