Университетски преподавател за Боян Петров: Ако му бях бутнал в ръцете тези добавки, можеше още да е между нас
"Ако му бях бутнал в ръцете на летището тази комбинация от добавки, ... можеше още да е между нас."
Това пише в публичен пост във Фейсбук университетски преподавател по адрес на изчезналия в Хималаите през месец май 2018 г. легендарен български алпинист Боян Петров. Той прилага и две снимки, на една от които са двамата с Боян, а на друга - въпросните добавки. Публикацията на доц. д-р инж. Георги Иванов от Университета по архитектура, строителство и геодезия в София от 13.11. предизвика реакции на отвращение от мисълта, че някой може да прави реклама на гърба на Боян Петров, а един от прочелите я изпрати сигнал до OFFNews. "Смятам, че е изключително неморално университетски преподавател да използва името на Боян Петров, за да рекламира мултилевъл маркетинг продукти", пише той.
Потърсихме доц. Иванов, който не намери нищо укорително в написаното от него.
Публикацията му във Фейсбук гласи дословно:
"Вижте моята днешна публикация на страницата ми (не цитираме името ѝ, за да не я рекламираме - бел. ред.), посветена на приятеля ми Boyan Petrov, който преди 1,5 г. изчезна на 11-я си 8-хилядник. Ако му бях бутнал в ръцете на летището тази комбинация от добавки, която тествах на понеделнишката ми тренировка по Мусаленската пътека - можеше още да е между нас! Тази мисъл не ми дава да спя понякога, но се утешавам, че не е загинал от изтощение или липса на енергия - иначе щяха да го намерят в безпрцедентната спасителна акция, която се организира. Ходихме с едни и същи раници (виждате я отзад), очила, полари, обувки... без да се договаряме. Професионалистите мислим еднакво..."
"Някои са възмутени, някои харесват публикацията - каза доц. Иванов по телефона, потърсен от OFFNews. - Ако отидете на другата, професионалната публикация, която е на страницата ми, а не там, където са хейтърите, ще видите, че болшинството харесват това, което съм написал".
Според сайта на УАСГ той преподава на студенти физика (на български и на английски); нанотехнологии и наноматериали в стрителството и пречистването и мониторинга на водата; приложна електротехника.
На въпрос смята ли за уместно да използва името на Боян Петров в реклама той отговори: "Защо да е реклама? На няколко места съм обяснил, че не е реклама!"
Попитахме го дали близките на Боян са съгласие името му да бъде използвано в този контекст. "А защо трябва да им искам съгласие? Той мой приятел ли е бил, или не е бил мой приятел? - попита на свой ред доцентът. - След като е бил мой приятел, имам право да използвам името му, нали? Вие използвате ли името на Тодор Живков, примерно, без да искате разрешение на близките му?" - отговори той.
Поинтересувахме се смята ли написаното за етично и морално. "Вижте сега, дайте да се разберем - аз правя научна публикация (става въпрос за пост във Фейсбук - бел. ред.). Прочетете публикацията в страницата ми. Ако не Ви е ясно, това е научна публикация - заяви доцентът. - Там съм заснел данните от тренировъчния ми компютър и показвам как тялото ми реагира при тренировка, която Боян ми е препоръчал да правя, не съм си измислил аз тази тренировка. При това и Боян ме консултира как да правя тази тренировка. Ние с него сме си говорили как трябва да тренирам."
За изречението "Ако му бях бутнал в ръцете на летището тази комбинация от добавки, ... можеше още да е между нас" каза, че по-надолу в текста е уточнил, че "дори да му я бях бутнал, той едва ли е загинал от липса на енергия. Значи, нещо там е станало рязко - или се е счупила дъска, или е пропаднала лавина. Ако прочетете целия текст, ще видите, че така е написано, нали?"
Георги Иванов казва,че използвал името Боян Петров "в памет на моя приятел Боян Петров". Това, че хората не възприемали поста му като уважителен към паметта на Боян било "техен проблем". "Тези, които ме познават, знаят, че няма да използвам името на Боян Петров с неморални съображения. Обясних защо това не е реклама - защото аз от това не печеля. Освен това самият Боян Петров рекламираше хранителни добавки, рекламираше барчета, нали?"
Опитвам се да помогна на живите с експеримент върху себе си с добавки, които твърдят, че са най-добрите в света - изтъкна той.
След разговора по телефона получихме и писмени отговори на въпросите си от доцента в УАСГ.
В тях той отново повтаря, че става въпрос за научна публикация, в която не споменава името на добавките и фирмата производител (снимка на самите добавки също е приложена към поста във Фейсбук - бел. ред.) и допълва: "Нищо не рекламирам. Реклама е, ако спомена името на фирмата, вида добавки или пък някой печели от евентуални продажби. Аз не печеля от такива продажби (може да се провери в НАП какви са приходите ми от тази фирма), а управителят на фирмата настоява да изтегля публикацията си".
Доцентът пише още, че "на Боян тази публикация щеше да му хареса - сигурен съм. Ако съпругата или децата му ми се обадят да я махна публикацията - веднага я махам. Но само те. А не някакви хейтъри, които по-далеч от снимката не са стигнали".
"Не приемам упреците в липса на морал - пише още той. - Защото аз всъщност правя нещо добро в името на Боян. На него вече е късно да му помогнем, но следващите когато тръгват нагоре могат да си вземат тези пакетчета и да си ги забъркват с вода. Аз така правя. ... Имам вече личен опит и наблюдение как тези добавки работят на височина. Имам и съм чел и научните публикации по въпроса."
Допълва, че би било "аморално да знам нещо, да знам как може да помогне на закъсали хора тук в БГ или на алпинисти там горе, и да не го споделя!"
"Някои искаха да си купят добавки. Отговорих им: "Аз не продавам!" - пише доцентът и по-нататък разяснява как добавките биха помогнали на алпинист.
"Вижте, аз съм сериозен патриот, и когато всичките ми колеги 90-92 г. се изнесоха към САЩ, само аз останах тук - твърди още той. - При това единствен с английска гимназия. Останах, за да правя нещата тук, а не там. Направихме 2 академични спин-офа, последния с 5-има професори от БАН. Защото искаме да произвеждаме свръхвисокотехнологични продукти тук, а не там. Експортно ориентирани продукти с огромна добавена стойност (1000% за нано биосензорите - не е печатна грешка). Задайте си въпроса защо му е на човек като мен да петни името на мъртвия си приятел или да прави реклама на негов гръб. Защото точно тези продукти са свръхвисоките, космически технологии в храненето. А нас ни заливат с тъпи реклами от телевизорите на още по-тъпи неща, минали през 5 прекупвача, всеки сложил в джоба си разходи и комисионна. Да, това е реклама на МЛМ, но за една конкретна компания и за едни конкретни продукти. Не е ли важно всички ние да плащаме по-малко в магазините и да ядеме по-качествена храна. Или като ядем храната от супера да си прочистване и поддържаме организма със съответните добавки."
Група възмутени от публикацията на доц. Георги Иванов обмислят да сезират етичната комисия на УАСГ, разказа пред OFFNews човекът, който ни подаде сигнала за нея.