OffNews.bg

Министерство на отбраната: Не сме давали Су-25 на Украйна - ни цели, ни на части

Всички модернизирани Су-25 на българските ВВС се намират в авиобаза Безмер, където изпълняват своите задачи. Тук са и запасните.

Така отговориха пред OFFNews от Министерството на отбраната на въпрос дали България не е страната от Източна Европа, от която се появиха 14 щурмови самолета Су-25 в Украйна. Въпреки че правителството отрича, няколко украински издания заподозряха, че самолетите идват от България, тъй като българските ВВС имали точно 14 Су-25. Спекулациите в социалните мрежи продължиха и днес заради публикация в Туитър акаунта на новинарския агрегатор Visegrád 24. 

Ukraine has received 14 Su-25
combat aircraft from its partners in Eastern Europe.

According to @ForeignPolicy, the planes were delivered "in disassembled form".

The country which provided the planes hasn’t been named, but Bulgaria has exactly 14 Su-25s. pic.twitter.com/i6RUxT88LI

— Visegrád 24 (@visegrad24) May 29, 2022

Новината. че Украйна е получила от Запада щурмови самолети Су-25 във вид на резервни части, съобщи американското издание Foreign Policy, което е една от двете медии с ексклузивен достъп до т. нар. Международен координационен донорски център. В него 110 военни денонощно помагат в проследяването на оръжейните пратки. За транспортирането им самолетите са били предварително разглобени в Източна Европа.

„Полевата група в Източна Европа, свързана с Европейското командване, е помогнала да бъдат разглобени съветски самолети Су-25 и вертолети Ми-17, за да могат да бъдат изпратени в Украйна.“ - пише изданието.

Броят на доставените „насипно“ самолети не е уточнен в информацията на Foreign Policy, но малко по-късно специализираният полски портал за отбрана и въоръжение Defence24.pl написа с позоваване на Nexta, че машините са 14 и са от "един от източноевропейските партньори". Самолетите са стигнали до Украйна по суша.

Първите Су-25К пристигат в България на 15 септември 1986 г. Според Уикипедия България има 36 Су-25К, 4 Су-25УБК (учебна версия, с двойна кабина), а 10 са продадени на Грузия. На 26 февруари 2021 г. на летище Безмер министър Красимир Каракчанов отбеляза края на модернизацията на 8 Су-25, която беше извършена в завода Барановичи в Беларус. По официална информация, публикувана в документацията за така наречената обществена поръчка за ремонта през август 2018 г., българските ВВС разполагат с общо 14 щурмови самолета Су-25 на активна служба. 

Първоначално МО планираше възстановяването на летателната годност да включва 12 самолета, но без решение на парламента министерството може да харчи до 100 000 млн. лв. (с ДДС). Затова бяха ремонтирани само осем самолета – шест едноместни Су-25К и два двуместни Су-25УБК. Заедно с възстановяването на летателната годност, включващо основен ремонт на самолета, комплектуващите агрегати и двигателите Р-95Ш (16 броя), е извършена и модернизация на авиониката и е монтирана нова навигационна система, радиостанции и видеорегистратор. Максималната височина на бомбомятането е увеличена от 2000 на 5000 метра. На теория те ще могат да се експлоатират поне до 2028 г. 

Специализирането издание "Аеро" прави извода, че модернизираният Су-25 е адекватен за нуждите на националната отбрана (с известни условности), но няма реални способности да участва в реални операции в НАТО-среда (но затова пък самолетът е перфектен за съвместни учения). От трите основни условия за оперативна съвместимост, изисквани за реална бойна среда в НАТО-операции – навигация, комуникация, опознаване – той отговоря само на едно (навигация).

Интересна подробност е, че за гаранционното обслужване в България се грижи белоруска техническа група, която ще остане в Безмер до изтичане срока на гаранцията – т.е. до февруари 2023 г. Беларус е верен партньор на Русия.