OffNews.bg

Испанските Юрофайтър-и бяха вдигнати по тревога още на първия ден

От днес четири испански Юрофайтър-и дават дежурство по Еър полисинг и още в първия ден са вдигнати по тревога заради доближаващи границата ни над Черно море чужди самолети. 

В 9 часа българско време двата испански самолета са вдигнати по сигнал и са активирани от командването на НАТО в базата „Торехон“. След това са били в зона за изчакване над Варна. Чуждите самолети не са доближавали нашето пространство и са се изтеглили. Испанските самолети не са доближавали други самолети и са върнати в „Граф Игнатиево“. Това стана ясно днес на церемонията по сертификация на испанските Военновъздушни сили (ВВС) в авиобаза „Граф Игнатиево“.

"Имаше въздушна активност на границата на нашата отговорна зона – в източната й част. Времето бе мъгливо и нашата двойка изтребители /МиГ-29/ не можа да излети – излетяха испанските", обясни пред медии началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов.

„Това за нас е нещо обичайно. Излитаме по различни цели, които не нарушават българското въздушно пространство, но се доближават до него. Дежури една двойка испански самолети, които излитат въоръжени с ракети и заредено оръдие и една двойка български самолети. И в зависимост от центъра в „Торехон“ се активира едната или другата двойка“, каза пред бТВ бригаден генерал Николай Русев, командир на авиобаза "Граф Игнатиев.

Доближаването на руски самолети до българските граници над Черно море е ежедневие, което бързо изхабява ресурса на българските МиГ-29, които се поддържат само от Русия (бел. авт.). Тези инциденти не се съобщават в последните години от ръководството на МО. 

Ефтимов посочи, че българското правителство прави всичко възможно в най-кратки срокове да осигури необходимата адекватност и ефективност на Военновъздушните ни сили чрез придобиване на изтребителите F-16, като част от усилията на страната за модернизиране на ВВС. „Поддържането на способности за изпълнение на мисията Air Policing и създаването на условия за усилване на охраната на въздушното ни пространство от съюзниците при необходимост, остават наша приоритетна задача“, каза още Ефтимов. Той подчерта, че още от март 2004 г. България изпълнява успешно всички поставени задачи в  съответствие с Постоянно действащия план за ПВО и ПРО на НАТО, регламентиращ дейностите на съюзните държави в мирно време, по време на криза и при военен конфликт.

Военновъздушните сили успешно носят дежурство за контрол и охрана на въздушното пространство (мисия Air Policing - еАР) в рамките на Интегрираната система за ПВО и ПРО на НАТО в Европа. Страната ни се е присъединила и към Мерките за гарантиране на сигурността на съюзниците по източния фланг на НАТО в Европа и е декларирала своята готовност за усилване на тази мисия със съюзнически сили от собствена територия.

„Както всички знаем, към еАР се пристъпва в отговор на ситуации в отделни региони на Алианса, изискващи демонстриране на решимост и ангажимент на НАТО към колективната отбрана. В изпълнение на това военно-политическо решение, тази мисия вече беше успешно изпълнявана съвместно със сили и средства от ВВС на Република Италия и на два пъти от ВВС на САЩ в Европа“, припомни той.

„Пилотите от 14-о крило от испанските ВВС ще носят бойно дежурство заедно с българските изтребители, когато е необходимо. Всички мисии са напълно интегрирани в българската система за отбрана. Те са контролирани от Центъра за военновъздушен контрол на полетите в София, намират се под тактическото командване на Обединения център за въздушни операции на НАТО в Испания и се ръководят от Обединеното военновъздушно командване на НАТО в Германия.
Това е един добър пример за сътрудничеството и солидарността, който споделяме в Алианса“, заяви още командирът на Обединения център за въздушни операции на НАТО.

След церемонията Ефтимов уточни, че българските ВВС носят дежурството, но имат затруднения по осигуряването на необходимия нальот на авиацията. „Не искам да се допуска отново трагичен инцидент като миналогодишния с подполковник Валентин Терзиев, затова правим всичко възможно да имаме опции - нашият ресурс да се използва за подготовка на пилотите и да се ползва възможността за съвместно носене на дежурство“, заяви адмирал Ефтимов.