България ще заведе дело в Съда на ЕС, ако пакетът 'Мобилност' се приеме в сегашния вид
Ако пакетът "Мобилност" се приеме в сегашния му вид, България ще заведе дело в Съда на ЕС. Тази закана отправи министърът на транспорта Росен Желязков в Народното събрание.
Страната ни търси съмишленици сред другите страни членки, които също са против спорните промени в международния превоз.
"Искът може да бъде заведен от България и към него да се присъединят другите държави от групата на единомислещите, като може той да бъде и колективен. При всяко положение и предметът, и основанието на иска, ще бъде внесен за одобрение от Министерския съвет", коментира Желязков.
Проектът "Мобилност" предвижда нормалната работна седмица от 45 часа да се прекарва извън превозното средство. Ако тази почивка се използва извън дома, то настаняването трябва да бъде платено от работодателя. Освен това камионите в международния транспорт ще трябва да се връщат в оперативния център на дружеството най-малко веднъж на всеки осем седмици.
Междувременно 7 държави, сред които и България, поискаха отпадане на регламентите на два спорни текста които изискват шофьорът да се връща в страната, в която е регистрирано превозното средство, поне веднъж на 4 седмици, независимо къде се намира, а камионите да се прибират в държавата, в която е регистрирана фирмата, поне веднъж на 8 седмици.
В свое писмо транспортните министри на България, Унгария, Литва, Полша, Кипър, Латвия, Малта и Румъния настояват ЕС да помогне на транспортните фирми, както обмисля да направи и с авиокомпаниите.
Новите изисквания бяха приети на първо четене от евродепутатите в началото на април.
Траспортният бранш реагира остро с аргумента, че всеки шофьор има право да избере къде да прекара почивката си. Налагането на конкретно местоположение за завръщане на водача нарушава основни права за свободно придвижване, гарантирани на всички граждани на ЕС.
Росен Желязков обясни, че ако до 8 юли проектът бъде гласуван в пленарната зала, до края на месеца е много вероятно да бъде публикуван в официалния вестник на Европейския съюз. България има срок от два месеца да заведе иска си.
"По отношение връщането на превозното средство в текстовете е предвиден 18-месечен преходен период, който е до началото на 2023 г. За специалните правила за командироването на водачите – Lex specialis, също е предвиден отлагателен период до 2023 г. В този период Комисията ще извърши необходимия анализ и оценка на въздействието дали връщането на превозното средство не се явява мярка, която нарушава европейския принцип за декарбонизация", обясни министърът.
Той допълни, че заради заложените промени в пакета "Мобилност" се наблюдава тенденция българските транспортни фирми да се регистрират в чужбина.