Ненчев си приписа изцяло заслугата за откъсване от зависимостта от Русия
Давам си сметка, че откъсването на Българската армия от една силна зависимост ще бъде много трудно, но се нагърбвам с тежката задача, въпреки че ще спечеля много врагове и негативи. Аз започнах този процес.
Това се казва в изявление на министъра на отбраната, публикувано на сайта на министерството. По-рано днес в парламента Николай Ненчев даде брифинг за журналисти, на който отказа да даде конкретен отговор за това, дали е готов да понесе политическата отговорност, ако ремонтът на двигателите на МиГ-29 доведе до рискове за пилотите или други нежелани последици.
Няколко часа по-късно с нарочно изявление Ненчев внася яснота в това, което е искал да обясни в парламента. Той благодари на парламентарните сили, които са подкрепили споразумението. Според Ненчев сигурността на полетите и пилотите е гарантирана изцяло от полска страна
"За нас това е важно споразумение, което дава гаранции, че българската авиация ще продължи да изпълнява задълженията си по охрана на въздушното пространство. Това е началото на дългосрочно партньорство. То ще гарантира възможността на българските пилоти да летят със съвременно оборудване. Днес многократно подчертах, че полската страна, която е наш партньор и съюзник в ЕС и НАТО, дава гаранции за качеството на ремонта и сигурността на полетите. Мога спокойно да отговоря на нападките относно сигурността на българските летци и да заявя, че заставам категорично зад решението си като министър да се сключи този договор", се казва в изявлението.
По повод нападките за това, че Полша няма резервни части, с които да ремонтира двигателите, Ненчев пояснява, че страната сама е ремонтирала 39 свои самолета МиГ-29 за последните 10 години. "През това време няма нито един аварирал самолет. Питам моите опоненти: това не е ли достатъчна гаранция? Не е ли достатъчна гаранция за сигурност това, че Полша сама произвежда по-голямата част от резервните части за самолетите си? Не е ли достатъчна гаранцията на държава, с която сме заедно в ЕС и НАТО?"
Ненчев е категоричен, че Полша ремонтира изтребителите МИГ-29 по собствена документация и не се нуждае от руски лиценз. Пълен списък на необходимите документи е включен в анекс към споразумението, полският национален орган по осигуряване на качеството на продукцията за нуждите на полското Министерство на националната отбрана е отговорен за осигуряване на качеството при ремонта на двигателите. Прилага се и система за управление на качеството AQAP 2120, разработена и приета от НАТО.
Според министъра съпротивата срещу споразумението показва, че 11 години след приемането на България в НАТО "въпросът с нашата принадлежност отново стои".
"Днешните дебати в Народното събрание явно показаха, че някои партии от българския парламент подлагат под съмнение избора на обществото. Но гласуването в залата ме обнадеждава, защото показа, че мнозинството от депутатите в Народното събрание разбират, че времето се е променило и призраците от миналото не могат да ни достигнат", се посочва още в изявлението.