OffNews.bg

Знак за камера на пътя вече няма да има, МВР скрива и къде ще ни снимат

Депутатите решиха да се премахнат знаците, които показват, че има камери на пътя. С гласовете на ГЕРБ, Обединени патриоти и БСП бе решено, че знак Е24, който посочва, че има камера за превишена скорост, вече няма да съществува. Това стана, след като народните представители приеха промени в Закона за движение по пътищата на първо четене. 

Предложението за това беше на ГЕРБ и цели намаляване на жертвите на катастрофи по пътищата и дойде след свикване на спешно заседание от премиера Бойко Борисов, за да се спре войната на пътя.

Знакът бе въведен през 2015 година след тълкувателно решение на ВАС и това бе един от начините МВР да върне в употреба издаването на електронни фишове от мобилните камери.

Преди време Върховният административен съд излезе с тълкувателно решение, че без обозначаване камерите противоречат на закона, тъй като законът забранява някой да бъде сниман без знанието му.

„За“ знаците да бъдат махнати обаче днес гласуваха 165 депутати, „против“ нямаше, а ДПС се въздържаха с 26 гласа.

Какво се променя в Закона за движение по пътищата

С промените в Закона за движение по пътищата, освен че беше решено да няма знаци пред камерите, депутатите решиха да бъде временно спиран от движение автомобил, ако собственикът му го е дал за ползване от човек, употребил алкохол над 0.5 промила или наркотици.

Законопроектът предвижда и сваляне на регистрационните номера на кола, ако собственикът ѝ я е дал на водач без шофьорска книжка.

С изменението на друга разпоредба от закона се предвижда при изпълнение на функциите си, определените от министъра на вътрешните работи служби да имат право да извършват контрол по спазване на правилата за движението по пътищата с автомобили, оборудвани със средства за аудиозапис и видеозаснемане, като контролът ще се осъществява само в обхвата на средствата за видеозаснемане.

Според вносителите, когато водачите биват уведомявани чрез поставянето на знак пред полицейския автомобил, те намаляват скоростта само в зоната на знака и след това продължават движението си с превишена скорост. В мотивите на предложението се посочва, че по този начин се губи възпитателният ефект върху всички шофьори и се развива чувство за безнаказаност.

Освен знака, по същите причини ще отпадне и задължението на МВР да съобщава на интернет страниците на областните дирекции къде са разположените мобилните и стационарните камери на Пътна полиция. Занапред се предвижда местоположението на системите за контрол на скоростта да бъдат изненада.

За и против

Как ще повлияе махането на знаците пред камерите обясни председателят на парламентарната група на ГЕРБ Цветан Цветанов със статистика. От 2009 г. в държавите в Европейския съюз загиналите при катастрофи са 35 000 човека, ранените са 1.5 млн., а щетите са над 1 млрд. евро.

Цветанов изтъкна, че през последните години жертвите на пътя са намалели, но през последната година пак са започнали да се увеличават – 708 миналата година. „Това означава, че има съществен проблем“, категоричен беше Цветанов.

За да няма спекулация, че чрез пемахването на знаците пред камерите ще има повече глобени, които ще отидат в съда, Цветанов предложи парите от глобите да отидат във Фонд „Пътна безопасност“, а със средствата да се засили превенцията на учениците на пътя.

Тъй като статистиката също е стряскаща: Смъртността в градска среда е 35%, а по магистралите – 6%.

Цветанов даде за пример законодателните инициативи на депутата от ГЕРБ Нели Петрова, която загуби дъщеря си, прегазена на пешеходна пътека. Самата Нели Петров каза, че ако парите от глобите отидат във фонд, могат да се използват за превенция на учениците и за изграждане на нови пешеходни пътеки.

„Един човешки живот да спасим със Закона за движение по пътищата, си заслужава да го приемем“, каза в заключение Цветанов.

Депутатът от Воля Веселин Марешки не пропусна да отбележи единодушието между ГЕРБ и БСП и каза, че благодарение на него България е най-корумпираната и най бедната и има най-много смъртни случаи на пътя. „Ще ви помоля не само да търсим единодушието, а да търсим работещи механизми. Скоростта е само едно от нещата, защото по пътя от Варна за София влизам в 20 дупки, още като тръгна, а те водят до не по-малко смъртни случаи“, обясни Марешки.

От ДПС казаха, че ще се въздържат, а Рамадан Аталай обясни защо: „С тази законодателна промяна нито ще увеличите, нито ще намалите жертвите по пътищата. Ще видите колко катаджии ще има скрити в храсталаците. А всички снимани с камери ще минат в съда –това е нещо много несериозно“, каза Аталай. По думите му законът на ГЕРБ е лобистки, а целта е да се увеличат постъпленията във фонда от глоби.

Още при предлагането на законопроекта на Закона за движение по пътищата се чуха много мнения, че за превишена скорост ще следят катаджии, които обаче пак ще се скрити в храстите.