"Има нещо гнило на пазара на горива"
Цената на дизела без данъците, без акциз и без ДДС в България за последния месец е третата или четвъртата най-висока в целия Еворпейски съюз.
Това обяви депутатът от Реформаторския блок Мартин Димитров по време на парламентарния контрол. Той имаше въпрос към вицепремиера Томислав Дончев за цената на дизела у нас.
Димитров цитира данни от вчера, които сочат, че цената на дизела е била по-висока само в Дания, Гърция и Малта. След тях по най-скъп дизел се подрежда България.
В страни като Австрия и Белгия цената на дизела без данъци е между 30-33 стотинки за литър по-малко, отколкото в България. Освен това цената у нас без данъци е между 12 и 20 стотинки по-висока от средното ниво за целия ЕС, обяви още депутатът от РБ.
"Това показва, че има нещо гнило на пазара на горива", подчерта Мартин Димитров. Според него причината е в това, че конкуренцията не работи.
"Не може да имаш най-ниско платежоспособното търсене, каквото е в България и това да предполага една от най-високите цени на дизела", коментира депутатът и поиска от Дончев да предприеме конкретни действия. "Не е луд този, който яде зелникът. Луди сме ние, които не вземаме мерки да има защита на конкуренцията в България", допълни той.
Вицепремиерът Томислав Дончев призна, че трябва да се направи сериозен анализ на проблема и да се търси решение.
Той вече е поискал становище от Министерство на финансите за детайлна справка за акциз и ДДС върху дизела. Анализът показва, че в България очевидно има проблем с цената преди облагане, обяви Дончев.
Вицепремиерът е имал среща и с Българската газова и петролна асоциация, на която повдигнал въпроса. От "Лукойл", който държи около 60% от пазара на дизел, му обяснили, че разполагат с по-ниско технологично ниво на оборудването в сравнение с рафинериите в Западна Европа.
В рафинериите в Западна Европа от 1 тон нефт можели да извлекат над 90% висококачествени продукти. У нас този процент е 67% - 70%. Самата компания работела със завишени оперативни разходи поради работа на завода в непълен капацитет.
Дончев обяви още, че след обновяване на рафинерията за около 1,5 милиарда лева се очаква новите мощности да бъдат въведени в експлоатация през май.
Мартин Димитров контрира с това, че в другите европейски държави има работеща КЗК, която санкционирала при пазарни изкривявания. "По тези въпроси родната КЗК е сезирана, но не се е ангажирала с въпроса. Ако чакаме фирмите сами да си свалят цените, това няма да стане", коментира Димитров.
Становището на КЗК по темата е, че "Лукойл" не е злоупотребила с господстващото си положение на пазара, отговори на този коментар Томислав дончев.
Вицепремирът е поискал ново становище от КЗК дали се спазват правилата на свободната конкуренция при образуване на цената на горивата на български пазар и разполага ли комисията с данни за нарушения при злоупотреби. Отговорът трябва да е при него до 31 март.