Караджов: Българското мега ВиК дружество е на загуба от 944 000 лева
Финансовият резултат на българското мега ВиК дружество е загуба от 944 000 лв, при отпуснат бюджет в размер 1 млрд. лева за 2020 г. Поръчки от типа "инхаус" не са били възлагани.
Това заяви регионалният министър Гроздан Караджов по време на парламентарен контрол днес в отговор на въпрос от Мартин Димитров от ДБ, който поиска министърът да разясни какви са финансовите резултати от създадения през 2020 г. ВиК холдинг.
Караджов каза, че за целите на отчетността средствата на операциите се включват във фискалната програма като чужди средства. Той поясни, че към датата на вписване на ВиК холдинг към търговския регистър, е внесен целият капитал на дружеството, като след вписването му средствата са преведени по сметката за чужди средства за МРРБ.
Първият въпрос към министъра зададе Иван Ченчев от БСП относно изграждането на шумоизолираща стена в с. Чурек, община Елин Пелин, където денонощно минават тирове. Той добави, че този въпрос вече стои на дневен ред вече четвърта година.
Гроздан Караджов разясни, че още през юли 2020 г. АПИ е обявила обществена поръчка за поставяне на такава стена:
"Трафикът край Чурек е над 3 млн. МПС годишно, за съжаление след това не се е появил кандидат и не са подадени оферти. Това е причината тази шумозащитна преграда все още да не е поставена там."
Крум Зарков от БСП помоли Караджов да запознае депутатите с отношението на новото правителство и сроковете за изграждане на автомагистрален път Русе - Велико Търново.
Гроздан Караджов отговори, че изграждането на този път е важен инфраструктурен проект и подготовката по изграждането му продължава:
"Отсечката Бяла – Русе се води като отсечката на смъртта с най-много ПТП-та в страната. Автомагистралният път Русе - Велико Търново ще бъде 132,84 км и ще е разделен на три части: Русе - Бяла, обход на Бяла и Бяла – Велико Търново. Към моментът планът се намира в МРРБ за разглеждане и приемане от националния експертен съвет по благоустройство и регионална политика. Обикновено това отнема около 1 година."
Министърът уточни, че МРРБ планира да сключи договори по изграждането му през май тази година, като се очаква проектът да бъде готов през март 2028 г.
В отговор Зарков поиска да обърне внимание, че това наистина е един от най-смъртоносните участъци у нас:
"Попитах вътрешният министър Рашков миналото лято за данни на МВР, какво се е случвало в периода 2017-2021. ПТП-тата за периода са 641, 252 души са ранени, а 26 са починали. Сметката показва, че на всеки три дни там има катастрофа, всяка седмица ранен, а на всеки 2 месеца смърт. Напомням, че този проект беше обещан през далечната 2009 г."
Ивайло Мирчев от ДБ поиска регионалният министър да уточни защо в няколко населени места в област Добрич има проблем с водоснабдяването.
"Няколко добрички села ми пратиха сигнал и като отидох видях, че хората или нямат вода от месеци, или имат само по няколко часа на ден с много ниско налягане."
Караджов му отговори, че са правени проверки и не е установено злоумишлено спиране на водата с цел пестене на ток:
"Подобно нарушение бих третирал като тероризъм. Ако трябва да бъда откровен, има водоизточник с много стара и компрометирана вече възможност да водоснабдява зоната. В момента се работи върху намиране на нов източник - именно заради това водата се подава с ниско налягане."