Фандъкова: Има решение да се повишат заплатите на шофьорите, БСП-София ги вдига на протест
Заложени са средства за увеличаване на заплатите с 10 процента на всички водачи и на работещите в четирите
транспортни дружества на София.
Има решение за увеличаване с 10 млн. лв. на бюджета за транспорт на столицата само и единствено за заплати, заяви столичният кмет Йорданка Фандъкова. Тя допълни, че условията на труд на шофьори и ватмани се подобряват със закупуването на нови превозни средства.
Директорът на Столичния автотранспорт ме увери, че там, където няма изградени тоалетни на първа и на последна спирка, има сключени договори със заведения, така че абсолютно по всички линии на първа и последна спирка има възможности за тоалетни на шофьорите, каза още Фандъкова, цитирана от БТА. Преди дни от Спаси София алармираха, че шофьори и ватмани уринират в бутилки.
Заради грипната вълна през януари е имало повече извънреден труд, който обаче се заплаща добре, според шофьори, с които кметът разговаряла преди седмици. Шефът на автотранспорта я е уверил, че зад волана шофьорите изкарват толкова време, колкото законодателството позволява. По думите й част от извънредния труд е времето, прекарано в самите гаражи.
Препоръчах на директора да се намали това време, в което вместо да са вкъщи и да почиват, хората са в гаража, обясни Фандъкова.
"Сигурна съм, че БСП-София и лидерът й Калоян Паргов се опитват да организират протест сред шофьорите. Темата е изключително сериозна, но се подхожда с политизиране, само с оглед на политически дивиденти", каза Йорданка Фандъкова и допълни, че подобно действие, каквото БСП в момента извършва, означава София да бъде блокирана и хората да няма как да стигнат до работата си. Ако това е целта, нека хората да го знаят, посочи още тя.
По-рано днес БСП-София разпространи съобщение с изявление на Калоян Паргов, в което се казва:
Защо от днес шофьори протестират символично като работят с жълти жилетки и с надписи „Протест” на предните стъкла, пита председателят на БСП – София
Шофьорите в градския транспорт роби ли са? Отговор на този въпрос очаква председателят на БСП – София и на групата на социалистите в СОС Калоян Паргов от директорите на столичните дружества „Автотранспорт” и „Електротранспорт” Слав Монов и Евгений Ганчев, както и от председателя на Комисията по транспорт и туризъм към СОС Екатерина Йорданова, от заместник-кмета с ресор „Транспорт” Дончо Барбалов и от кмета Йорданка Фандъкова. Лидерът на столичните социалисти се срещна с шофьори от двете дружества, които от днес официално протестират символично като работят, облечени с жълти жилетки и с поставен надпис „Протест” на предното стъкло.
„От това, което чух, вече имам обяснение защо е толкова голям недостигът на водачи в столичния градски транспорт, коментира Калоян Паргов. – След срещата ми с шофьорите имам редица въпроси, на които бих искал да получа отговори. Вярно ли е, че месечният график на работа и почивки не се спазва и има натиск върху шофьорите да поемат извънредни часове работа под заплаха, че ще бъдат уволнени? Вярно ли е, че съществуват вътрешни правилници в дружествата, които регламентират санкции и по този начин са отнемани неправомерно възнаграждения на шофьорите. Вярно ли е, че болничните не се изплащат с месеци, а се „разследват”? Вярно ли е, че се допуска един шофьор да работи в две поредни смени в един ден? Вярно ли е, че в послПоедните два месеца има 5 инцидента с шофьори в столичния автотранспорт? Вярно ли е, че в момента има превозни средства в градския транспорт, които се движат с гуми на по 250 000 км при положение, че по закон те трябва да се сменят на 100 000 км? Верни ли са твърденията за психологически тормоз на шофьори, които решат да се оплачат от условията на труд? И ако наистина е такова положението в столичните транспортни дружества, как очакват ръководствата им да има желаещи да работят в тях?”, заяви Паргов.
„Очаквам и конкретни предложения за справяне с проблемите, каза още Калоян Паргов, който е заместник-председател на Комисията по транспорт и туризъм. – С колегите от групата на БСП настояваме за пълни отчети. Искаме да знаем кой какво е свършил или не е свършил в работата си и съответно каква отговорност ще понесе за действията си. Защото тази безотговорност не може да продължава. Крайно време е Столична община и ръководствата на транспортните дружества да си дадат ясна сметка, че най-важни от всичко са безопасността и защитата на живота и здравето на гражданите, както и качеството на транспортното обслужване. За нас, социалистите, водещ в работата ни е принципът „Пътникът на първо място”. За да се изпълни това, работниците в градския транспорт трябва да бъдат обезпечени изцяло, тъй като носят пряка отговорност за живота и здравето на гражданите, които обслужват”, каза още лидерът на БСП-София.