OffNews.bg

Всяко пето 11-годишно дете не разбира текста, който чете

Всяко пето дете има проблеми с осъзнаването на текста, който чете. Най-трудно се оказва децата да свържат информацията от текста със знания, придобити от други източници, и по този начин да ги осмислят. Това се казва в анализа на Центъра за контрол и оценка на качеството на образованието към МОН на резултатите от националното външно оценяване на четивната грамотност на петокласниците.

Оценяването беше извършено на 22 октомври сред 5079 ученици от 272 училища в цялата страна.

Средната им успеваемост е 16.27 точки (54.2%).

Тестът се състоеше от три текста, върху които имаше задачи, показващи четивната грамотност. 15 от 24-те задачибяха с избираем, а 9 - със свободен отговор. Учениците имаха 1 учебен час за теста.

Едва 7 на сто от учениците в 5-и клас са показали повече знания, отколкото се изисква на този етап. Останалите 75 на сто пък са показали добра базова грамотност, която позволява уменията им в областта на четивната грамотност да бъдат усъвършенствани в прогимназиалния етап, се казва още в анализа на ЦКОКО.

Сериозни са разликите в резултатите на децата с майчин език български и останалите. При първите успеваемостта е 60%, при децата с майчин език турски е 39%, при ромчетата - 35%. Децата с майчин език, който е различен от цитираните три, постигат 47% верни отговори.

На пресконференция по повод резултатите днес министърът на образованието Тодор Танев и заместничката му Ваня Кастрева коментираха и промените в учебните програми.

Първокласниците ще изучават буквите по нов ред, обяви министърът на образованието и науката проф. Тодор Танев. Ще се наблегне на комбинирано научаване на гласните - в комбинация със съгласни, каза той, пояснявайки какво съдържат новите учебни програми.

Кастрева поясни, че сегашният ред, при който се учат първо гласните, а после - съгласните, затруднявал децата.

Ще бъдат намалени изучаваните в първи клас термините по български език - от 54 те ще станат 21.

По математика седемгодишните ще се учат да събират и изваждат до 100.

Промени има и по история. В V клас децата ще започнат с материала за най-древните времена. Хронологично ще преминават през различните епохи, за да разберат как са се оформили различните общества и държави.