OffNews.bg

Вредни ли са химикалите за почистване на снега?

От тази година експериментално пътищата ще се почистват не само с пясък и морска сол, а и с течни химикали, както пише тук. Във форумите се твърди, че те може да са опасни за автомобила. Така ли е наистина?

(Въпрос на читател)

Химическите вещества, които Агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ) обяви, че ще тества в няколко участъка от първокласната пътна мрежа тази зима,  заплашват от корозия автомобилите, показа проучване на OFFNews.

Течните соли са агресивни към корпуса на автомобила. Кои са веществата, с които ще се чисти снегът по пътищата тази зима? В отговор на запитването ни, от агенцията обясниха, че веществата, които предлагат на почистващите фирми, са „утвърдени в световен мащаб“ и са няколко основни типа: сухи соли - натриев хлорид (NaCl) калциев и магнезиев двухлорид (CaCL2, MgCL2) карбамид и смес от NaCl + CaCL2 овлажнени соли: NaCl и CaCL2 смес от NaCl + CaCL2; течности алкохоли и гликоли, разтвори на соли (луги), които представляват разтвор от NaCl, MgCL2, магнезиев сулфат (МgSO4).

В договорите за зимно поддържане тази година АПИ е определила освен на инертни материали, като пясък и луга, да се използват още техническа сол NaCl, CaCL2 и магнезиева луга.

„Предимствата на използване на химическите средства са, че понижават температурата на замръзване на вече разтопения сняг и буквално веднага разтопяват падналия сняг върху пътното платно; по-щадящи са от гледна точка на пътната маркировка; по-щадящи са и за околната среда поради изключване последствията от запрашеността“, коментират в отговор от администрацията на АПИ.

Целта на агенцията е фирмите, които тази година ще почистват репубиканската пътна мрежа, да се убедят сами в ефективността и икономичността при използването на веществата. „Освен това използваните масово инертни материали действат като абразив и експлоатационния живот на маркировката се скъсява“, обясняват от агенцията. Всичко това е вярно. Течните химикали са по-евтини. Има само една подробност – автомобилите ни ще ръждясат за няколко години. „Посочените хлориди предизвикват корозия”, е мнението на Института по обща и неорганична химия към БАН.

Въпреки че обикновената морска сол е по-силна от посочените вещества, негативният ефект от нея не е толкова силен, защото тя не се използва в концентриран вид и се смесва с пясък. В този смисъл, експерименталното почистване с химикали без смесването им с инертни материали, би повишило негативния ефект от тях. Въпросните соли станаха легендарни под името „Коктейл Лужков”.

Бившият кмет на Москва се опита да ги наложи в снегопочистването на руската столица. Резултатът бе стотици хиляди ръждясали коли. Спорен е въпросът доколко сегашните инертни материали вредят на пътната маркировка. Това не би трябвало да е така, ако маркировката се „изпича”, както е по предписание. В последните години обаче това почти не се прави, за да се пестят пари, които всъщност пътностроителната фирма е калкулирала при спечелването на поръчката, обясниха експерти.