Зелената карта вече не е пречка за еврозоната
Депутатите приеха Кодекса за застраховането на второ четене, а с това "Зелената карта" за автомобилите вече не е пречка за влизането на България в еврозоната.
Промените минаха без дебат на вчерашното пленарно заседание, което продължи над 14 часа, с гласовете на ГЕРБ, ПП-ДБ, ДПС и ИТН.
Според промяната, когато пътен инцидент бъде причинен от автомобил с чуждестранна регистрация и постъпи искане за плащане в българското национално бюро в системата "Зелена карта", сумата се изплаща в срок до 7 дни, а след това, в 15-дневен срок, българският застраховател възстановява сумата на бюрото. В противен случай бюрото си взима парите от банковата гаранция, която всеки член на бюрото трябва да предостави и поддържа като условие за членството си. Така първо ще се плаща, а после ще има възможност за оспорване. Комисията за финансов надзор (КФН) ще съблюдава спазването на тази схема както от страна на бюрото, така и от застрахователите.
Текстовете бяха приети на първо четене в зала миналия петък, като депутатите съкратиха сроковете за предложения. Вчера в почивката на пленарното заседание проектозаконът беше приет на второ четене в парламентарната комисия по икономическа политика.
Така почти шест месеца след блокирането на законопроекта в предния парламент изведнъж всички възражения срещу текстовете отпаднаха и бяха приети почти без дебат.
"Продадоха мача". Как ГЕРБ, ДПС, БСП, БВ и "Възраждане" блокираха влизането на България в еврозоната
Репликата "продадоха мача" е на бившия председател на комисията по икономическа политика в 48-ото НС Мартин Димитров. В декларация от парламентарната трибуна в края на януари той заяви, че ГЕРБ, ДПС, БСП, БВ и "Възраждане" жертват влизането на България в еврозоната. В предния парламент текстовете изобщо не бяха разгледани на второ четене заради процедурни хватки и бламиране на кворума от страна на петте партии. Кодексът на застраховането е част от законопроектите, свързани с техническата подготовка на страната за приемането на европейската валута. Основното в него е т.нар. "Зелена карта". През нея се гарантира изплащането на обезщетения за инциденти, причинени от шофьори в чужбина.
В неделя в интервю за БНР изпълнителният директор на Съюза за стопанска инициатива и учредител на "Лев инс" Алексей Петров, който от месеци критикуваше текстовете, заяви, че вече няма да се занимава с поправките. В унисон с това се промени и позицията на партиите, които само допреди няколко месеца бяха против законопроекта.
Тезата на противниците на законопроекта тогава бе, че промените ще доведат до вдигане на цената на застраховката "Гражданска отговорност". В този смисъл ГЕРБ-СДС и "Български възход" направиха две идентични предложения между двете четения, като в тях бяха еднакви дори и правописните грешки. Те предлагаха Национално бюро на българските автомобилни застрахователи да плаща, "когато са представени документи за валидност на претенцията, включително банково извлечение за плащане на увреденото лице или неговите наследници". Това обаче противоречи на поетите ангажименти за присъединяване към еврозоната. Другата теза, която се тиражираше, бе, че с промените гражданската отговорност ще се оскъпи.