Quantcast

Българският дизел сред най-скъпите в Европа преди акциз и данъци

OFFNews Последна промяна на 09 март 2015 в 12:31 14843 17

В България плащаме една от най-високите цени за дизел и бензин, след като от нея се махнат акзиците и данъците, показва справка в сайта на Европейския енергиен портал.

Цената на дизела у нас без акциз и данъци е 0,645 евроцента.

Дизелът е по-скъп само в Дания, Гърция и Малта, където съответно струва 0,701, 0,667 и 0,668 евроцента.

Средната цена на дизела в Европа без таксите е 0,576 евоцента, което значи, че тук плащаме грубо с около 6 евроцента повече на литър от другите страни на Стария континент.


Excluding taxes - без такси  Еxcise duties - акциз  VAT-ДДС  Retail price - крайна цена


Високата разлика означава, че българските производители и търговци на гориво са и на най-голяма печалба сред своите колеги от Европа.

При бензина нещата стоят малко по-различнo за крайния потребител.

За най-употребявания бензин Евро95 сме в топ 10 по висока цена без акцизи и данъц.

Разликата между България и другите страни е между 1 и 10 евроцента.

Защо не започнем да внасяме гориво от държавите, където е по-евтино?

Бившият енергиен министър Трайчо Трайков смята, че причината за това са междинните складове, 80% от които стоят в едни и същи ръце.

Пред bTV той разказа: "В България никой не иска да се кара с водещите играчи в бранша. Вносът на гориво не е малък, но въпросът остава защо цените са толкова високи. Отговорът трябва да се търси в междинните складове и тръбопроводите. КЗК беше обяснила това в началото на 2012 г. - защото 80% от складовете са в едни и същи ръце". 

"Факт е, че веригите се оптиват да създават помежду си някаква конкуренция. както във ОПЕК (организацията на страните износителки на петрол) страните уж са един картел и решават заедно нещата, но лъжат. Така и веригите използват трикове, които не са обект на споразумение, като отстъпки за лоялни клиенти, за повторно зареждане", каза още Трайков.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

10.03 2015 в 20:37

Има и нещо друго - не съм виждал европейска страна, като България с толкова голям процент на дизелови автомобили! Имам чувството, че над 80% от частните коли са дизелови. На запад понеже карат предимно нови коли, а при тях бензиновите са значително по-евтини, а и новите бензинови двигатели са твърде икономични, затова се срещат повече.У нас караме най-вече втора ръка коли, а тогава цените на дизеловите и бензинови коли не се различават много, но дизеловите са доста по-икономични, особено в града.

10.03 2015 в 13:41

У нас все още са на икономическа власт рубладжиите!

10.03 2015 в 13:41

У нас все още са на икономическа власт рубладжиите!

10.03 2015 в 12:01

Пешо, в доклада е средната цена за Германия - значи калкулират и цената на магистралите, а там е с поне 5 цента по-скъпо от в градовете.

09.03 2015 в 18:13

Аллооу, оффа, откъде ги вадите тия данни -- гледам през улицата бензиностанцията -- цената е 1.189 евро за литър дизел. В Бавария! Shell ! Безниностанцията зад ъгъла със сигурност продава на 1.179 евро за литър дизел (щото не е Shell).
Що криете от хората, че горивото им е по-скъпо даже от немското ?

09.03 2015 в 15:41

Това е заради белота!Тази просташка игра трябва да бъде забранена в България!

09.03 2015 в 15:31

Цитираната справка сигурно отразява вярно фактите. Но да се има пред вид и фактор като конкуренцията и съответно играта с отстъпките. Според справката в Гърция дизелът е по-скъп от нашия, но всеки пътувал там, поне в Северна Гърция, където ходят повечето българи, знае, че лесно се намира бензиностанция с по-евтин дизел. Разликата в цената между големите вериги и малките станции е значителна - до 10 -15 цента на литър, което говори за реална конкуренция. Тук това го няма.

09.03 2015 в 14:05

Малко спомени от 2011. След това министърът светкавично беше свален от длъжност...

Трайков: "Защо няма по-голям внос при това скъпо производство на горива у нас?"

От справката на икономическия министър Трайчо Трайков, представена на журналистите след срещата, стана ясно, че акцизите върху горивата у нас са най-ниските в целия ЕС с изключение на Литва.

Цените на дребно на дизел и бензин обаче са по-ниски в други 10 страни членки, при условие, че сред тях България е страната с най-ниски доходи. По думите на Трайков това скъпото гориво е резултат на високата производствена цена.

"Не мога да си обясня защо при това положение няма завишаване на вноса, което да компенсира скъпото производство на продукта у нас. Имам подозрения за споразумение и това тепърва ще се докаже от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), която проучва сектора", отбеляза министърът.

09.03 2015 в 14:02

Няма как, "братския Лукойл " търпи само загуби !

09.03 2015 в 13:42

Малко факти: Единствената рафинерия в БГ е продадена по време на министър -председател Иван Костов на Лукойл Нефтохим-Бургас“ АД,която е собственост на Lukoil Europe Holdings B.V.
А, Lukoil Europe Holdings B.V. е 100% собственост на компанията – майка Lukoil Oil Company (Company Overview of Lukoil Europe Holdings B.V).
Изясняването на собствеността на компанията-майка ОАО „Лукойл“ показва интересни неща: почти 77 % от акциите принадлежат на гигантската, базирана в Холандия банкова ING Group, притежавани през нейното руско поделение ИНГ банк „Евразия“, което притежава на 100 %.
understud?