OffNews.bg

Охраната на въздушното ни пространство през 2018 г. е под въпрос, сочи доклад

Охраната на въздушното пространство над страната за 2018 година е под въпрос, а заради задълбочаващите се проблеми с поддръжката на авиационната техника е продължила и тенденцията за намаляване на броя летателни часове, които пилотите трябва да имат. Това пък е създало реална заплаха за безопасността на полетите и е ограничила възможностите за обучение на млади пилоти по охрана на въздушното пространство.

Тези констатации са направени в годишния доклад за състоянието на отбраната, който правителството прие миналата сряда и беше официално публикуван, преди да бъде разгледан в парламента. 

Очаквано - отложената за пореден път процедура по придобиване на нова бойна техника се е отразила негативно върху способностите на Военновъздушните сили, тъй като старата съветска летателна техника е на предела на възможностите си и е несъвместима със силите на НАТО. Освен остарелите изтребители сериозен проблем има и в радиолокационните комплекси, които работят "с частични неизправности".

В доклада се посочва, че на практика радарното покритие на територията на страната се е осъществявало със затруднения. "Радиолокационната техника (РЛТ) работи с последните налични елементи, с аварии (неизправни блокове и възли) и със занижени параметри", е записано в доклада. От него става ясно още, че тези системи се ремонтират с поддръчни средства и само благодарение на познанията на инженерния състав на ВВС. 

"Канибализмът" в бойната авиация продължава с пълна сила, като резервни части се осигуряват чрез разглобяването на стара апаратура.

В резултат на това:

Съществува реална опасност през 2018 г. да се стигне до невъзможност за осигуряване с радиолокационна информация на системата за командване и управление на Военновъздушните сили, което може да възпрепятства надеждното изпълнение на задачите по охрана на въздушното пространство на Алианса.

Нещо повече - само за една година авиационните инциденти са се увеличили със седем. Ако през 2016 година са отразени 29 инцидента, от които два сериозни, за миналата година техният брой вече е 36, от които сериозен е само един. Като причина за тези инциденти се посовчват най-вече неизправности по техниката. 

Приблизително 70 % от авиационните произшествия са в следствие откази на авиационната техника, по-голямата част от която е съветско производство – 58 %, произведена през 80-те години на миналия век и на предела на назначения технически ресурс по време. 

Всичко това се отразява сериозно върху пилотите. Недостигът на персонал във ВВС е близо 13 процента, което трайно и чувствително затруднява изпълнението на задачите от формированията. Това поставя под въпрос участието на ВВС в операции на НАТО - основно поради несъвместимостта на наличните техника и въоръжение с тези на останалите съюзници в Алианса. 

В документа се посочва, че дежурството по охраната на въздушното пространство и осигуряването на приемственост на летателния състав чрез нормален ритъм на летателната дейност изискват поддържането на висок процент изправна авиационна техника. "Поради нереализирани процедури за доставки/услуги през 2017 г., Военновъздушните сили изпитваха силни затруднения в осигуряването на летателната подготовка", е записано още в доклада.

Миналата сряда правителството даде зелена светлина за рестартиране на проектите за модернизация за ВВС и Сухопътните войски. Отделените за тях средства са близо 3.2 млрд. лв. Обещанията на министъра на отбраната Красимир Каракачанов са, че до края на годината ще има сключен договор за покупката на нови изтребители. Оптимизмът на министъра в средата на годината обаче засега изглежда нереалистичен, тъй като предстои проектите да минат разглеждане в парламента, след което трябва да бъдат разпратени наново запитвания до страните и фирмите, които предлагат изтребители. Едва след това ще бъде направена оценка на офертите. Досегашната практика показва, че този процес продължава близо година.

В заключенията на доклада за състоянието на отбраната се посочва, че най-сериозен е недостигът от военнослужещи в Сухопътните сили. Там са концентрирани и немалка част от разходите на Министерството на отбраната. В констатациите се посочва, че мисията по охрана на границата гълта сериозен ресурс, което се отразява негативно върху подготовката на силите.