OffNews.bg

Цигарените кутии стават по-стряскащи

Две трети от площта на цигарените кутии ще е покрита с картинки и предупреждения за вредата от пушенето.

Това решиха депутатите с приемането на второ четене на промени в закона за тютюна и тютюневите изделия.

На кутиите освен текстови предупреждения ще има и изображения, илюстриращи вредите от пушенето на цигари. Предвидени са 14 различни предупредителни текста. Новите правила ще станат задължителни от 20 май 2016 г., като стряскащите изображения ще са разделени на няколко групи и ще се сменят всяка година.

На опаковките на цигарите и тютюните за свиване ще има и надпис „Помощ за отказ от тютюнопушене: 0700 10 323“.

С промените се забранява представянето, предлагането и продажбата на цигари и тютюн за ръчно свиване с вкусове и аромати, както и такива съдържащи добавки.

Част от промените са свързани с регламентиране на съставките и емисиите от цигари. Определят се максималните равнища на катран, никотин и въглероден оксид в изделията и методите за тяхното измерване.

Производителите и вносителите на тютюневи изделия ще трябва да представят списък на всички съставки и количествата им, използвани при производството на тютюневите изделия. Те ще трябва да представят и декларация, в която са изложени основанията за включването на тези съставки в тютюневите изделия.

Освен това върху опаковките на цигарите ще бъде поставен защитен елемент и ще бъдат маркирани с уникален идентификатор, който да позволява пълна проследяемост на изделието. 

Въвежда се и задължение за разширено уведомяване за определени добавки, които се съдържат в цигарите и тютюна за ръчно свиване на цигари, включени в приоритетен списък.

Производителите и вносителите на нови тютюневи изделия ще трябва да уведомяват Министерството на икономиката за всеки нов продукт, шест месеца преди да го пуснат на пазара.

Забраняват се и търговските съобщения в пресата и другите печатни публикации, които целят популяризирането на електронните цигари и контейнерите за многократно пълнене. Вече няма да са позволени и рекламиране на електронни цигари в радио и телевизионни предавания.