Училищни директори vs. МОН: По-добре е незнаещите ученици да повтарят класа от по-малки
Поляризация на мненията предизвика предложението да се разреши нормативно учениците със слаб успех да повтарят учебната година още от трети клас, а не от пети, както е сега.
Седем становища по съдържащия го законопроект на "Възраждане" изпратиха организации на училищни директори, синдикати, НПО и МОН до председателя на Народното събрание Росен Желязков и те оформят два "лагера". В единия са училищните директори, включително на частните училища, и единият от синдикатите, които настояват законодателят да разреши повтарянето още от 3. клас. В другия са Министерството на образованието и науката и Национална мрежа на децата, които държат на запазване на сегашния режим, при който това не е допустимо в класовете от началната степен на образованието и се разрешава от 5. клас нагоре.
Директори
Съюзът на ръководителите в системата на народната просвета в България с председател бившият зам.-министър на образованието и директор на столичното 119. училище Диян Стаматов подкрепя свалянето на прага, без да изтъква аргументи; приема и необходимостта от задължително организиране на допълнително обучение за тези ученици през лятната ваканция и, ако се налага, през следващата година, като настоява за осигуряване на допълнителни средства за целта.
Другата работодателска организация на директорите - Сдружение на директорите в средното образование в Република България, ръководена от директора на 51. училище в София Асен Александров, също изразява подкрепа, без да развие аргументацията си.
Това правят от Българска асоциация на частните училища, управлявана от Мария Каменова.
"Качествените оценки предоставят необходимата обратна връзка за общото развитие на учениците, но ограничението в съществуващия текст да не се повтаря клас в начален етап води до преминаване на ученици в прогимназия, без да са усвоили базови знания и умения. Няма как липсата на тази база да се надгражда в следващия образователен период. Резултатите от последните години и проведеното НВО го доказват. Подкрепяме предложението „до II клас включително“ - пише в становището им.
Синдикати
Два от учителските синдикати са на противоположни позиции.
Синдикатът на българските учители към КНСБ с водач Янка Такева нито е съгласна да се пишат оценки на малките ученици, нито от трети клас да повтарят, ако не знаят.
"По отношение на качествените или количествените оценки от I до III клас винаги сме застъпвали становището, че в този етап от развитието на децата по-важно е да се приобщят към училището и образователната система, да се акцентира на техните качества и възможности, а не на дефицити. Оценката в тази възраст поражда у учениците неувереност в собствените им сили, комплексира ги и ги отчуждава един от друг.
Друг аргумент в тази посока е и че оценките внасят субективизъм, особено при децата от семейства с нисък социален, материален и образователен статус. Те водят много често до потиснатост и демотивация на ученика за учене, особено при посочените групи, което ги демотивира и отблъсква от самото образование. За да се преодолеят тези проблеми, Синдикатът на българските учители предлага за учениците от уязвими групи в начален етап на прогимназиалната степен, обикновено трудно усвояващи учебния материал, да се осигурят подпомагащи учители, които с допълнителни занимания да подпомогнат усвояването на заложените в учебните програми компетентности.
...
Синдикатът на българските учители ... не може да се съгласи с промените на чл. 120, 122 и 124, с които се регламентира поставянето на количествени оценки и повтарянето на класа в трети и четвърти клас на началния етап", се казва в становището.
Независимият учителски синдикат с председател Аспарух Томов категорично заема обратната позиция:
"Изцяло подкрепяме и считаме, че въвеждането на количествени оценки в начален етап и повтаряне на класа при неусвояване на образователния минимум от учениците от трети и четвърти клас е закъсняла, но наложителна и приоритетна мярка.
Преминаването от клас в клас за ученици, които независимо от оказаната им обща и допълнителна подкрепа не достигат до усвояване на задължителния образователен минимум от знания и умения, залегнали в учебните програми по съответния учебен предмет, не води до преодоляване на пропуските им, а обратното – до задълбочаването им".
Лагер №2
Министерството на образованието и науката излага в дълго становище защо предложенията на "Възраждане" не бива да се приемат.
"Считаме, че предложената концепция за преминаване на учениците от началния етап в по-горен клас не отчита възрастовите особености в развитието на детето и не се основава на аргументирана оценка на съществуващата правна норма.
С предложенията за промени се предлага връщането към системата, позволяваща повтаряне на класовете трети и четвърти включително. В приложените мотиви се посочва, че с това предложение „се цели подобряване на възможностите за контрол на педагогическите специалисти върху усвоените знания и компетентностите на учениците от начален етап на училищното образование“. Според разбирането ни не контролът върху компетентностите на учениците, а подкрепата за придобиването им е сред основните цели на образованието.
Сега заложената концепция в ЗПУО за преминаване на ученик в по-горен клас в рамките на началния етап дори и да не е усвоил необходимите компетентности за успешното приключване на класа има своите условия и ограничения, в т.ч. ученикът да се обучава в присъствена форма, да не е с разлика три и повече години във възрастта спрямо останалите ученици, да не е отсъствал от училище без уважителни причини за период по-дълъг от два месеца и през лятото да е посещавал часове за допълнително обучение по предмета, по който среща трудности.
Основната цел на концепцията е в началото на пътя си към придобиване на знания и умения ученикът не да се санкционира и да му се слага етикет на незнаещ и неможещ, а да се направи всичко необходимо максимално рано да бъде подкрепен и да преодолее пропуските, преди са се задълбочат и натрупат, като за него се планира индивидуална работа и обща подкрепа – консултации, допълнително обучение по български език или по друг предмет както в хода на учебните занятия, така и през лятната ваканция.
Тази концепция е изцяло в духа на европейската препоръка за неповтаряне и задържане на детето максимално дълго в естествената му среда в училище сред връстници, което отделни държави членки осъществяват или чрез отказ от поставяне на цифрови оценки, или чрез продължаване в следващ клас със слаби оценки.
Няма доказателства, че повтарянето на класовете от началния етап би довело до по-добри резултати. Срещат се и възражения, че то би се превърнало в предпоставка за ранно отпадане от училище и демотивация за учене.
Считаме за целесъобразно този въпрос да бъде преразгледан след извършване на последваща оценка на въздействието на ЗПУО.
Липсата на оценки в трети и четвърти клас може да предизвика известни затруднения, но не пречи за осъществяване на компетентностния подход и създава увереност у учениците и позитивна нагласа, като откроява онова, което умеят", пишат от министерството.
Национална мрежа за децата излага, също подробно, аргументите си против приемането на законопроекта:
"Законопроектът въвежда няколко спорни промени, които ще доведат до риск от изключване от образователната система на голяма група ученици. Приемането на предложените промени не само не решава проблеми в системата на предучилищното и училищното образование, а създава нови.
Законопроектът прави едно особено притеснително предложение – въвеждане на повтаряне на класа за ученици от трети и четвърти клас при слаби оценки. Редица изследвания в сферата на образованието доказват, че подобни наказателни мерки не водят до целите, посочени от вносителите. Основен фактор за усвояване и затвърждаване на необходимите знания и умения от учениците и за ангажиране с образователния процес са учителите и тяхното преподаване. Ако действително се цели повишаване на постиженията на всички ученици в България, то посоката за промени би следвало да са ясни изисквания и отговорности към учителите, заедно с подкрепа към тях, така че да могат да направят най-доброто за учениците.
Санкцията с повтарянето на клас води след себе си огромен риск от преждевременно напускане на образованието на голяма група ученици, особено от уязвими групи, както и от задълбочаване на сегрегацията, детската бедност и социалното изключване. Подобни процеси се отразяват особено негативно на момичетата от рискови групи и биха могли да задълбочат негативни тенденции, свързани с тяхното социално благополучие, развитие и дори здравния им статус. Подобно решение допълнително задълбочава проблемите на децата на трудови мигранти, за които обикновено се полагат грижи от близки и роднини и за които има данни за риск от образователно изоставане, социална изолация, тормоз. В риск са поставени и децата с увреждания и специални потребности, децата, настанени в алтернативни грижи, децата бежанци. Всичко това е в разрез с дългогодишните усилия на държавни и местни институции, директори, учители, родители и граждански организации за намаляване дела на преждевременно напусналите образованието и превенция на този негативен за България феномен.
...
Въвеждането на повтаряне на класа би довело до допълнителни разходи за системата.
...
Нормативни промени са необходими не в духа на „още от същото“, което е доказано неефективно, а на въвеждане на допълнителни механизми за деца, учители и родители.
...
Проектът следва да бъде отхвърлен".
Проектът беше отхвърлен на първо четене от Комисията по образование в Народното събрание в сряда, но въпросът не приключва, защото проблем с децата, които изостават - основно защото не знаят български език, а оттам не могат да напреднат и по останалите предмети - има и масовото гласуване на депутатите с "въздържал се" не го решава. По предложение на председателя на комисията и бивш министър на образованието Красимир Вълчев работна група, включваща и представители на МОН, ще се заеме с обсъждането му. От нея се очаква и предложение за разрешаването му.
По време на заседанието Вълчев направи такова: да се въведе допълнително засилено изучаване на български за тези деца още щом се види, че те изостават именно по тази причина, дори ако трябва да е от първи клас, за да може те да продължат нагоре без незнанието на езика да спъва образованието им в следващите класове.