OffNews.bg

Как да защитим автомобила през зимата?

Дайте, моля, съвети как да си защитим автомобила. Измислиха ли нещо по-добро от WD-40 и дали помага превантивно?

(Въпрос на Георги Колев)

Може ли автомобилът ни да бъде предпазен от корозията, особено през зимния сезон? Краткият отговор е - „да“. По-дългият обаче предполага няколко пояснения. Теоретично, най-ефективният метод за предпазване на каросерията на автомобила, е катодната защита. През зимата автомобилите ни са подложени на „химична агресия“ от веществата, които се използват за почистване на пътищата. Такива са и експериментално използваните сухи соли – натриев хлорид (NaCl), калциев и магнезиев двухлорид (CaCL2, MgCL2), карбамид и смес от NaCl + CaCL2; овлажнени соли, като CaCL2 и смес от NaCl + CaCL2; течности алкохоли и гликоли, разтвори на соли (луги), които представляват разтвор от NaCl, MgCL2, магнезиев сулфат (МgSO4). Посочените хлориди са агресивни към купето на автомобила и предизвикват корозия.

Процесът на корозия прилича на този при работата на галванични клетки. При контакт на електролита (вода и соли) с повърхността на автомобила протича електрохимична реакция, при която желязото от каросерията на автомобила се разпада, преминава в хидрат и накрая в - оксид. При електрохимическата катодна защита анодните процеси, които са в основата на корозията, се пренасят върху спомагателни електроди. Този метод се използва широко за защита на кораби например.

На нашия пазар могат да се намерят стационарни и мобилни устройства за катодна защита. Производителите на мобилните устройства дават гаранция, че новите автомобили няма да корозират, като в същото време се пресича и корозията при стари автомобили. Електроният блок за управление работи дори и когато автомобилът е изключен. Като цяло, устройството консумира ток колкото и часовника на автомобила, като гарантира дългосрочна ефективна работа дори и при много изтощен акумулатор.

Препоръчителните места за монтаж на електродите са предната, долна част на задния калника на автомобила, мястото за закрепване на предните фарове, кухината под веждите на предните калници, вътрешните повърхности на вратите и праговете, пода на автомобила.

Методът на катодната защита е почти 100% ефективен, но когато устройството за защита е проектирано специално за съответното съоръжение, което трябва да предпазят. Според физиците методът и самата корозия не са електротехнически проблем, а проблем на физикохимията, независимо, че този основен метод за защита използва електрическата енергия за свои цели. На първо място за тези системи трябва да се вземе пред вид правилното пресмятане на анодното заземление. Така например най-често срещаният анод-въже в 90% от случаите нанася вреди, които поради инертността на корозионните процеси, ще се проявят след 8-10 години.

В тези случаи не трябва да се вини катодната защита като метод, а неправилното приложение на един анод, който има своите качества. С други думи, най-ефективният мобилен уред против корозия е този, който и проектиран специално за вашия автомобил и върви в комплект с него. Нещо, което не се прави.

Друг познат метод за предпазване от корозия е препаратът WD-40, който за пръв път е произведен през 50-те години. Основното му действие е да предпазва металните повърхности от вода, като образува тънко покритие. Основно препаратът се използва в промишлеността, но има приложение и в домакинството. Той е безопасен за метал, гума, дърво и пластмаса и може да се прилага и за боядисани метални повърхности, без да навреди на боята. Единственият недостатък е, че препаратът трудно би могъл да се нанесе върху цялата повърхност на автомобила и е ефективен само върху частите, които вече са започнали да корозират.