Темите за часа на класа: тероризъм, корупция, кариера
В часа на класа учениците ще учат финансова грамотност, кариерно ориентиране, антикорупция и правила за поведение при терористична заплаха. Това предвижда проектът на държавния образователен стандарт за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование, представен днес от Министерството на образованието и науката.
Новият стандарт влиза в сила през учебната 2016-2017 година.
Стандартът регламентира темите, които ще се учат не само в часа на класа, но и в общообразователната подготовка и извънкласните форми.
В този стандарт са уредени правилата за функциониране на ученическото самоуправление чрез ученическите съвети.
"Това е модел на самоуправление, който с изградени умения още в училище, ще стимулира и лидерството, стремеж у всеки да защитава и отстоява своя позиция. Първо в училище, а след това - в цялото общество - дали по време на избори, дали пред работодатели, дали когато трябва да се защити природата или да се противопостави на агресия, на дискриминация и други недемократични действия", посочи министърът на образованието Меглена Кунева.
Чрез този стандарт учениците ще получат и подготовка по темата за защита на потребителите.
Стандартът определя занимания, дейности и проекти по тематични области, свързани с:
- патриотичното възпитание и изграждането на националното самочувствие;
- предприемачеството и управлението на личните финанси;
- защитата на родината и военното обучение;
- безопасността и движението по пътищата;
- защитата при бедствия и аварии;
- превенция на насилието,
- справяне с гнева и агресията и мирно решаване на конфликти;
- превенция на тероризма и поведение при терористична заплаха;
- превенция и противодействие на корупцията.
Извън определените в стандарта теми министърът на образованието и науката може ежегодно да определя и други актуални теми, по които да се работи в часа на класа.
Всяка детска градина и училище ще приема свои програми по този стандарт. Неизменна част от институционалните политики са определянето на училищни ритуали, сред които и тези свързани с честването на националния празник, на официалните празници, на дните на национални герои и будители, на празника на патрона на училището; изпращане на завършилите зрелостници; изборът на училищна униформа и/или знаци и символи; училищен химн, възпитаването в трайни навици за отдаване на почит и израз на националното самосъзнание чрез изслушване на националния химн в тържествени за училището моменти и поставяне на националния флаг на фасадата на училището.
Стандартът регламентира подкрепа за учениците чрез подходящи за възрастта им демократични практики, като участие в ученическото самоуправление, доброволчески дейности, участие в училищни медии (вестници, радио, телевизия, списания, интернет страници и др.); училищни кампании, подкрепящи здравето, толерантността, социалната чувствителност, правата на човека, опазването на околната среда и пр.; обучения на връстници от връстници; форми на посредничество, решаване на конфликти, превенция на агресията; практиката на ученици-наставници за превенция на конфликти, отпадане от училище и др.
Това е 13-ият стандарт, който МОН изготви преди новата учебна година. Предстои представянето на стандартите за инспектирането, за управлението на качеството, за нормирането и заплащането, за физическата среда, и за финансирането.