Топлоцентралата (филм на Искра Ангелова)
Проектът "Топлоцентрала" е съвместна инициатива на група артисти от независимата артистична сцена и Столична община, която стартира през 2014 г. с основната идея да трансформира бившата топлоцентрала на НДК, построена през 1981 г., в Център за съвременни изкуства от модерен европейски тип. Пример как гражданското общество и неправителственият сектор могат да променят не само мисленето, но и физическата и духовната реалност на света ни.
"През всичките тези години тя просто се рушеше"
Всъщност решението да е точно "Топлоцентрала" се случи в рамките на една среща на ITM. ITM е най-голямата мрежа за изпълнителски изкуства в света. И тя имаше своя среща тук в София. И тогава в рамките на това събитие общината пое ангажимент, защото участниците в срещата отидоха на две-три места и прецениха, че всъщност това място би било най-подходящото за подобен център. За какъвто пък център независимите изпълнителни изкуства мечтаеха от поне двайсет години. Това съоръжение в предишния му вид е било топлоцентралата на НДК. След това вече тръгва централното топлоподаване и топлоцентралата се оказва ненужна. И през всичките тези години тя просто се рушеше, разказва Весела Кондакова - заместник-министър на културата в кабинетите на Стефан Янев и Кирил Петков.
Доста усилия се положиха, защото преговори с общината се текли през цялото време. Но от момента, в който се пое обещание от страна на Столична община, последва една много трудна процедура по цялата административна грижа, която трябва да бъде положена, за да се промени предназначението, да се обяви конкурс. Стъпка по стъпка се стараехме да го направим максимално прозрачно. И да се виждат правилата за това. Архитектурният конкурс, например, беше международен и имаше много голям интерес към него. Журито на архитектурния конкурс също беше международно. След това започна една голяма агония - дали ще бъде отделен ресурс от страна на общината, който беше обещан. Наближаваме времето, в което през 2019 г. взеха тези решения и ние всички се притеснявахме, че няма да бъдат гласувани от общинския съвет. Но отново бяхме в напрежение, бяхме се събрали пред общината в рамките на заседанието, защото това беше, например, последното заседание преди лятната ваканция. И ако тогава не бяха гласувани тези средства, означава, че няма да могат да продължат етапите. След това процеса по избор на доставчик - кой да построи сградата, също участвахме, наблюдавахме. Според мен, имаше много рискове през цялото време, обясни Весела Кондакова.
"В движение"
Всички организации, които бяха въвлечени, се обединиха, излъчиха свои представители и специално заради проект "Топлоцентрала" се създаде едно ново сдружение "Топлоцентрала", за да има общината с кого да си говори. През цялото време текоха различни международни срещи, обучения, изследваха се модели на управление и всъщност на общината беше показан и доказан защо моделът на двойното управление би бил най-добър. Тоест, представиха се може би седемдесет подобни центъра, които всеки от тях показа, че най-доброто управление е двойно - административен директор плюс артистичен директор. Това, за съжаление, не успя да се случи. "Топлоцентралата" официално все още не е открита, тя може да функционира, има Акт 16, но е недооборудвана, още я хващаме - така да се каже - в движение. А това недооборудване отново се дължи на затруднения, свързани със Столична община и бюджета, който не беше отделен своевременно, заяви Кондакова.
"Имаше уют и романтика, но беше съвършено недостъпно"
2014 г. пролетта беше две развалини - тази голямата сграда и тази вкопаната, където бяха цистерните. И една джунгла около тях - природата беше проникнала в сградата. Вътре имаше лишеи, водопади. Беше като за филм на Тарковски и като в роман на Маркес. Имаше уют и романтика, но беше съвършено недостъпно. Тогава май месец София като град беше кандидат за европейска столица на културата. А независимата сцена търсеше място, защото две години преди това се промени методиката на подкрепа на държавните театри. Независимата сцена вече някак си вече се беше консолидирала, че трябва да се направи ново място. Иначе няма друг вариант. Защото станаха недостъпни и държавните, и общинските театри, разказва режисьорът Веселин Димов - председател на асоциация "Топлоцентрала".
Отне две и половина години дипломация, разговори, преодоляване на пречки, за да стане това възможно и сега това е регионален културен институт, тоест горе-долу една трета от средствата за издръжката му идват от министерството, което е под формата на заплати. А другите две трети са за издръжка дейност, режийни и т.н., те идват от общината, обясни Димов.
"Лаборатория на демокрация в действие"
По принцип независимата сцена кандидатства по проекти. И после тези проекти се реализират. В случая един артист може да кандидатства с готова продукция, с вече направен спектакъл или със спектакъл, който е в проект. Който е получил дадени средства. Примерно има нужда да се реализира от 25 хиляди, но е получил 12. И тук има творчески съвет, който разглежда кои готови да влязат и кои пет на брой годишно копродукции могат да бъдат подпомогнати, тоест тогава "Топлоцентралата" дава останалите средства и предоставя място, където то да се играе и да се случи, уточни той.
Тук идеята е да почнем някак си все едно на чисто. Както би трябвало. И държавата, и общината да подпомагат. А следващите стъпки - да може и частният сектор също да се включи. Защото това е много важно, казва Веселин Димов.
Според него "Топлоцентралата по някакъв начин е като лаборатория на демокрация в действие. С всичките опасности, които демокрацията има в България".
„Този документ е създаден с финансовата подкрепа на Фонд Активни граждани България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство. Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от Фондация „Офф медия“ и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство и Оператора на Фонд Активни граждани България.“