OffNews.bg

Мая остава фаворит, Фандъкова скъсява дистанцията

Мая Манолова продължава да е фаворит в битката за кмет на София, Йорданка Фандъкова обаче скъсява дистанцията между тях, сочат данните от второто социологическо проучване на Маркет ЛИНКС по поръчка на OFFNews.

На първи тур 25% от всички имащи право на глас софиянци биха подкрепили Манолова, с по-малко от една десета разлика плътно зад нея е Йорданка Фандъкова. 

Ножицата се отваря повече, ако се смятат само тези, които заявяват, че със сигурност ще гласуват. Там Манолова събира 32%, а Фандъкова - 28%.

Категорично трети - без изгледи да стигне на балотаж, но и без изгледи да бъде задминат, е кандидатът на Демократична България арх. Борислав Игнатов. Сред всички, които имат право на глас, той събира малко над 9%. Доста по-добър обаче е резултатът на база заявилите, че със сигурност ще гласуват. Сред тях Игнатов получава подкрепа от 15%, което означава висока степен на мобилизация на потенциалния му електорат.

Четвъртото място е на кантар между Ангел Джамбазки (ВМРО) и Борис Бонев (План за София), като Джамбазки има лека преднина.

Десислава Иванчева остава далеч назад, като резултатът й стремглаво пада в сравнение с предишното проучване и се движи около 1%.

Всички останали кандидати, взети заедно, събират между 1-2% общо.

Втори тур

Маркет ЛИНКС са тествали 3 сценария за балотажа. При най-вероятният - балотаж между Манолова и Фандъкова, доскорошният омбудсман има предмство. На база всички избиратели Манолова има 33% срещу 32 на Фандъкова. На база твърдо решилите да гласуват, разликата е значително по-голяма - 45% на 33% в полза на Манолова.

Ако Борислав Игнатов достигне до втори тур, което към момента изглежда малко вероятно, той по-скоро би загубил с голяма разлика. Срещу Мая Манолова с 32 на 20 на база всички гласуващи и 42 на 29 на база твърдо решилите да гласуват. А срещу Фандъкова с 34 на 19 на база всички гласуващи и 38 на 30 на база твърдо решилите да гласуват.

Общински съвет

ГЕРБ със сигурност са първа политическа сила в столицата, но няма да имат пълно мнозинство в общинския съвет, а вероятно и ще останат далеч от него.

На база всички гласуващи ГЕРБ събира 22% срещу 14 на БСП, 13 на Демократична България, 5 на ВМРО, 3 на Воля. Листата на десните партии, които подкрепиха Мая Манолова, събира около 2%.

Ако се пресмятат данните само за твърдо решилите да гласуват, към момента нагласите са: ГЕРБ 30%, БСП 20% и Демократична България също 20%, с което показва потенциал за втора политическа сила в СОС.

Жените харесват Мая, мъжете - Фандъкова

В демографския профил на гласоподавателите, прави впечатление, че Мая Манолова е доста по-харесвана от жените, докато мъжете в по-висока степен декларират предпочитание към досегашния кмет.

Мая Манолова води в два от трите софийски района, Фандъкова печели само в 24 МИР, но именно там е най-силната концентрация на избиратели на Демократична България и техният вот вероятно би имал решаващо значение.

В числата на Маркет ЛИНКС има индикатори, по които може да се коментира откъде Фандъкова, която спечели миналите избори на първи тур в София, губи гласове и откъде Манолова набира ресурс. Макар ГЕРБ да продължава да е основният източник на електорат за Фандъкова, изглежда, че доверието е започнало да ерозира - 13% от гласоподавателите на ГЕРБ с различна степен на категоричност предпочитат София да има нов кмет. Силно отрицателни обаче са нагласите в Демократична България - 88% от симпатизантите им изразяват предпочитания столицата да бъде управлявана от нов кмет.

В същото време Мая Манолова събира разнообразна по политически симпатии подкрепа. По-малко от половината от тези, които ще гласуват за нея, са електорат на БСП. Толкова гласове тя събира от хора, които ще гласуват за други партийни листи, като има и известна подкрепа сред привърженици на ГЕРБ. Манолова събира гласове също и от симпатизанти на Демократична България и ВМРО.

Избирателната активност остава сравнително висока, макар, че се забелязват тенденции за спад. Към момента 48% от софиянци казват, че със сигурност ще гласуват, а 31% - че вероятно ще гласуват. Поради проблемите с избирателните списъци е трудно да се даде точна прогноза за активността в изборния ден, но се очаква повече софиянци да гласуват в сравнение с 2015.

--------------

Изследването на Маркет ЛИНКС е представително за София и проведено между 24 и 30 септември, чрез смесен метод на регистрация – пряко-лично интервю и онлайн анкета. Респондентите са подбрани по случаен принцип чрез квотна матрица по пол и възраст. Размерът на извадката е 862 души (18+ години)